trompet.nl > forum > Toon onderwerp - CONNstellation
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: de bekende weg
BerichtGeplaatst: 17 maart 2008 19:12 

Theo van Kampen schreef:
enne, Erik, om een goede trompet te bouwen heb je meer aan goed materiaal dan aan gemotiveerde vaklui + zoals ik al eerder heb gepost: Een volk dat raketten de ruimte in kan schieten kan heus wel een knap toetertje maken.

Ik denk dat elke plaatwerker met de juiste materialen wel een "trompet" kan maken, maar of de kwaliteit van die toeter dan net zo goed is als de bedoeling is.......
daarin tegen kan een goede bouwer met minder materiaal nog een prima toeter maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2008 19:17 
Moderator

Die ouwe Connstellations, daar heb ik eens een hele lekkere Arutunian op gespeeld. Ik vind ze met name voor het dikke Russische klassieke repertoire erg lekker. ( Ik doel hierbij op de modellen met de grote beker ) Ik zou er echter geen Haydn op willen doen, daar leent hij zich minder voor.

De nieuwe Connstellations, vond ik met name juist de C trompet een lekker instrument. Zeer zeker geen topper, maar wel een instrument, dat met enige aanpassingen het best ver zou kunnen schoppen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2008 20:47 

Ik snap dat het allemaal goedkoop geproduceerd moet worden en zo, maar je maakt mij toch niet wijs, dat een uitermate goede trompet, die makkelijk 30 jaar meegaat, best wel wat hoger van prijs mag zijn?
Wat ik bedoel, is dat een merk toch ook iets moet hebben dat staat voor kwaliteit?
Dat een potentiële koper het instrument kan zien als een investering, omdat het zowel zijn waarde behoudt, en erg lang mee gaat?

Aan de andere kant is er ook wel weer iets van te zeggen, dat sommige mensen na verloop van tijd ook wel weer iets 'nieuws' willen.

Feniks Hades
GR 66SZ
Bob Reeves 43S

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2008 22:36 

Ben het ook helemaal niet mee eens dat het materiaal het belangrijkste is. De gewalste koperen rollen die men doorgaans gebruikt zijn gewoon algemeen verkijgbaar industriële producten. Kan me zo voorstellen dat men daar certificaten bij wil zoals een 2.2 of 3.1B (daarin staat vermeld wat de verhoudingen van de metalen zijn) en een nauwkeurig gedefineerde wanddikte. Voor de buizen geldt hetzelfde. De grootste kostenpost is (vak)arbeid.

Kijk maar eens: http://nl.youtube.com/watch?v=Yl8qfu-ojTQ

En dan gebruikt men hier ijs voor het buigen van de bocht. De echte kenners weten dat je lood moet nemen, wat nog weer veel bewerkelijker (en gevaarlijker) is om maar eens een voorbeeld te noemen.

Profiel  

Berichttitel: Re: de bekende weg
BerichtGeplaatst: 20 maart 2008 12:10 

bonny schreef:
daarin tegen kan een goede bouwer met minder materiaal nog een prima toeter maken.

Een trompet met matige ventielen, rottende leadpipes en stembuizen kan ik alleen prima vinden als die niet meer dan 150 euro in de winkel moet opbrengen.
Trompetten van die uit de fabrieken van Conn/Selmer komen -waar die fabrieken dan ook mogen staan- kosten een veelvoud van die 150 euro maar vertonen wel dezelfde makkes.
Een ambachtsman zoals een plaatwerker, instrumentmaker of een trompetbouwer kan alleen optimaal presteren als er een balans is tussen zijn vakmanschap, zijn gereedschappen en de kwaliteit van het materiaal waar hij mee moet werken. Als dat uit balans is door wat voor reden dan ook: Maandagochtend, minderwaardig materiaal door puur winstbejag, uitgewoond gereedschap, kutsfeer op het werk, dan zal dat resulteren in producten die het predikaat " prima" echt niet kunnen dragen, tenzij je zelf de lat lekker laag legt.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2008 12:34 
Moderator

Ik denk dat wat Bonny bedoelt, dat je met inferieur materiaal, een goed aansprekende toeter kan maken.

Ik denk dat dat om nog een heel andere reden niet klopt.

Want:

Laten we kijken naar de oude bachs, de oude Connstellations, en de oude Oldsen.

Allemaal toeters die stuk voor stuk nog steeds tot de verbeelding spreken, en door liefhebbers nog steeds de hemel in worden geprezen.
Het materiaal wat de bouwers kregen, was bij lange na niet zo gaaf als dat de moderne bouwers krijgen om mee te werken. Er zaten oneffenheden in. Op het oog onzichtbaar.
Toch was dit materiaal eerste klas. Zoals Theo al aangaf, van redrot was zelden sprake.
Desalniettemin zaten die eerdergenoemde oneffenheden erin. Kunnen we nu dan spreken van inferieur plaatmateriaal?
Ik denk van niet, want nu nog steeds spelen veel mensen op dergelijke toeters.

Terug naar het heden.

Bij eersteklas bouwers en fabrikanten tellen winst en klanttevredenheid ( een goed pruduct neerzetten ) erg zwaar.
Deze bouwers willen dan ook eersteklas materiaal. Bedrijven als Yamaha, HvL, Kanstul, Eclipse en noem ze maar op. Dit is echter van een heel andere kwaliteit. "Beter" want al die voorgenoemde oneffenheden zitten er niet meer in. Ook redrot is bij deze bouwers niet echt meer aan de orde ( en als dat al zo is, is het exemplarisch, ik zal maar geen merk noemen waar ik deze redrot heb gesignaleerd, anders ben ik dadelijk weer de spreekwoordelijke penis ). Dan is het alleen nog maar een kwestie van smaak bij de klant voor welk merk hij kiest.

Andere bouwers gaan meer voor winstbejag. Bouwers als Bach bijvoorbeeld. Zij bouwen nog steeds hun trompetten, maar gebruiken om de kosten te drukken, minder goed materiaal, of besteden het uit in Azie, waar de controle nagenoeg 0 is.

Je kan als bouwer nog zo je best doen, als je minder goed materiaal gebruikt, zal de toeter ook minder goed aanspreken. Kijk maar hoeveel Bachs je moet proberen, voor je een goeie hebt gevonden. En als je dan een goeie hebt, is het nog maar de vraag of je er lang plezier van hebt.

Dus ik denk dat materiaal kwaliteit wel degelijk er toe doet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2008 12:20 

Hallo,

Momenteel heb ik een Conn Victor uit 1983 te leen van onze lead-player. Deze trompet bevalt mij zeer goed voor het BigBand werk.
Maar te leen is maar te leen, en hij zal een keer terug moeten.
Ik denk er over om er zelf een te kopen. De bovenstaande discussies geeft mij het vermoeden dat het lastig is om een kwalitatief goed instrument te vinden, maar Ik heb begrepen dat een Conn Connstellation qua constructie en ventielen de beste keus is.

Welk type Constellation is qua speel eigenschappen vergelijkbaar met mijn geleende Conn, en wat mag het maximaal kosten. Bij Adams staan er 2 te koop voor E 1100 en 1500. Zijn dat reële prijzen?

alvast bedankt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2008 15:51 

RikJan schreef:
Welk type Constellation is qua speel eigenschappen vergelijkbaar met mijn geleende Conn, en wat mag het maximaal kosten. Bij Adams staan er 2 te koop voor E 1100 en 1500. Zijn dat reële prijzen?
alvast bedankt

Ik ben geen echte kenner, maar de Conn die ik heb ( 52B) koste mij ( indertijd in guldens) rond de 1500 euro dus denk dat de prijzen ( voor nieuw instrument) wel reeel zijn

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur