trompet.nl > forum > Toon onderwerp - 4-ventielsbugel met kwintventiel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 11:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 10:10 

Beste mensen

Ik vind het leuk om trompet en bugel te spelen en ik speel per dag ongeveer een half uur om mijn techniek en toonzuiverheid op peil te houden. Ik zit in een jazz kwintet waar we toch redelijk moeilijke nummers spelen en waar we zo'n zes keer per jaar mee optreden. Maar ik vind het gewoon ook leuk om me met de fysische kant van ventielinstrumenten bezig te houden. Als je iets wilt berekenen is het onvermijdelijk om formules en tabellen te gebruiken en niet ieder die mijn rapporten leest hoeft zich daar helemaal doorheen te worstelen. Maar voor degenen die willen weten hoe ik tot mijn uitspraken kom zijn mijn berekeningen wel te controleren.

Ik kan me best voorstellen dat de fysische kant van een instrument voor de meeste muzikanten helemaal niet interessant is. Van alle dingen die ik tot nu toe bedacht heb zal mogelijk maar heel weinig terecht komen maar daar kan ik niet mee zitten. Mijn laatste verhaal over de bugel met een kwintventiel staat het dichtst bij de gangbare instrumenten. Het maakt gebruik van gangbare ventielen en technieken en het idee kan zelfs door iemand die een beetje handig is met een soldeerbout, uitgeprobeerd worden.

Mensen die vooral hoog blazen zullen geen behoefte hebben aan een instrument waarmee het bereik naar beneden uitgebreid wordt. Maar voor de bastrombone met twee ventielen die samen een kwint of meer verlagen en waarmee men dus ook onder de grondtoon kan spelen blijkt wel een markt te zijn. Ik zie niet in waarom dit voor een bugel niet het geval zou zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 11:15 

Adriaan Kragten schreef:

Mensen die vooral hoog blazen zullen geen behoefte hebben aan een instrument waarmee het bereik naar beneden uitgebreid wordt. Maar voor de bastrombone met twee ventielen die samen een kwint of meer verlagen en waarmee men dus ook onder de grondtoon kan spelen blijkt wel een markt te zijn. Ik zie niet in waarom dit voor een bugel niet het geval zou zijn.

Hierin kan ik het niet met je eens zijn. Een bastrombone (of in ieder geval de bespeler ervan) heeft duidelijke behoefte om in het lage register te spelen vanuit zijn functie in het orkest. Dat kun je van een bugerspeler niet zeggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 11:30 

Ik wil hierbij nog even ingaan op de vraag van Yamahaddatdangezegd over wat met de procentuele afwijking bedoeld wordt. De definitie hiervan wordt gegeven in al mijn rapporten. Je vergelijkt de werkelijke frequentie met de theoretische frequentie volgens de gelijkzwevende stemming. Omdat de frequentie omgekeerd evenredig is met de buislengte kun je ook de werkelijke buislengte p vergelijken met de theoretische buislengte l. De formule voor de procentuele afwijking is:

procentuele afwijking = 100 (l - p) / l (%)

De afwijking is positief als de toon te hoog is en negatief als de toon te laag is. Wanneer met deze formule de afwijking bepaald wordt tussen twee gelijkzwevende tonen die een halve toon van elkaar verschillen vinden we een procentuele afwijking van ongeveer 6 %.

Wanneer de berekende afwijking + 0,1 % is, is de toon dus ongeveer 1/60 van een halve toonsafstand te hoog wat erg weinig is. Een procentuele afwijking van -1 % wil zegen dat de toon ongeveer 1/6 van een halve toonsafstand te laag is en dit vereist al een behoorlijk embouchurewisseling om dit te compenseren, te meer omdat het moeilijker is om een toon te verhogen dan te verlagen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 11:36 

Hierin kan ik het niet met je eens zijn. Een bastrombone (of in ieder geval de bespeler ervan) heeft duidelijke behoefte om in het lage register te spelen vanuit zijn functie in het orkest. Dat kun je van een bugerspeler niet zeggen.[/quote]

Dit is het verhaal van de kip en het ei. Een bastrombone had nooit een bepaalde functie in een orkest kunnen innemen als niet iemand hem eerst ontwikkeld had. Als er eenmaal een basbugel ontwikkeld is waar goed op te spelen is zullen mensen die graag laag spelen hem vanzelf gaan gebruiken.

Als ik in een jazz kwintet zo'n instrument zou hebben verandert mijn normale functie op dit instrument zelfs niet eens maar kan ik aan mijn improvisaties iets toevoegen zonder dat er voor het instrument speciale partijen geschreven hoeven worden.

Laatst bijgewerkt door Adriaan Kragten op 10 jan 2008 11:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 11:42 

Adriaan Kragten schreef:
bartjefrit schreef:
Adriaan Kragten schreef:

Hierin kan ik het niet met je eens zijn. Een bastrombone (of in ieder geval de bespeler ervan) heeft duidelijke behoefte om in het lage register te spelen vanuit zijn functie in het orkest. Dat kun je van een bugerspeler niet zeggen.

?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 11:52 

Ik zie dat er iets mis gegaan is met het aanhalen van de quote van Bartje maar ik laat het hier maar bij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 12:01 

Adriaan Kragten schreef:
Ik wil hierbij nog even ingaan op de vraag van Yamahaddatdangezegd over wat met de procentuele afwijking bedoeld wordt.

Ik kan me niet herinneren ooit zo'n vraag gesteld te hebben. Op de eerste plaats weet ik namelijk precies wat je met die percentuele afwijking bedoelt, het zijn erg eenvoudige berekeningen en de natuurkunde erachter is ook erg basaal. Ten tweede vind ik je berekeningen niet van belang, zelfs achterhaald. Ik raad je ten strengste aan eens de literatuur over dit onderwerp te raadplegen als je hierin geïnteresseerd bent.

Jij rekent nog steeds puur aan rechte cylinders, terwijl de afwijkingen door het konische buisverloop, de bochten in het traject en de plaatsing van onoverkomelijke oneffenheden zoals ventielen en stembuizen enorme invloed hebben op de stemmingsverhoudingen. Nogmaals wil ik je verwijzen naar het werk van Mahillon en Schilke, die op dit gebied bergen hebben verzet. Praat ook eens met een echte instrumentenbouwer, die kan je vertellen dat jouw berekeningen maar het topje van de ijsberg zijn, en dat er nog heel veel meer komt kijken bij de bouw van een echt muziekinstrument, en dus niet een volmaakt cylindrische, rechte, ononderbroken buis.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2008 12:43 

Klopt. De vraag over wat 0,1 % is was niet van Yamagaddatdangezegd maar van Pim.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur