Adriaan Kragten schreef:
Ik wil hierbij nog even ingaan op de vraag van Yamahaddatdangezegd over wat met de procentuele afwijking bedoeld wordt.
Ik kan me niet herinneren ooit zo'n vraag gesteld te hebben. Op de eerste plaats weet ik namelijk precies wat je met die percentuele afwijking bedoelt, het zijn erg eenvoudige berekeningen en de natuurkunde erachter is ook erg basaal. Ten tweede vind ik je berekeningen niet van belang, zelfs achterhaald. Ik raad je ten strengste aan eens de literatuur over dit onderwerp te raadplegen als je hierin geïnteresseerd bent.
Jij rekent nog steeds puur aan rechte cylinders, terwijl de afwijkingen door het konische buisverloop, de bochten in het traject en de plaatsing van onoverkomelijke oneffenheden zoals ventielen en stembuizen enorme invloed hebben op de stemmingsverhoudingen. Nogmaals wil ik je verwijzen naar het werk van Mahillon en Schilke, die op dit gebied bergen hebben verzet. Praat ook eens met een echte instrumentenbouwer, die kan je vertellen dat jouw berekeningen maar het topje van de ijsberg zijn, en dat er nog heel veel meer komt kijken bij de bouw van een echt muziekinstrument, en dus niet een volmaakt cylindrische, rechte, ononderbroken buis.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL