marnix schreef:
He Hans wederom een vraagje: ik heb van een vriend eens zo'n Inderbinen in mijn handen gehad, en toen ik opmerkte dat er een overschot aan soldeer op gekwakt was zei hij dat dat standaard is. Klopt dat en zo ja waarom??
Dat klopt, dat was waarschijnlijk het silverart-model. Het was dus geen soldeer maar zilver! En het hoort zo. o.a. Roy Hargrove speelt er op.
De toeter van Morrisson is de "standaard" Alpha. Tussen haakjes want ook dat is een instrument die niet bepaald binnen de platgetreden paden blijft. Inderbinen maakt hele futuristische instrumenten.
Morrissons Alpha is goldplated met keurig netjes zijn naam erin gegraveerd. Het is een instrument met een tuneable bell, oftewel verstelbare beker, zoals Schilke dat heeft. Het heeft ook een enorme boring, maar dat komt denk ik omdat Morrisson van huis uit trombonist is.
De andere modellen van Inderbinen zijn de Inox, een trompet belegd met een soort terrazzovloer, een bizar instrument, rechtstreeks van Mars. Het spul doet trouwens zeer aan je handen.
En dan is er nog de Studie, of Prototype, een van de oudere modellen. Met een gewicht van ruim 1800 g bijna even zwaar als de Taylor Chicago Custom. Alleen totaal anders van karakter. Ziet er heel onafgewerkt uit, heel alternatief maar qua geluid valt het een beetje tegen. Ik zie bij dit instrument het nut er niet zo van in, misschien is het inderdaad bedoelt om mee te studeren thuis, een soort bodybuilding. Op het podium zie ik geen toepassingen.
De C-trompet van Inderbinen ziet eruit als de Eb/D trompet van Schilke, met een leadpijp die meteen naar beneden loopt de 3e pomp in. Klank kan ik moeilijk beoordelen want ik ben niet bepaald een held op de c-trompet.
Het mooiste stukje werk van Inderbinen vind ik de Wood-flugelhorn. Niet gemaakt van hout, maar wel met de prachtigste klank die ik ooit van een bugel heb gehoord (of welk ander blaasinstrument dan ook).
Randy Brecker speelt er onder meer op, zijn contract met Yamaha blijft beperkt tot trompetten. Maar ook Roy Hargrove en James Morrisson spelen de Wood. (zij kunnen hem ook betalen want ze zijn nogal prijzig).
Altijd als ik Inderbinen ergens tegenkom speel ik er even op, gewoon om even te genieten.
Inderbinen verkoopt alleen rechtstreeks, hij heeft geen dealers in Europa, dus ik kan ze niet op voorraad nemen (vooropgesteld dat iemand zoveel geld voor een instrument uit zou geven).