trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe Trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 01:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2007 09:19 

Het feit dat de trompettisten van KCO allemaal op dezelfde trompet spelen (Yamaha Chicago) heeft volgens mij niet zoveel te maken met de persoonlijke voorkeur van de muzikanten. Als ik me niet vergis, spelen ze ook hetzelfde merk mondstuk.

Ik heb een keer na afloop van een concert aan één van de trompettisten wat vragen gesteld over de instrumenten die zij bespelen. Hij vertelde doodleuk dat alle 5 trompettisten de Yamaha het beste instrument op dit moment vonden. Dat vond ik een beetje vreemd.

Waarschijnlijk zijn er andere factoren van invloed. Misschien wil de dirigent of groepsleider trompet dat allemaal dezelfde instrumenten worden gebruikt. Of misschien dat sponsoring een rol speelt en is er een soort van concessie gekomen tussen de trompettisten.

Peter Masseurs blijft toch prachtig om te horen. Geweldig hoe hij steeds het grensgebied opzoekt (en zich telkens weer een rood hoofd blaast, haha). Wat mij betreft uniek in Nederland.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2007 12:20 

Wouter schreef:
Als ik zo de reacties lees op dit forum is het dus het beste om een Yamaha Xeno aan te schaffen en de King 2070 laten voor wat het is? Want daar hoor ik eigenlijk niemand over.

Nee, je moet gewoon op een hoop merken gaan uit proberen en dan diegene eruit pikken waar je best op uit de voeten kan en waarvan jij vindt dat 'ie goed klinkt (een of twee toehoorders met goede oren daarbij is handig ter referentie).

Als je in je voorselectie merken selecteerd die voor jou betaalbaar zijn en die een goede reputatie hebben op gebied van constructie en duurzaamheid bijvoorbeeld, kun je bijna de mist niet ingaan. Of er dan Yamaha bach op blue band op staat doet er verder niet toe.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2007 12:27 

En het beste zou zijn als je van tevoren niet de merken en typen weet.
Misschien zelfs geblinddoekt spelen.

De meeste mensen hebben een vooroordeel bij een instrument.
En uiteraard zul je niet elk instrument op de wereld kunnen uitbroberen, maar Yamaha en Bach hebben op zichzelf al genoeg aan te bieden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2007 12:40 

Wouter schreef:
Als ik zo de reacties lees op dit forum is het dus het beste om een Yamaha Xeno aan te schaffen en de King 2070 laten voor wat het is? Want daar hoor ik eigenlijk niemand over.

Ik heb de Yamaha gelaten voor wat het is. Ik vond het geluid wat ik op een Xeno trompet produceerde niet zo mooi als wat ik nu uit mijn King krijg

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2007 13:01 

richaar-cdl schreef:
Het feit dat de trompettisten van KCO allemaal op dezelfde trompet spelen (Yamaha Chicago) heeft volgens mij niet zoveel te maken met de persoonlijke voorkeur van de muzikanten. Als ik me niet vergis, spelen ze ook hetzelfde merk mondstuk.

Ik heb een keer na afloop van een concert aan één van de trompettisten wat vragen gesteld over de instrumenten die zij bespelen. Hij vertelde doodleuk dat alle 5 trompettisten de Yamaha het beste instrument op dit moment vonden. Dat vond ik een beetje vreemd.

Waarschijnlijk zijn er andere factoren van invloed. Misschien wil de dirigent of groepsleider trompet dat allemaal dezelfde instrumenten worden gebruikt. Of misschien dat sponsoring een rol speelt en is er een soort van concessie gekomen tussen de trompettisten.

...waarom trek je zijn antwoord in twijfel? Het KCO zou een van de beste orkesten ter wereld zijn... dan ga je geen concessies doen die invloed hebben op de klank en/of speelgevoel lijkt mij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2007 13:18 

Het feit dat er zo weinig reacties zijn op de King heeft gewoon te maken met het feit dat het hier een weinig verkochte trompet is, in tegenstelling tot de Xeno. Toch zegt dat niet noodzakelijk iets over de kwaliteit. Ik heb ergens gelezen dat de King Legend eigenlijk dezelfde trompet is als de Conn Vintage. In dat geval zit je goed, want de Vintage is een goede trompet, ook al is het geen Bach-kloon. En wat al die discussies over klank betreft : klank zit voor een zeer groot deel in het hoofd van zowel trompettist als luisteraar, en is een kwestie van smaak, en is daarom zeer moeilijk te objectiveren. Het doet me denken aan een leuke bierproeftest die onlangs in een Belgisch blad verschenen is. 10 zelfverklaarde bierkenners moesten 6 bekende pilsbieren blind proeven, en dan raden naar de brouwer. De gemiddelde score was 2 op 6, en slechts een paar proevers slaagden erin het bier te identificeren dat ze van te voren als hun lievelingsbier hadden opgegeven. Ik vraag me af wat een degelijk uitgevoerde dubbel blindtest zou opleveren wat betreft de klank van trompetten. Wie organiseert dit eens, om van al dit geleuter af te zijn ? We hebben nodig : een aantal identieke Bachs en Yamaha's, een paar proefspelers uit elk relevant genre, en een jury. Achteraf kunnen we dan ook nog wat pilsjes vergelijken. Wie ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2007 13:44 

Sam schreef:
Ik heb ergens gelezen dat de King Legend eigenlijk dezelfde trompet is als de Conn Vintage. In dat geval zit je goed, want de Vintage is een goede trompet, ook al is het geen Bach-kloon.

Die fout is inderdaad al eens gemaakt op dit forum. De King Legend lijkt niet op de Conn Vintage, zelfs niet een heel klein beetje, maar wel op de Conn Connstellation 52B (het nieuwe model Connstellation). Het verschil is dat de King een beker uit een stuk heeft, en de Conn een uit twee stukken.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2007 16:08 

Sam schreef:
In dat geval zit je goed, want de Vintage is een goede trompet, ook al is het geen Bach-kloon.

Vreemde conclusie... :?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur