trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Connstellation 38
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 00:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2008 15:20 
Moderator

Trompettor schreef:
Als je hoog wilt spelen moet je laag oefenen

Dat zeggen ze, ja.

Of het ook werkelijk zo is, weet ik niet. Ik geloof dat eigenlijk niet zo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2008 15:23 

http://www.maynardferguson.com/article_wanna.html

What we excel at is closely knit to what we spend our time at. If most of your performance and practice time is in the middle and lower registers, that is predominantly the type of player you will be, because, artistically, that is where you enjoy the instrument the most.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2008 15:34 

Ja ik sta ook raar te wiebelen als ik er niet op let. Goed artikeltje zeg!
In het algemeen speelde ik veel te gespannen, voor ik bij die jazzband kwam.

Maar kunnen we even terug naar de vraag of mijn Bach geschikt om jazz mee te spelen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2008 15:35 

Ik denk dat daarmee bedoeld wordt dat je in de hoogte niet moet forceren en knijpen...Maar wat Erik quote is waar, hoe meer je je spel toepsitst op hoog spelen, hoe meer tijd je erin moet stoppen....gewoon door hoog te spelen. Je lichaam, enmbouchure en adem en hoofd laten wennen aan het hoog spelen. Kilometers maken op dat ding!

En ja een Bach is geschikt voor Jazz. Wat jij wil. Marnix speelt klassiek op een leadtrompet...het is maar net wat je zelf wil en fijn vindt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2008 15:44 
Moderator

MaartenM schreef:
Ja ik sta ook raar te wiebelen als ik er niet op let. Goed artikeltje zeg!
In het algemeen speelde ik veel te gespannen, voor ik bij die jazzband kwam.

Maar kunnen we even terug naar de vraag of mijn Bach geschikt om jazz mee te spelen?

ik denk dat het best kan:)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2008 16:05 

MaartenM schreef:

Er zijn busladingen vol met jazztrompettisten die een Bach spelen, zowel met een donker geluid als met een helder projecterend geluid. Er zijn geweldige leadtrompettisten die een Bach 3C als mondstuk hebben met een zeer helder geluid, er zijn ook genoeg jazzsolisten die een 3C spelen met een donker warm geluid. Het is allemaal en kwestie van studeren op wat je wil horen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2008 21:51 

Als je alleen naar het materiaal kijkt en verder niks aan je embourchure verandert, zit er wel degelijk een groot verschil in klank tussen de Bach 43 en de Conn 38B. De 43 is de helderst klinkende ML Bach, dus ook binnen de Bach familie kun je wel wat donkerders vinden (probeer maar eens de 65 Vindabona). De Connstellation heeft een boring van .438, dat is erg nauw, dus op de Conn moet je sowiezo je embourchure wat aanpassen. Maar ook met je eigen Bach kun je nog een hoop veranderen, bv een dieper, warmer klinkend mondstuk. Is ook een stuk goedkoper dan een ander instrument.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2008 11:24 

Bedankt voor je reactie Hans!

Ik heb de Conn gekocht, want de Bach blijft te helder van klank (en de Conn is absoluut fantastisch, wat een grote volle klank! Even op het gaspedaal en ... Ik moet er zelfs een beetje mee oppassen). Maar voor klassiek werk blijft de Bach favoriet.

Ik heb wel ontdekt dat als ik lager intoneer (en het instrument dus iets hoger stem) de klank van de Bach ook voller wordt. Bij een hogere stemming en lagere intonatie heb je ook meer ruimte voor vibrato en het speelt meer ontspannen. Het is wel wennen aan een andere embouchure/intonatie en mijn hoogtebereik is op het moment even minder (moeheid?), maar m'n toonkwaliteit is er behoorlijk op vooruitgegaan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur