trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 11:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2008 15:56 

erikveldkamp schreef:
De B8 is een soort B5 met een grotere beker (qua diameter). Hij speelt flexibeler dan de Oiram en is ook breed inzetbaar. Hij klinkt wat minder donker dan de Oiram. Zoals gezegd, de B8 is flexibeler en speelt wat opener.

Mijn ervaring is dat de B8, doordat hij flexibeler in klank is dan de Oiram, donkerder kan klinken dan de Oiram, maar ook helderder. De B8 sluit daardoor beter aan op mijn eigen verwachtingspatroon van een Jazztrompet. Op de Oiram kun je wel snellere lijntjes spelen, omdat de slotting wat heftiger is. De B8 is wat mij betreft de openste Van Laar. Het gekke is dat, ondanks dat de B8 blijkbaar een soort B5 met grote beker is, ik hem totaal anders vind spelen. Ik ben persoonlijk niet zo kapot van de B5, terwijl de B8 een van mijn favorieten is. Door wat kleine aanpassingen klinkt mijn eigen B7 nu bijna als een B8. Ik zou dus hebben gegokt dat een B8 een B7 is met grotere beker, maar ik neem aan dat Erik zijn informatie van Hub zelf heeft.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2008 16:03 

Op de B5 en de B8 zitten beide een 5 beker, alleen bij de B8 is ie nog wat breder qua diameter. Ik weet verder niet wat de andere verschillen precies zijn. Of er bijv. een ander ventielblok zit op de B8. Ik neem aan dat er meer verschillen zijn dan alleen de beker.

De Oiram heeft zijn eigen model beker, die zit niet op ander modellen.

Dat JIJ donkerder kunt klinken op een B8 is natuurlijk persoonlijk. In principe is het zo dat extra gewicht wel zorgt voor een demping van de hoge boventonen, dus wat donkerder klinkt. Een lichtgewicht Calicchio of Schilke klinkt daarom ook een stuk helderder.

Ik heb toevallig de tekst voor de nieuwe website waarop zal komen te staan:

B8
Deze trompet is verwant aan de B5, maar is voorzien van een grote beker. Daardoor worden een warm klankbeeld en een goede projectie door alle registers met elkaar verenigd. Ook ver boven de hoge C blijft de toon vol en stabiel. De luchtweerstand is in alle registers licht en gelijkmatig, zonder dat het instrument al teveel lucht verbruikt. Deze eigenschappen leveren een hoog speelrendement.

OIRAM
De Oiram is de zwaarste trompet uit het assortiment. Dankzij de nauwkeurig uitgebalanceerde gewichtsverdeling ligt het instrument goed in de hand en is er ook langer achter elkaar comfortabel op te spelen. De “slotting” is uitstekend en de klank laat zich kleuren van donker tot heel helder en duidelijk. De Oiram is echt universeel en wordt door onze klanten niet alleen gebruikt in combo’s en in de sectie, maar wordt ook ingezet door leadtrompettisten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2008 18:27 

Ben vandaag bij Hub geweest en heb ook op de B8 gespeeld en moet zeggen dat dat een heel erg fijne trompet is, hij lijkt mij met name geschikt voor solistisch en combo werk.
Ikzelf zie nog niet zo snel iemand lead spelen op een B8.
Heb ook de nieuwe uitvoering van de B6 gezien en gehoord, het is een trompet ontwikkeld voor en door Rob Bruinse en die klonk ook erg vet, hij kenmerkt zich door de ovale stembuis ipv de standaard stembuis die hub veel gebruikt.
Ik heb uiteraard ook een aantal andere modellen geprobeerd die ook allemaal erg fijn speelden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2008 18:35 
Moderator

trumpet john schreef:
ja en?

Mag het niet nog een keer besproken worden of zo. Reageer er niet op als je het onnodig vind.

Tuurlijk mag het voor de 99999ste keer besproken worden, vriend. Lang leve de eentonigheid 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2008 18:56 

erikveldkamp schreef:
Jaws schreef:
De B8 heeft een flinterdunne beker en is niet voorzien van allerlei zware toevoegingen als extra zware mondstuk reciever en ventieldoppen.

Het verschil in uiterlijk zal je al wel gezien hebben.

Hoe kom je erbij dat de beker flinterdun is? De beker die erop zit is van hetzelfde plaatmateriaal gemaakt als zijn andere modellen. Hub gebruikt 0,5 mm voor standaard gewicht en 0,45 voor lichtgewicht. Volgens mij zit er gewoon 0,5 mm op, net zoals bij de meeste standaard trompetten (Yamaha, Bach, etc.)

Hub heeft eens gezegd dat je met dat model voorzichtig moet zijn met een demper omdat de beker zo dun is. Alleen zou het ook wel eens kunnen dat ik dat hier heb gelezen. Met een lightweight beker hoeft dat mi niet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2008 19:08 

marnix schreef:
Tuurlijk mag het voor de 99999ste keer besproken worden, vriend. Lang leve de eentonigheid 8)

We zouden ook over Bert Kaempfert kunnen gaan praten. Daar verheug ik me nu al op... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2008 19:14 
Moderator

ach, of het nu het ene onzin topic is, of het andere, maakt toch niet uit....

Ik kom op de eerste pagina al 2 topics tegen die over een OIRAM of B8 gaan, en nog moet er een topic bij.

HVL OVERKILL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2008 19:27 

Op tv is er ook een overkill aan voetbal. Je hoeft er niet naar te kijken en dat geldt ook voor deze topics over Hub's toeters. Als je het niet interesseert hoef je de topics ook niet te openen. JIJ hebt er toch niets over te melden blijkbaar.

Laat mensen die het wel interesseren gewoon met elkaar erover praten en ga er niet de hele tijd als een vervelend kind die zijn zin niet krijgt doorheen lopen blaten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur