Ik speel op een B8. Ik gebruik daarbij een klein mondstuk (zeg rond de 10 1/2C of D, ik wissel nog weleens een beetje, maar het zit rond die koers), daardoor klinkt-ie niet te donker, maar geeft-ie juist een dik randje aan een helder geluid. Dat is precies wat ik altijd zocht aan mijn geluid. Met een groter mondstuk (een 14C4 of 16C4) vind ik hem persoonlijk zelfs iets te donker. Het ligt er nogal aan hoe je speelt en op wat voor mondstuk. En inderdaad je kunt er alle kanten mee op. Ik speel er sectie mee, maar het best leent hij zich voor solo's. Voor een ballad is-tie super![/b]
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
Ik speel op een B7 (uit 2004) vooral lead (bigband en blazerssectie) maar ook solistisch, dixieland en een heel klein beetje klassiek. Toen ik overstapte van een Schilke B3 (uit 1978) naar deze B7 was het even schrikken in het begin, op live bigband opnames uit die tijd was het echt leadtrompet met een beetje bigband op de achtergrond. Ik heb echt moeten leren gas terug te nemen, het is indien nodig echt een kanon. Maar bij zacht spelen op een dieper mondstuk kan hij heel warm klinken. Ik vind dat het een voordeel van de B7 (en ook B2) ten opzichte van de B4 en B5, dat de klank wat kneedbaarder is. Ik vind de huidige B8 heel erg op mijn B7 lijken, maar dat is mijn eigen perceptie, en ligt er ook misschien aan dat mijn B7 wat groter en opener is dan een standaard B7.
Die kneedbaarheid van de klank is voor HAFA misschien ook soms een nadeel, je wilt bij luid spel juist dat de sizzle een beetje binnen de perken blijft, en dat is op een B4 of B5 misschien net wat makkelijker te controleren.
Ik speel momenteel op een Yamaha 6335 HGS met een Warburton mondstuk cup 3d en stift 11 ,ik op zoek naar een trompet met een groot geluid.In mijn sectie spelen ze op de B4
Ik speel ook nog in een koper quintet.Is de Yamaha 8310 een beetje vergelijkbaar met een B7?
Dat heeft niets met elkaar te maken. De 8310Z is een stepbore, dus begint als een M en eindigd als een L boring. De B7 is gewoon een ML met een grotere beker.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen