Theo van Kampen schreef:
Ehh, Martijn, volgens mij haal je een paar dingetjes door elkaar......
In ieder geval heb ik al veel goed onderhouden instrumenten van Kanstul en uit de Conn/Selmer-Steinway stal gezien met leadpipes die in no time door red rot aangetast zijn.
Laat ik nou net als yamaha man tussen alleen maar bachs en 1 conn in zitten. De conn is een jaartje of 40 oud. De bachs zijn uit eind jaren 80. Nergen geen red rot, maar wel allemaal brandschone instrumenten.
De meest verrotte toeter die ik ooit gezien heb is trouwens een 4 jaar oude yamaha met 37 zwarte pitten in de (roodkoperen) leadpipe en stempomp. Dat ding was van binnen vreselijk goor en had een half jaar liggen rotten (en rook ook zo) zonder vooraf schoongemaakt te zijn.
Bacterien kunnen in vuil in je trompet gaan groeien en kunnen zuren aan maken. Als bacterien geen kans krijgen om lekker je toeter op te lossen (enzymen in je speeksel zouden trouwens ook mee kunnen helpen) dan kan je trompet een stuk langer mee gaan (wat de leadpipe en stempomp betreft).
joostv schreef:
Kanstull LEgering = BAGGER!
Ik heb zelf ook een tijdje kanstull gespeeld en de lak (roodkoper) was binnen een half jaar al aangetast op de "handplekken".
De lak is dus slecht. Rode pitten komen van binnen uit, handplekken komen van buiten uit. Het is dan de lak die aangetast wordt.