Beste trompetters
Sinds kort zit ik in een jazzband, en tov de andere twee trompettisten vond ik mijn geluid er teveel uitspringen: veel te helder! De andere twee hebben een veel donkerder en softer geluid.
Ik denk nu dat het aan twee dingen ligt:
1) dat ik m'n trompet te laag stem, zodat ik met embouchure te hoog moet intoneren
2) dat m'n trompet te 'klassiek' is, het is een Bach Strad 180ML/45'. Hij speelt ook nogal stug.
Ik heb nu een Conn Connstellation 38B op zicht. 2e hands, maar toch nog erg duur (1400) ... Hij speelt wel fantastisch, spreekt soepel aan, mooie donkere klank.
Maar ondertussen gaat ook de Bach wel steeds beter klinken doordat ik aan puntje (1) werk.
Herkennen jullie dit, en wat zouden jullie doen?
Geregistreerd: 16 feb 2004 12:25 Berichten: 243 Woonplaats: Leiden
Uhhhmmm.....in ieder geval GEEN 1400 euro aan een 38B uitgeven, houd ebay in de gaten, of google even wat...bij mijn weten kosten de vintage modellen in goede staat zo rond de 700-800 dollar, beetje wachten tot de kredietcrisis verder ontwikkelt en je hebt hem voor ronde de 500 euro!!!
Verder gaat er de laatste tijd al een discussie hier op het forum OF je sound voor een groot deel bepaald wordt door je materiaal. Ik denk dat je materiaal zeker van invloed is, bij vintage Conns heb je wel een bepaalde sound...maar zoals je zelf al aangeeft, als je werkt en let op je sound scheelt het al veel.
OK, ik moet 't misschien anders formuleren: ik had een zodanige (gespannen?) embouchure dat ik de stempomp vrij ver uit moest trekken. En nu ik bewust probeer een donkerder toonkwaliteit te krijgen, merk ik dat de stempomp verder in moet.
MaartenM schreef:
Citaat:
waarom stem je je instrument te laag?
OK, ik moet 't misschien anders formuleren: ik had een zodanige (gespannen?) embouchure dat ik de stempomp vrij ver uit moest trekken. En nu ik bewust probeer een donkerder toonkwaliteit te krijgen, merk ik dat de stempomp verder in moet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen