trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Kanstul EB/D
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kanstul EB/D
BerichtGeplaatst: 13 apr 2008 23:07 

WIe heeft er een Kanstul 1523 getest of nog in bezit of ooit gehad?

En wat zijn je pro's en contra's ?

Je gaat het niet geloven maar heb na het eerste avontuur met de Kanstul 1500A toch een Kanstul 1523 gekocht een halfjaartje geleden . Nou blijkt bij deze Kanstul ook de lak problemen te vertonen. Ik dacht dat ik een beroerte kreeg.

Ze gaan ze opnieuw verzilveren. Had liever mijn geld terug gekregen en Kanstul vaarwel gezegd .

Voor mezelf vind ik dat mijn vroegere Selmer makkelijker speelde in Eb maar de Kanstul in D weer beter speelt .

Ik zit erover te denken om de Kanstul toch nog te verkopen en misschien naar Stomvi of Schilke over te gaan. Of alleszins deze eens deftig te vergelijken met de Kanstul en dan mijn keuze te maken.

Erik geen ervaring met dit soort instrumenten? Vind niet erg veel terug op je site over Eb's en piccolo's .

Elk punt dat iemand kan en wil inbrengen is welkom.

RR

Kanstul Signature1500A Copper
Stomvi Master EB/D
Stomvi Elite Piccolo

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2008 23:15 
Moderator

De Kanstul Eb D wordt door nog best wel wat mensen gebruikt. Tot volle tevredenheid.
Als het je puur om de lak gaat, misschien heb jij wel extreem bijtend zweet. Dat heb ik ook. Dan kun je blijven verzilveren of lakken, helpt toch niet, sterker nog: ik denk dat dat uiteindelijk ook het instrument niet ten goede komt.

Schilke is erg duur. Overigens wel erg goed.

Stomvi is ook erg fijn. Ik zou dan wel voor de Elite kiezen, en niet voor de master. Die draaibeker vind ik niks.

Verder is B&S misschien iets voor je. Heb ik zelf, en dat is een erg lekker instrument. Stemt goed, en klinkt erg mooi. Ook niet zo heel duur.

Profiel  

Berichttitel: Zweet kan niet
BerichtGeplaatst: 13 apr 2008 23:28 

Nou van het zweet kan niet op die plaats en heb mijn vorige instrumenten verkocht over een jaar of 5 terug en deze waren elk +10 jaar oud en je kon deze in de vitrine naast een nieuwe leggen en dan had je het moeilijk om de de mijne eruit te halen.

Heb nooit zoveel lak problemen gehad als met Kanstul . Ze gaan ook maar enkel de leadpipe terug verzilveren . Heb iets van "wat als er binnenkorte tijd op een ander deel hetzelfde gebeurt" ?

Ik denk dat ik de test ga doen zodra ik ze terug heb . Trouwens vind ik ook dat de ventielen niet voor 100 % lopen zoals ik gewend ben van de vorige trompetten. Soms blijven ze hangen voor onverklaarbare redenen. Ik kuis mijn instrument maandelijks en olie de ventielen meer dan voldoende.

Wat me opviel is dat de ventielen lawaai maken met de olie die ze me hebben meegegeven . Maar als ik andere, iets dikkere gebruik lopen ze geluidloos maar durven wel sneller hangen.

Is de Elite dan anders gebouwd?

Nog opmerkingen ?

RR

Stomvi Master EB/D
Stomvi Elite Piccolo

Profiel  

Berichttitel: Re: Kanstul EB/D
BerichtGeplaatst: 14 apr 2008 06:37 

Roadracer schreef:
Erik geen ervaring met dit soort instrumenten? Vind niet erg veel terug op je site over Eb's en piccolo's .

Ik heb niet genoeg ervaring met Eb trompetten en piccolo's om er een afgewogen oordeel over te hebben.

Ik heb wel slechte ervaringen met Hanssen dus daar wil ik niets meer mee te maken hebben. Op zich maakt Kanstul wel mooie toeters, maar ook zij maken zich wel schuldig aan een slechte afwerking van hun toeters. Dat blijkt uit jouw verhaal maar ook uit die van Marnix en op de Trumpetherald kun je dit soort verhalen ook wel teruglezen.

Tot nu toe heb ik weinig negatiefs over Schilke en Stomvi gelezen. En vergeet B&S ook niet. Die maken ook mooie toeters voor relatief weinig geld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2008 06:42 
Moderator

http://www.stomvi.com/en-instrumentos-p ... stomvi.htm

Wat het verschil is in spelen tussen de stomvi elite en de master: de draaibeker ipv de schuivende beker. De elite is een soort van schilke kopie. De master heeft een beker in bijna 3 delen, en eerlijk gezegd vind ik dat nogal zwabberig aanvoelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2008 18:04 

Ik heb wel eens kort op zo'n Kanstul es/d gespeeld. Ik had er geen stemapparaat bij, maar volgens mij was de stemming niet optimaal. Hij speelde trouwens erg zwaar op een of andere manier.
Ik heb zelf een Stomvi (elite) es/d. Erg goed, en ook goed te betalen. Tweedehands zie je ze bijna niet, jammergenoeg.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2008 20:10 

Het lijkt toch dat ik niet alleen ben die toch een stemmingsprobleem heeft op de Kanstul .
Eerlijk gezegd vind ik dat ik de stembuis ERG ver moet trekken om juist te spelen . Wel gemeten met een stemapparaat. Dit geeft bij samenspel met een kerkorgel wel eens een probleem qua stemming.
Ook vind ik deze in Eb zwaarder spelen dan mijn Selmer, in D bevalt ze me beter.Het is wel zo dat de Kanstul meer naar een C trompet klinkt dan de Selmer , die lijkt meer naar een piccolo te klinken .

De Stomvi lijkt me een goed testobject en ik zou dan ook voor de ELite gaan . De master lijkt me ook nogal minder robuust met zijn 3 delen. Het is nu ook niet dat je met zo'n instrument smijt maar een beetje stevig mag het wel zijn . Heb ook al gelezen dat er met de master problemen kunnen zijn met de schroefdraad van de bekers.

Ja , Erik ik kan me inbeelden wat je gevoel is tegenover H... Voel me ook letterlijk in het ooitje genomen.
Hopelijk heb ik ze snel terug en kan ik uitzien naar een vervanger.
Iets waar ik beter op thuis zal voelen .

Eigenlijk vraag ik me af of al de mankementen, die toch zo uit de fabriek worden afgeleverd , ook worden gemeld aan de fabrikant ?

Het kan toch niet dat fabrikanten hun produktie niet aanpassen als ze weet hebben dat er iets fout loopt met bijvoorbeeld hun lakken.
Moest ik zelf instrumenthandelaar zijn en ik kreeg op enkele maanden tijd een aantal problemen van gelijke aard binnen van 1 merk zou ik toch even bij de fabrikant aanbellen en hen duidelijk maken dat indien er nog zo 1 binnenkomt deze terug naar de fabrikant wordt gestuurd en ze een andere konden opsturen MET EXPRESS . No excuses. Anders konden ze hun handel maar ergens anders verkopen .

RR

Stomvi Master EB/D
Stomvi Elite Piccolo

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2008 20:22 
Moderator

Een Eb/D trompet is natuurlijk wel iets anders dan een Bb trompet. Als je erg weinig uren maakt met een Eb/D en veel met Bb dan zal je inderdaad wat moeite hebben met intonatie.
De weerstand is anders.

Nogmaals: ik denk dat jij de enige bent met zoveel pech. Ik ken mensen die heel veel van Kanstul hebben en nooit een centje pijn hebben. Dus het zal wel brute pech zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur