trompet.nl > forum > Toon onderwerp - speelgevoel vs. klank
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 03:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 10:36 

Geen ruzie maken jongens.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 11:01 

Ik heb diverse trompetten getest die allemaal erg goed speelden en klonken. Toch zou ik daar nooit op gaan spelen omdat het speelgevoel van die trompetten me niet bevielen. Een Eclipse bijv. dwingt me teveel in de kern, ik heb meer vrijheid nodig. Desondanks klonk ik er (volgens de toehoorders) goed op. Ik voel me ook het meest thuis op mijn B4 terwijl ik waarschijnlijk niet veel anders klink op Hub's andere modellen (ondanks dat ze wat ander speelgevoel/klank hebben).

Speelgevoel van een trompet: weerstand, stroomt de lucht goed door, klikken de noten er goed in, etc.

Speelgemak van een trompet: spreekt ie goed aan, intonatie, blijft een trompet open klinken in de hoogte of gaat ie dichtzitten in het hoge register, etc.

Klank van een trompet: donker geluid door meer massa of meer koper of juist een helder geluid door gebruik van nikkelzilver en weinig massa, de vorm van de beker zorgt voor een breed geluid of een meer gecentreerd geluid, etc.

Dit zijn allemaal dingen die hoe lang je ook studeert nooit zult veranderen aan de trompet. Net zoals hoe goed ik ook leer autorijden, mijn Golfje zal nooit harder gaan dan 180km/u en zal geen betere wegligging krijgen.

Citaat:
Als je maar vaardig genoeg bent, krijg je op elk instrument jouw geluid eruit.

Maar dit zal gegarandeerd niet voor iedereen gelden.

Je hoeft niet vaardig te zijn om je eigen geluid uit een trompet te krijgen. Iemand met een slecht geluid heeft ook zijn eigen geluid. Het is alleen zo dat je over het algemeen een beter geluid krijgt als je meer vaardigheden hebt. En dat geluid dan ook kan behouden in het hele register en ook na een paar uur spelen. Daarbij komt dat als je meer vaardigheden hebt, je jouw geluid ook aan kan passen aan de situatie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 11:04 

Wie maakt er ruzie dan?
Het gaat erom dat ík denk (en volgens mij marnix ook) dat een trompet opzich niets doet. En dat investeringen zoals nieuwe toeters (mondstukken, leadpipes, valvecaps..) pas nuttig worden als je de rest onder (redelijke) controle hebt.
Wat is het nut van een toeter waar volgens zeggen een heel dikke sound in zit als je niet eens je lipopening kunt controleren...

En een opmerking zoals deze
Citaat:
Wat jij en Cees blijkbaar niet kunnen is 2 dingen scheiden, het speelgevoel/speelgemak van het instrument en je eigen vaardigheden
vind ik dan een beetje kinderachtig. Ik snap natuurlijk wel dat elke toeter bepaalde voors-en-tegens heeft. Maar Erik kan blijkbaar voor iedereen bepalen wat de eigenschappen zijn van een trompet...
het is zó subjectief dat als er een opmerking word gemaakt over speelgemak en sound van een trompet, ík graag de kanttekening wil plaatsen dat deze zaken maar een héél klein deel afhangen van je equipment, en héél veel hebben te maken met jezelf!
Ik ken genoeg muzikanten die hun mindere kwaliteiten afschuiven op hun spullen ipv op zichzelf. (en het erge is dat ze ook nog geloven dat het de trompet is, en niet de 2 weken niet spelen die hun laat klinken als poep)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 11:06 
Moderator

tja, wie wil er nu ook een golfje....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 11:10 

cees schreef:
Maar Erik kan blijkbaar voor iedereen bepalen wat de eigenschappen zijn van een trompet...

Die bepaal ik niet, die bepaald de bouwer van het instrument. En als je naar een kleine instrumentenbouwer gaat zoals Taylor, Eclipse, Thein etc. dan kun je die eigenschappen nog wat laten veranderen.

Verder heb ik genoeg gezegd in dit onderwerp.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 11:33 

Hmmm.
Jij kunt dus voor mij bepalen of ik een vanLaar een mooi open instrument vind? (omdat hub hem zo gebouwt heeft)
Erik, ik snap je redenatie wel. En ben het ook wel eens met de feiten. Maar snap je dan niet dat ieder mens anders is?
Je zegt het zelf, een eclipse dwingt jou te veel...
Dat is dus niet comfortabel voor jou.
Hoe kun je dan in godsnaam voor een ander oordelen over de eigenschappen van een toeter? En waar diegene naar moet zoeken?
Wat zou jij een leerling die 2 jaar speelt aanbevelen. Een Taylor of een degelijke middenklasse Yammie? Die Taylor is dan toch een 'betere' trompet qua sound? Maar maakt 'ie je leerlingetje ook beter qua sound? (sound, intonatie, stamina....whatever)
...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 12:12 

cees schreef:
Hmmm.
Jij kunt dus voor mij bepalen of ik een vanLaar een mooi open instrument vind? (omdat hub hem zo gebouwt heeft)
Erik, ik snap je redenatie wel. En ben het ook wel eens met de feiten. Maar snap je dan niet dat ieder mens anders is?
Je zegt het zelf, een eclipse dwingt jou te veel...
Dat is dus niet comfortabel voor jou.
Hoe kun je dan in godsnaam voor een ander oordelen over de eigenschappen van een toeter? En waar diegene naar moet zoeken?
Wat zou jij een leerling die 2 jaar speelt aanbevelen. Een Taylor of een degelijke middenklasse Yammie? Die Taylor is dan toch een 'betere' trompet qua sound? Maar maakt 'ie je leerlingetje ook beter qua sound? (sound, intonatie, stamina....whatever)
...

Ik zie Erik nergens voor een ander oordelen over een toeter...Natuurlijk is het zo dat je zelf de sound bepaalt. Maar dan is het wel erg fijn als je een trompet hebt die je dat zo makkelijk mogelijk maakt...qua sound, qua spel, qua techniek, qua alles. Maar volgens mij is deze discussie vooral semantiek. De een vat het zo op en de ander zo terwijl alles wel klopt wat er geschreven wordt....

Profiel  

Berichttitel: Re: speelgevoel vs. klank
BerichtGeplaatst: 21 dec 2007 12:43 

trumpet john schreef:
Wat is belangrijker bij het uitzoeken van een nieuwe trompet, speelgevoel of de klank?

Natuurlijk moeten beide goed zijn, maar waar kun je je het beste op richten?

Om maar terug te gaan naar de vraag waar het om ging. :D

Ik zou altijd gaan voor speelgevoel, dat is voor mij het belangrijkste om een toeter te kiezen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur