trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Testing...one..two... testing
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 10:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 12:32 

Iedereen die "iets" test geeft vervolgens daarover zijn of haar mening, die is dus
per definitie gekleurd. Maar dat is nou precies wat we van die persoon, of groep,
verwachten. Recencies van films, boeken, wijnen, trompetten, noem maar op...
Die tester, of groep testers, hebben (als het goed is) de vaardigheid ontwikkeld om dat
werk te doen, ze worden juist om die reden gevraagd.
Vanzelfsprekend kunnen de lezers het met de uitslag oneens zijn.
Als een wijnkenner het over een slechte wijn heeft mag ik hem heerlijk vinden en bij
mijzelf denken dat die man/vrouw onzin spreekt. Het gaat erom dat de tester een beeld
schetst voor iedereen die het wil horen, hij/zij gebiedt je niet om er ook zo over te denken, maar het geeft je een leiddraad. Tenslotte maak je toch je eigen afweging om
tot aanschaf over te gaan, je komt alleen iets meer beslagen ten ijs.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 14:02 

erikveldkamp schreef:
The Joker schreef:
Waarom perse een prof? Ik ben geen prof, zal nooit een prof worden, maar ik heb wel het idee dat ik goed kan testen of ie goed speelt of klinkt :oops:

Ik quote jou nog maar even. Eerst zeg je dat je een trompet ook goed kunt testen en nu zeg je weer dat je eigenlijk een trompet niet objectief kunt testen...

Dan komt het punt dus goed over. Ik kan voor mezelf uitmaken of een trompet goed/lekker/fijn speelt, maar dat kan voor iemand anders totaal anders zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 14:25 

The Joker schreef:
Dan komt het punt dus goed over. Ik kan voor mezelf uitmaken of een trompet goed/lekker/fijn speelt, maar dat kan voor iemand anders totaal anders zijn.

Precies, dat is dan subjectief testen. Dat is niet moeilijk, iedereen weet wel wat ie lekker vindt spelen of niet. Dat hoeft dan verder nog niets te zeggen over de kwaliteit van de toeter. Ik ken genoeg trompettisten die op kwalitatief minder materiaal spelen, maar daar fantastisch op klinken omdat ze gewend zijn alle onvolkomenheden van het instrument te corrigeren. Meestal is dat onbewust.

Het blijft een beetje een rare discussie omdat het blijkt dat veel mensen niet uit elkaar kunnen houden wat nu het verschil tussen objectief en subjectief is. Als IK toeters test dan heb ik het meestal over objectief, tenzij ik van plan ben er eentje aan te schaffen voor me zelf. De meeste praten hier echter over subjectief omdat ze alleen maar met het doel naar een winkel gaan om een nieuwe fantastische toeter voor ZICHZELF te kopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 17:02 

erikveldkamp schreef:
Het blijft een beetje een rare discussie omdat het blijkt dat veel mensen niet uit elkaar kunnen houden wat nu het verschil tussen objectief en subjectief is. Als IK toeters test dan heb ik het meestal over objectief, tenzij ik van plan ben er eentje aan te schaffen voor me zelf. De meeste praten hier echter over subjectief omdat ze alleen maar met het doel naar een winkel gaan om een nieuwe fantastische toeter voor ZICHZELF te kopen.

Je hebt het bij jou tests over objectief testbare zaken (intonatie enz.), in jou geval heb ik er ook geen enkele moeite mee vanuit te gaan dat je die objectief hebt getest. (iets anders is het met diverse kleine mondstukken bouwers e.d.)

Idd de dingen waar ik voornamelijk op heb gelet bij het uitkiezen van mijn instrument waren puur subjectief. Dus ik ga er ook niemand mee vermoeien hoe lekker ik speel of hoe goed/warm/koud/scherp/dof ik klink op mijn instrument.

Gelukkig heb je ook nog mensen die een instrument kopen omdat ie volgens de winkel het "beste" is. En de rest van de sectie vervolgens grappen dat de bouwkwaliteit in iedergeval niet het beste is als de lak er binnen een paar maanden vanaf ligt. :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 17:08 
Moderator

Maar ook stemming is subjectief.

Want ik speel stemmend op een 1,5 c mondstuk, terwijl JIJ ( Erik ) op een Bob Reeves ( 42 s? naja maten boeien niet echt ) stemmend erop speelt. Speel jij op mijn mondstuk, dan zou het instrument weer heel anders aanspreken, of misschien is de combinatie van een instrument met een mondstuk nu eenmaal niet zo denderend, dat ben ik ook wel eens tegen gekomen.

Een A441 of 442 of 440, dat is meetbaar, en objectief, maar hoe jij die a bereikt, met welk mondstuk, is wederom voor iedereen verschillend.
Dus subjectief.

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 17:52 

Als je wilt testen of een toeter goed stemt dan zijn daar apparaten voor. Die zijn objectief. Ik heb dat al vaker uitgelegd. Bij het testen zit er een mondstuk op. Het aanspreken van een toeter heeft niet met het mondstuk te maken.

Of je zelf stemmend kunt spelen is natuurlijk subjectief. Maar dat test ik dan ook niet.

Daarnaast kun je er vanuit gaan dat de meeste moderne toeters goed stemmen. Dus de nieuwste Yamaha's, Eclipsen, Taylors, van Laars, Schilkes, Monettes, etc. Bij Bach ben ik wel slechtere exemplaren tegengekomen en bovenin zijn ze ook wat minder makkelijk dan de moderne toeters.

Over het algemeen speelt de trompettist valser dan de trompet is mijn ervaring... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 18:25 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Als je wilt testen of een toeter goed stemt dan zijn daar apparaten voor. Die zijn objectief. Ik heb dat al vaker uitgelegd. Bij het testen zit er een mondstuk op. Het aanspreken van een toeter heeft niet met het mondstuk te maken.

Of je zelf stemmend kunt spelen is natuurlijk subjectief. Maar dat test ik dan ook niet.

:

Hoevaak je het ook uitlegd, daarmee verander je je laatste zin niet. Of jezelf stemmend kunt spelen. Dat is nu mijn hele punt, en dat hangt ook af, van het feit of die toeter bij jou past.

En het is een gegeven dat een mondstuk soms hele rare dingen doet met het aanspreken van een trompet.

Mijn vacchiano 2c+d voert de stemming op een bes trompet heel erg op, terwijl hij in combinatie met mijn c trompet juist erg in de kern speelt.
Of ik wezenlijk anders speel? Denk het niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2008 18:39 

Wat jouw punt is kan ik niet zoveel mee. Ik heb het hier over objectief toeters testen. Niet over individuen die niet stemmend kunnen spelen met of zonder een bepaald mondstuk. Dat een mondstuk soms rare dingen doet met een trompet heeft dus niets met de trompet te maken maar met het mondstuk. Als ik zonder mondstuk speel speelt de trompet ook anders, maar daarom kan het nog wel een kwalitatief fantastische toeter zijn. En als ik op mijn B4 nu een 1,5C of een 10C gebruik, hij blijft stemmend spelen en spreekt makkelijk aan.

Als ik klompen aandoe en ga in mijn auto zitten lijkt het ook alsof mijn auto anders reageert, maar dat heeft dus verder niets met de toeter te maken maar meer met mezelf en mijn schoensel. De auto instustrie houdt volgens mij geen rekening met mensen die klompen dragen, daar zijn weer traktors voor uitgevonden... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur