trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Boring
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2008 00:37 

Meestal zijn dit peakflow meters. Op grond van de piekstroom meting kun je een zeer ruwe schatting maken van de longinhoud.
Net zoals bij een peakflow meter is bij trompetspelen de aperture van groot belang, veel meer dan longinhoud.
Maak je je aperture de helft kleiner bij een bepaalde toon, dan scheelt je dat (pi*r^2) 75% longinhoud (eigenlijk niet longinhoud maar FEV - forced expiratory volume).
Kortom embouchure efficient spelen is veel belangrijker dan een grote longinhoud.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2008 07:58 

Een grote longinhoud is handig als je tuba speelt, daar verbruik je veel lucht. Bij trompet spelen heb je niet veel lucht maar luchtdruk nodig. Luchtdruk maak je net zo gemakkelijk met weinig longinhoud, misschien wel gemakkelijker.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2008 16:47 

L J schreef:
Meestal zijn dit peakflow meters. Op grond van de piekstroom meting kun je een zeer ruwe schatting maken van de longinhoud.

Volgens zo'n peakflow meter kwam ik op 7,8 liter uit. Lijkt me nog al veel voor een mannetje van 1meter 75 en 56 kilo. :wink:

Zonder grappen op een andere meter had ik een functionele longinhoud (dus zonder reserve volume) van net boven de 5,5 liter. Maar ik merk dat ik bij het trompet spelen eigenlijk nooit volledig uit adem . Om dan weer terug naar het onderwerp te gaan ik speel op een toeter (Yamaha 6310Z) met een kleine M boring die ondanks de kleine boring niet klein aan voelt of overdreven veel weerstand bied.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2008 22:10 

martijn85 schreef:
Zonder grappen op een andere meter had ik een functionele longinhoud (dus zonder reserve volume) van net boven de 5,5 liter. Maar ik merk dat ik bij het trompet spelen eigenlijk nooit volledig uit adem . Om dan weer terug naar het onderwerp te gaan ik speel op een toeter (Yamaha 6310Z) met een kleine M boring die ondanks de kleine boring niet klein aan voelt of overdreven veel weerstand bied.

Fysieke aspecten zeggen zelden iets over of iemand goed trompet kan spelen of niet.
Of je longinhoud nu 4 of 7 liter bedraagd, het gaat om de techniek. Het gaat wel om de
hoeveelheid ingeademde lucht per frase én vooral hoe de steun onder die lucht zit.
Je hebt nergens 7 liter lucht voor nodig, je hebt wél ademsteun nodig.
Er zijn mannen en vrouwen met "kilo's" die fantastisch trompet spelen maar er zijn
vele voorbeelden van slanke en zelfs magere trompettisten die het permanent uit je
kapsel spelen... En men bekomt met een groter lichaam niet ook evenredig meer
muzikaliteit... helaas...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2008 12:57 

Voldoende longinhoud is misschien alleen handig als je lang sterk en laag wilt spelen met een grote lipopening. Maar dan nog zel je met een gemiddelde longinhoud nooit/zeer zelden tegen grenzen aan lopen.

Fysieke eigenschappen zijn idd voor muzikaliteit totaal niet van belang. Wat ik iedereen wel kan aan raden is om te zorgen voor een goede airobe conditie zodat je ook aan het eind van een concert (op je lippen na) nog helemaal fris ben.

Het scheelt gewoon echt veel als je ook aan het eind van een concert mog makkelijk ademsteun (luchtdruk) kan leveren. Veel mensen proberen ademsteun te vervangen door lipcompressie. Maar daar ga je niet echt mooier en makkelijker van spelen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur