Citaat:
Ok, jij bent het met Erik Veldkamp eens, ik wat minder vaak, maar je doet het voorkomen alsof het oneens zijn met Erik Veldkamp onzin is.
Dat was zeker niet mijn bedoeling. Ik constateer alleen dat het op deze site wel lijkt alsof
er twee kampen zijn, de pro en contra van Laar's. Iedereen heeft recht op zijn/haar
mening en dat is nou juist ook het leuke van trompet.nl. Wat Erik volgens mij alleen maar
verkondigd is dat een HvL instrument veel biedt voor relatief weinig geld. De kritiek die
over het algemeen gegeven wordt op HvL toeters is met name gebaseerd op de wat
oudere modellen van zo'n 3,4,5 jaar teug. Volgens Erik zijn Hub's instrumenten met name
de laatste, pakweg, 2 jaar ontzettend verbeterd en zelfs héél erg goed geworden.
Ik speel veel met Erik en ik heb hem de laatste jaren met veel verschillende trompetten
naast mij gehad. Dat waren allemaal tours zodat hij in staat was een gedegen oordeel
over die trompetten te geven. Daarbij was ook de mening van de rest van de trompetsectie en ook van de trombones voor hem van belang. Voor mij is dit een zeer
gedegen manier om een instrument te beoordelen, en nogmaals ik vind hem een buitengewoon goede trompettist mét goede oren en met name dat laatste vind ik in dit
kader van belang.
Citaat:
Je redenatie snap ik wel, maar ik chargeer hem, omdat ik te weinig nuancering zie in objectieve en subjectieve zaken.
Erik kan soms behoorlijk bot zijn maar dat gebeurt met name als iemand écht onzin
uitkraamt, en dat komt nogal vaak voor.
Citaat:
De enige feiten die ik hier lees zijn de maatvoeringen, de legeringen, de afwerkingen van merken van trompetten. Dat zijn feiten. De rest niet. De rest is de input van iemand die vanuit zijn of haar referentiekader een trompet wel of niet goed VIND. Maar het wordt gesteld als een feit. En dat is onzin.
Da's dan een kwestie van woordkeus. Erik kan met stelligheid zijn mening geven over
trompetten en trompettisten maar ik heb hem toch ook vaak heel genuanceerde antwoorden zien geven op trompet.nl.
Citaat:
Je komt aan met instrumententests. Dat vind ik een prachtvoorbeeld om even op in te haken. Want Erik Veldkamp zal ongetwijffeld aan kunnen geven of een trompet hem bevalt. En of hij stemt. En hij zal ook kennis in huis hebben om aan te geven of het materiaaltechnisch klopt. Dat kan ik allemaal ook. Maar ik kan er nooit een algemeen oordeel over geven, want dat is een oordeel wat alleen voor mij opgaat. En dan is het dus niet algemeen meer.
Dat ben ik niet met je eens. Iedere test die door iemand wordt uitgevoerd die daar competent voor is blijft altijd een persoonlijk oordeel. Juist vanwege iemand's vakmanschap wordt er waarde gehecht aan zijn/haar uitspraken. Op die manier zou
je nooit tot een algemene conclusie kunnen komen want dan zou iedereen de kans moeten krijgen om een trompet te testen, maar omdat niet iedereen over de vaardigheid
en muzikaliteit beschikt is het prettig dat iemand anders dat doet die er dan uiteindelijk
toch echt een algemeen oordeel over moet geven. Niets anders dan een oordeel over een wasmachine of een recensie van een restaurant in de Michelingids.
En natuurlijk mag de lezer het daar hardgrondig mee oneens zijn...
Citaat:
Zo heb ik met interesse zijn tests van de C trompetten gelezen. En dan valt mij op dat hij ze keurig netjes test, maar de waarde voor iemand die een c trompet gaat kopen, is nul, want hij geeft niet aan hoe makkelijk dat ze mengen met de houtblazers in een symfonie orkest. Of met de strijkers. Hoe plooibaar het instrument is in stijlverschillen, als Bruckner en Debussy. Of direct met bijvoorbeeld een fagot en een fluit en klarinet in kamermuziek van Hartmann, Poulenc. Of dat het meer een instrument geschikt is voor Tomasi en andere solo's uit het Franse repertoire. Dat kan hij ook niet, want hij zal zelden in een symfonieorkest spelen als sectiespeler of solo-trompettist. Dat is zijn vak niet. Dus kan je je vragen stellen bij de validiteit van zo'n test.
Ik vind dat je hier een sterk argument hebt. Erik is sinds jaar en dag werkzaam in de
lichte muziekscéne (ik heb dat altijd een rare benaming gevonden voor jazz en pop enz,
maakt dat de klassieke muziek dan "zwaar" of "donker"?...).
Hij heeft niet vaak in een klassiek orkest gezeten. Wellicht had hij over die c-trompettest
genuanceerder moeten zijn, ik heb het niet gelezen. Zelf heb ik daar weinig over te melden.Mijn klassieke optredens beperken zich tot de (lees; mijn) huiskamer.
Neemt niet weg dat ik toch vaak mensen geïrriteerd zie reageren op uitspraken van Erik
terwijl ze naar mijn mening écht onzin praten.
Citaat:
ik hoop dat ik zo duidelijker heb gemaakt wat ik bedoel.
Zeker!
Citaat:
Overigens: ik wens iedereen een mooi 2008.
En ik ook!
PS. In mijn eerste reactie had ik het over een zinloze discussie en niet een onzindiscussie, da's toch iets anders nietwaar?