Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 maart 2008 21:32 |
|
|
marnix schreef: Negatief? nee, het is gewoon signaleren van feiten.
Jouw feiten, niet mijn feiten.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 maart 2008 10:10 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
baszz schreef: Heb ook de nieuwe uitvoering van de B6 gezien en gehoord, het is een trompet ontwikkeld voor en door Rob Bruinse en die klonk ook erg vet, hij kenmerkt zich door de ovale stembuis ipv de standaard stembuis die hub veel gebruikt.
Kleine correctie: De man heet Rob Bruynen, mijn oud-leraar. Hij is bezig met Hub een bigbandtrompet te maken naar zijn specificaties. Dat wordt blijkbaar de B6. Hij speelt voor solistische doeleinden al op een B8.
(Volgens mij was er nog niet eerder een directe vraag gesteld over het verschil tussen de B8 en de Oiram, dus heeft dit topic wel degelijk zin. Als ik, voor ik een nieuw topic start, moet gaan nadenken of een vraag al dan niet al gesteld is de afgelopen weken, houd ik het hier snel voor gezien, en dit geldt denk ik al helemaal voor nieuwelingen.)
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
trumpet john
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 maart 2008 13:08 |
|
|
|
In hoeverre zijn de B8 en Oiram geschikt voor sectiewerk.
Er wordt beweerd dat er lead op een oiram gespeeld kan worden, maar maak je het jezelf dan niet erg moeilijk?
Hoe zit dat met de B8 dan?
Beide trompetetten lijken mij zoiezo niet geschikt voor popmuziek, maar meer voor combowerk of zijn er wel popmensen die een oiram of B8 gebruiken?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 maart 2008 13:56 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
|
Ik gebruik mijn B7, die zodanig open is, dat hijerg op een B8 lijkt, vooral voor lead en pop. Het ligt heel erg aan jezelf, ik zou niet graag een B4 of B5 voor lead of pop gebruiken. Ik heb dan het idee dat ik mezelf opblaas: de B2 en B7 zijn wat dat betreft naar mijn mening veel geschikter. Je moet het toch gewoon zelf proberen. Maynard en Cat Anderson speelden lead op een Connstellation, Maynard heeft ook tijden een grote Martin Committee gebruikt, typische Jazzsolo-trompetten. Nu vind ik de Connstellation niet zo geweldig, en ook niet zo groot aanvoelen, maar een XL Committee wel degelijk. Het ligt dus helemaal aan je eigen voorkeur. Ik lever graag een terts bereik in voor een vettere sound (bij wijze van spreken, ik weet niet of ik op een B4 of B5 hoger zou kunnen).
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
trumpet john
|
Berichttitel: Geplaatst: 11 maart 2008 14:18 |
|
|
|
Een B7 ligt dus dicht bij een B8 gegrijp ik. Je spreekt over een B2 ligt die daar ook dicht bij in de buurt dan? Ik dacht dat die meer richting licht gewicht ging?[/quote]
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 12 maart 2008 02:42 |
|
|
|
De B8 en Oiram zijn zeker geschikt voor sectiewerk. Ik gebruik mijn Oiram daar ook wel voor en ik heb collega's die er altijd op spelen in secties en wat ze zo voor de kiezen krijgen.
Als je alleen maar lead speelt kun je beter een ander model uitkiezen. Elk model van B1 t/m B7 is daar voor geschikt, het is gewoon een kwestie van smaak welke bij jou past. Chuck Findley speelt op een aangepaste B1, Jan Oosthof op een B2, ik op een B4, Martijn de Laat en Nico Scheepers op een B5, etc.
De B2 is een lichtgewicht, dus lichte body en lichte beker. De B7 is een standaard gewicht B2 om het zomaar te zeggen. Door het lichtere gewicht van de B2 klinkt hij helderder en spreekt hij makkelijker aan. De B7 klinkt ronder en vetter.
Maar ga gewoon een keer naar Hub en probeer de toeters gewoon uit. Dat zegt je meer dan alle omschrijvingen die wij je geven. Je merkt hier al dat Roel een heel andere smaak heeft dan ik. Net zoals alle andere leads in de wereld ook allemaal ander materiaal hebben. De Bach ML37 (een soort B4) wordt namelijk gebruikt voor lead, maar de Bach ML72* (een soort B7) net zo goed.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
L J
|
Berichttitel: Geplaatst: 12 maart 2008 16:45 |
|
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
|
En je hebt je B5 te koop staan op marktplaats?
Toch over naar een ander merk/model?
baszz schreef: Ben vandaag bij Hub geweest en heb ook op de B8 gespeeld en moet zeggen dat dat een heel erg fijne trompet is, hij lijkt mij met name geschikt voor solistisch en combo werk. Ikzelf zie nog niet zo snel iemand lead spelen op een B8. Heb ook de nieuwe uitvoering van de B6 gezien en gehoord, het is een trompet ontwikkeld voor en door Rob Bruinse en die klonk ook erg vet, hij kenmerkt zich door de ovale stembuis ipv de standaard stembuis die hub veel gebruikt. Ik heb uiteraard ook een aantal andere modellen geprobeerd die ook allemaal erg fijn speelden.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
baszz
|
Berichttitel: Geplaatst: 12 maart 2008 17:36 |
|
|
Citaat: En je hebt je B5 te koop staan op marktplaats? Toch over naar een ander merk/model?
Hallo Lieuwe (hoop dat ik het goed spel).
Het klopt dat mijn B5 te koop staat, ik heb een B4 in bestelling staan.
_________________ Trompet: B4 2008
Cornet: Besson Sovereign 928 '80
Mpc: Reeves 43m
|
|
| Omhoog |
|
 |