trompet.nl > forum > Toon onderwerp - CONNstellation
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: CONNstellation
BerichtGeplaatst: 14 maart 2008 16:05 

Ik heb al jaren 2 CONN's ( 52B, Bes ; 51B, C) de instrumenten bevallen mij prima. Ik zou wel eens willen weten of er mensen zijn die ervaringen hebben met dit instrument. posititef dan wel negatief.
de connstellation heeft speciale "doppen" onder de ventielen die er voor zouden zorgen dat de klank beter is. kan iemand dat be-amen?

Afbeelding

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: CONNstellation
BerichtGeplaatst: 14 maart 2008 16:14 

bonny schreef:
de connstellation heeft speciale "doppen" onder de ventielen die er voor zouden zorgen dat de klank beter is. kan iemand dat be-amen?

Zware doppen zorgen er op zich niet voor dat de klank BETER wordt, maar gewoon ANDERS. Door die zware doppen worden de hoge boventonen wat gedempt, waardoor de trompet iets donkerder klinkt. Daarnaast dempt het de resonanties in het ventielhuis. Vooral de dop op het 3e ventiel is daarbij belangrijk omdat daar de leadpipe binnenkomt. Een zware dop zorgt er dan voor dat de golfvorm minder energie verliest aan de wand waardoor je wat meer projectie/energie behoudt. De trompet wordt ook iets compacter daardoor, het geluid straalt iets minder breed uit. De één vindt dit alles een voordeel, de ander een nadeel.

Mijn HvL Oiram heeft ook 3 zware doppen. Zonder die zware doppen is de trompet uit balans. Als ik die 3 zware doppen op mijn B4 zet is de charme van die trompet weg. Je moet dus altijd het totaalpakket bekijken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2008 18:04 

Ik heb ook een 52B, bevalt me echt super goed.
Ik kreeg vlak na mijn aankoop te horen dat de lak van deze toeters buitengewoon slecht is, echter heb ik hier totaal (nog?) geen klachten over. Ik heb dus niet de "zilveren" versie. Het is denk ik ook een beetje zo dat je alleen verhalen hoort van mensen met een 52B waarbij de lak slecht blijkt te zijn. Als je tevreden bent, ben je namelijk veel te druk met blij zijn met je geweldige trompet :wink: .

Die ventieldoppen, tsja.Het is niet zo dat dat nu echt een wereld van verschil is, met of zonder. Ik heb ze er vaak wel op, eigenlijk gewoon omdat het instrument dan wat zwaarder aanvoelt (ik vind het fijn dat ik ook merk dat ik een trompet in mijn hand heb zegmaar). Aangezien het toch een lichtgewicht trompet is. Ook klinkt het instrument dan iets warmer en kicks ik veel minder.
Als ik lang op straat moet lopen haal ik ze er meestal voor een deel af (je kunt er 3 op elk ventiel draaien, meestal laat ik er dan 1 op elk ventiel zitten ofzo). Op straat speel ik toch alleen maar marsen en dan vind ik het lekkerder spelen als die doppen er (voor een deel)af zijn.

Het is niet 1 van de duurste trompetten, maar wel een bijzonder geval. Lichtgewicht, maar zo speelt hij dan totaal weer niet. 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2008 22:18 

Ik heb wel de verzilverde versie, maar ik heb totaal geen last van slechte lak. Alleen het mondstuk wat er destijds bij zat (Conn 3c) is wel aan vervanging toe :P

Op straat had ik vaak de doppen eraf om hem niet zo zwaar te maken, maar tegenwoordig heb ik het er gewoon altijd op zitten. klank is goed, dus waarom veranderen....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 02:22 

bonny schreef:
Ik zou wel eens willen weten of er mensen zijn die ervaringen hebben met dit instrument. posititef dan wel negatief.

Bonny, Ik speel al zo'n 16 jaar op een heerlijke Connstellation gebouwd in mijn geboortejaar; 1962.
Ik heb geen ervaring met andere doppen dan die er standaard opzitten maar ik vind het
zo'n heerlijk instrument. Ik ben tot nu toe nog vrijwel geen trompetten tegengekomen
waar ik liever (jazz) op speel. Ik speel ook veel op mijn Bach 37 die ook heel goed is
en zeker een meer allround trompet, maar wie een tijdje een Connstellation heeft gespeeld vergeet dat niet snel meer, in positieve zin dan...
Ik heb er nog nooit iemand klassiek op zien spelen en naar mijn mening is die daar ook
ongeschikt voor, maar voor lichte muziek kun je 'm heel goed gebruiken. Veel beroemde
trompettisten hebben er lang op gespeeld. Jan Oosthof vertelde mij dat hij er ook
zo'n 10 jaar op gespeeld heeft. Er zijn allerlei redenen waarom trompettisten deze trompet nu niet meer bespelen, er zijn intussen heel veel andere merken die ongeveer
hetzelfde of zelfs beter kunnen bieden, maar dat neemt niet weg dat je bij oud-bespelers
de ogen ziet fonkelen als het over de Connstellation gaat, Ik meende dat in ieder geval
bij Jan Oosthof te kunnen zien. Ook Maynard Ferguson heeft er lang op gespeeld.
Misschien kan Erik Veldkamp het lijstje dat hij mij laatst opsomde van bekende leads én
solisten die er op hebben gespeeld, hier nog eens benoemen.
Sommige trompettisten beweren dat het een heel zwaar instrument is om op te spelen.
Nou, zwaar in gewicht istie best wel maar om te bespelen valt het na verloop van tijd
best mee, je moet er even aan wennen. Eerlijk gezegd krijg ik met name de laatste tijd
wel trompetten in handen die beter zijn en ondanks het feit dat ik niet zo'n switcher ben
sluit ik niet uit dat ik in de nabije toekomst op een andere trompet zal gaan spelen, wat mij
betreft gooien dan Yamaha en HvL hoge ogen, maar die Connstellation doe ik nooit weg!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 09:39 

Het gaat hier niet om de oude Connstellation 38B maar om een moderne versie. Die heeft volgens mij helemaal niets te maken met de populaire Connstellation uit vroegere tijden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 09:44 

De Ronde Van schreef:
Bonny, Ik speel al zo'n 16 jaar op een heerlijke Connstellation gebouwd in mijn geboortejaar; 1962.

.

Ik denk dat jij het over een heel andere Connstellation heb dan Bonny; Jij hebt 't over een Connstellation 38B -wellicht 36B- zeg maar de oer Conny en Bonny doet het met de moderne derivaat. Die twee kan je onmogelijk met elkaar vergelijken want 't zijn toeters die gebouwd zijn volgens een totaal ander concept. Waar jouw Conn step-bore gebouwd is met de beste toen verkrijgbare materialen (ooit een 38B gezien met Red Rot??) is de 52B een conventioneel gebouwde middenklasser die kwalitatief niet veel beter zal zijn als een zeg maar 'n Holton T602. Dat wil niet zeggen dat er niet goed op te spelen valt, maar 't is gewoon een heel ander verhaal.

De Ronde Van schreef:
Ik heb er nog nooit iemand klassiek op zien spelen...

Nou, ik wel hoor! Huub Robeerts, toen eerste trompettist in het Balletorkest speelde in de jaren 70 op een Connstellation 38B.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2008 18:54 

erikveldkamp schreef:
Het gaat hier niet om de oude Connstellation 38B maar om een moderne versie. Die heeft volgens mij helemaal niets te maken met de populaire Connstellation uit vroegere tijden.

Ik zag Connstellation staan en dacht, hé die heb ik ook!
Ach gezien het tijdstip waarop ik dit typte is het sowiso nog knap dat ik kon reageren... :mrgreen:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur