mdg schreef:
Hallo lezers,
Heeft iemand ervaring met een Selmer Chorus? Zou daar graag wat over horen... Klank, ventielen, intonatie (oktaven allemaal zuiver?) en zo.
Bedankt,
Michaël.
Mijn ervaring met de Chorus is dat het een fraai klinkende trompet is, met een overwegend donker geluid. De weerstand vond ik aan de hoge kant, maar dat maakt het fluisterzacht met een zijden randje spelen erg gemakkelijk. Voor leadtrompet zou ik hem persoonlijk niet snel kiezen, voor kamermuziek en combojazz lijkt hij me zeer geschikt.
Aan de ventielen heb ik niks raars gemerkt, de intonatie leek me ook probleemloos, niks bijzonders, maar ook zeker niet slecht. Er zijn 3 verschillende mondpijpen leverbaar, en met de grootste van die drie (de 92) schijnt de intonatie niet meer zo probleemloos te zijn, althans volgens Frits Damrow.
Je zou eens moeten luisteren naar Terell Stafford, die speelt op een Chorus, en klinkt mijns inziens erg goed.
Persoonlijk vind ik de Chorus en betere, "evenwichtigere" trompet dan bijvoorbeeld de Concept TT, ook van Selmer. Die laatste vind ik een beetje een net-niks schreeuwtrompet. Ingolf Burkhardt speelt echter fantastisch op een TT.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL