trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Amati Kraslice Bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Amati Kraslice Bugel
BerichtGeplaatst: 11 feb 2008 17:01 

Zo onder het mom van 'ik moet toch ook 'ns zo'n ding hebben' heb ik een 2e hands Bugel gekocht. Een Amati Kraslice, Zilver.

Het zal zoiets zijn, maar dan zilver dus...
Afbeelding

Misschien alleen voor de verzameling, misschien ga ik er echt mee aan de gang. In ieder geval leuk voor 'erbij'.

Zijn er ervaringen van mensen die na trompet er een bugel bij nemen?
En hoe pak je dat aan?
En ten derde, miskoop of...
(o ja, ik heb er €100 voor betaald)

Laatst bijgewerkt door Robert66 op 11 feb 2008 20:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2008 17:18 

met de bugel heb ik geen ervaring maar trompet en bugel gaat prima samen let er wel op dat je het een beetje anders probeert te benaderen en een mooie ronde toon probeert te krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2008 18:42 

Idd. tussen je oren moet je ook echt omschakelen, en zeker geen verloopjes laten maken om met een trompetmondstuk te kunnen blijven spelen. Dat vind ik een doodschande!

Als ik lang bugel speel en dan naar trompet overschakel, vind ik het persoonlijk lastig omdat het bugelmondstuk veel dieper is (en groter in mijn geval). Mijn lippen moeten dan weer even wennen. Andersom gaat veel makkelijker vreemdgenoeg

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2008 19:24 

HanZsizzle schreef:
Idd. tussen je oren moet je ook echt omschakelen, en zeker geen verloopjes laten maken om met een trompetmondstuk te kunnen blijven spelen. Dat vind ik een doodschande!

Als ik lang bugel speel en dan naar trompet overschakel, vind ik het persoonlijk lastig omdat het bugelmondstuk veel dieper is (en groter in mijn geval). Mijn lippen moeten dan weer even wennen. Andersom gaat veel makkelijker vreemdgenoeg

Ik heb hetzelfde probleem. Ik repeteer daarom thuis bijna nooit op mijn bugel. Enkel trompet. IK zou ook zeker een echt bugelmondstuk gebruiken, kwestie van een mooie warme Bugeltoon te krijgen. Dit kan soms ten koste gaan van de scherpe trompettoon.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2008 19:30 

koen gijsels schreef:
HanZsizzle schreef:

Ik heb hetzelfde probleem. Ik repeteer daarom thuis bijna nooit op mijn bugel. Enkel trompet. IK zou ook zeker een echt bugelmondstuk gebruiken, kwestie van een mooie warme Bugeltoon te krijgen. Dit kan soms ten koste gaan van de scherpe trompettoon.

Dan moet je juist wat meer wisselen....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2008 20:58 

Als je beide wilt spelen is het idd verstandig om het beide te onderhouden zeker als amateur zijnde.
Een van de belangrijkste verschillen vindt ik zelf de aanzet, minder ta op de bugel maar meer da.
Probeer de lip opening zo groot mogelijk te houden om een mooie ronde bugel klank te krijgen.
Je moet je bewust zijn dat je bugel speelt en niet met de trompetklank nog in je hoofd even bugel gaat spelen.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2008 16:29 

ik speel thuis eigenlijk nooit bugel en ook maar af en toe es-cornet toch geeft wisselen tussen de drie instrumenten weinig problemen.
volgens mij zit het puur in de manier van spelen en de juiste klank in je hoofd hebben.
ik speel trouwens ook gewoon op drie verschillende mondstukken,namelijk:
-tompet-bush WX-3D
-bugel-yamaha 11F4
-es-cornet-warburton 6MD
ook dit geeft geen problemen.

Profiel  

Berichttitel: trompet / bugel
BerichtGeplaatst: 12 feb 2008 20:09 

HanZsizzle schreef:

Belangrijk bij het combineren van trompet en bugel is dat de mondstukken overeenkomen. Uiteraard is het bugelmondstuk dieper, maar de diameter kun je het beste hetzelfde houden.

Bij mij persoonlijk heeft de combinatie Bach 5C (trompet) met Dennis Wick RW 4 FL (bugel) lange tijd goed gewerkt. De trompet mondstukken van Dennis Wick zijn rommel, maar hun bugelmondstukken zijn fenomenaal.

Als je je embouchure compact houdt, hoeft een wissel in principe geen problemen op te leveren. Als je daarnaast je ademhaling op orde hebt, kun je de bugel lekker vullen met lucht en komt de klank vanzelf!

Succes!

http://hellotrumpet.com/
http://www.capitalhorns.nl/
http://www.luchtmachtkapel.nl/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur