trompet.nl > forum > Toon onderwerp - speciefieke voorbeelden nodig
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 07:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 16:39 

Citaat:
@Marcel (klopt, toch?): Ik draai het even om. Moet ik als leraar ervanuit gaan dat het de gemiddelde student niet lukt, of wel? Als ik ervanuit ga dat een leerling het toch niet zal kunnen, dan kan ik net zo goed geen les geven. En maak je niet ongerust, ik zal echt niemand zijn bek laten verpesten omdat ik vind dat-ie hoog moet kunnen spelen.

Nee daar moet je zeker niet vanuit gaan, Ik probeer alleen duidelijk te maken dat er een overdreven fascinatie bestaat voor hoog spelen (en dan bedoel ik dus het spelen van noten waar je nog niet aan bent) en ik ben nog immer van mening dat dat vaak ten koste gaat van waar het m.i. wél om gaat.
Het is ook een typisch trompettistending. Saxofonisten, fluitisten, trombonisten, etc. zijn daar veel minder mee bezig. Ik zou het net zo raar vinden als bv drummers zouden kicken op zo hard mogelijk spelen.

Citaat:
Het zijn drie van de onnoemelijk veel redenen waarom ik trompet speel. Natuurlijk. Vind jij het dan niet leuk en spectaculair als je iemand uit z'n dak hoort gaan op zo'n koperen buis?

Heel vaak niet, ik kon niet aanwezig zijn op de trumpetparty maar heb Wayne Bergeron's
bijdrage op youtube gezien, die man speelt 10 keer beter trompet dan ik maar wat was het ongelofelijk lelijk, ik heb 'm geen moment horen swingen, terwijl hem die mogelijkheid
toch ruimschoots werd geboden met die band achter zich.
Maar nogmaals, als ik iemand als Snooky Young of Roy Eldridge of Dizzy hoor spelen
word ik helemaal blij.

Citaat:
Voor mijzelf geldt eigenlijk vooral dat een groter bereik mij meer zekerheid geeft in het normale bereik. een C3 is voor mij bereikbaarder geworden nadat ik een E3 met enige zekerheid kon spelen enzovoort.

Helemaal met je eens maar je zit vast niet dagelijks een C4 of hoger te piepen.
Ik ben er zeker van dat jij in je solo's de hoge noten speelt die goed klinken...
Maar nogmaals, het gaat mij niet om de mensen die het wél kunnen, die hebben (als ze doceren) de taak om het goed aan anderen te leren.

Als het zo lijkt dat ik iets tegen hoog spelen heb dan heb ik me misschien niet zorgvuldig genoeg uitgedrukt want dat is absoluut niet zo.
Ik geniet van muziek beluisteren en maken in al zijn facetten, hard zacht, hoog laag,etc.
Alleen zijn er zoveel trompettisten, zowel die het kunnen als die het niet kunnen, die
altijd maar weer die hoogte op zoeken en niet omdat het muzikaal iets bijdraagt maar
om allerlei andere redenen. Luisteren naar een slechte solist is een drag maar luisteren
naar een slechte solist die ook nog eens hoog moet spelen is een straf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 16:49 

De Ronde Van schreef:
Citaat:
Ik zou nu in elk geval minder snel net ff dat tertsje, kwartje, kwintje of oktaafje er bovenop gooien

Je deed het vroeger wel maar nu dus niet meer.
Toch vond je het destijds blijkbaar belangrijk genoeg om wel effe een tertsje, kwartje,
kwintje erop te gooien... waarom? Was er iets mis met het arrangement? Vast niet...
Je was toen één van die trompettisten die erop kickte om die hoge noten te laten horen.
Je zegt zelf dat leeftijd hierbij waarschijnlijk een grote rol speelt, dat ben ik met je eens.
Muzikaliteit ontwikkelt zich gelukkig in de loop der jaren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 17:06 

De Ronde Van schreef:
Citaat:
Het zijn drie van de onnoemelijk veel redenen waarom ik trompet speel. Natuurlijk. Vind jij het dan niet leuk en spectaculair als je iemand uit z'n dak hoort gaan op zo'n koperen buis?

Heel vaak niet, ik kon niet aanwezig zijn op de trumpetparty maar heb Wayne Bergeron's
bijdrage op youtube gezien, die man speelt 10 keer beter trompet dan ik maar wat was het ongelofelijk lelijk, ik heb 'm geen moment horen swingen, terwijl hem die mogelijkheid
toch ruimschoots werd geboden met die band achter zich.
Maar nogmaals, als ik iemand als Snooky Young of Roy Eldridge of Dizzy hoor spelen
word ik helemaal blij.

Amen. Ik weet zeker dat er tegen nogal wat zere benen geschopt wordt nu, maar ik val ieder jaar toch wel om van verbazing van de overdreven hoeveelheid "oehs" en "ahhhs" van hoge noot nummer 256 tijdens de Trumpetparty...het maakt niet uit in welke context die gespeeld wordt, als die er maar op zit. Sound? Als het maar hoog is. Mooie lijnen? Als het maar hoog is. Swing? etc. Ik persoonlijk heb de hoge noten na 3 keer wel gehoord en na 8 keer loop ik liever een blokje om. Wat ik dit jaar en vorig jaar ook gedaan heb trouwens. Maar gelukkig, ieder zijn smaak en ding en er valt tijdens de Trumpetparty altijd voor ieders smaak meer dan genoeg te beleven. Maar ik vraag me inderdaad ook af of er niet teveel op die hoge noten wordt gefocused. En vooral waar dat dan ten koste van gaat....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 18:09 

Tegen lelijk hoog piepen heb ik van alles op tegen, maar Wayne Bergeron was toch echt wel grote klasse. Daarbij komt dat de man breed inzetbaar is op het allerhoogste nivo. Als ik bijv. Patrick Hession (ook een lead die bij Maynard gewerkt heeft) hoor kraaien op zijn nieuwste mondstuk, dan zit er zo'n ontzettend groot gat tussen met wat Wayne Bergeron uit zijn trompet krijgt. Klasse!

Ik geef meteen toe dat het swing gehalte bij Wayne minder aanwezig is dan bij een Snookey Young, Benny Bailey of Al Porcino. Maar we leven ook in een andere tijd. Feit is dat die L.A. stijl van the Big Phat Band behoorlijk populair is (ook bij jongeren). Persoonlijk hoor ik natuurlijk liever de Terry Gibss Dream Band met Al Porcino op lead en Mel Lewis op drums. Daar zit alles in wat ik in jazzmuziek zoek: een swingende band, goede arrangementen, geweldige solisten Zoals Conte Condoli), een fantastische lead, enz.

Maar een hoge noot is alleen maar interessant als het onderdeel is van een muzikale climax. Als het een dingetje op zich wordt dan verliest het zijn (muzikale) functie en wordt het ego tripperij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 18:29 

We willen heel graag laten horen wat we kunnen, dat is oa de reden dat we op treden. En een hoge noot is door een collega trompettist of publiek heel makkelijk te horen én het is zelfs meetbaar, bv een F3. Erg doeltreffend dus om je kunstje te tonen.

Wanneer je goed timed, zuiver speelt of met de goede opvatting speelt is dat voor velen minder goed te horen doordat ze er simpelweg niet mee groot zijn gebracht door hun leraar. Bovendien zijn deze aspecten niet meetbaar. Vandaar dat er vaker over hoog spelen gesproken wordt en de rest een ondergeschoven kindje is.

Dus, wanneer ik iemand alleen maar hoog hoor spelen zonder dat hij timed, opvat of zuiver speelt is mijn conclusie: Slecht les gehad.

En, wanneer ik publiek alleen hoor praten over hoe hoog iemand wel niet kan spelen en niet over zijn opvatting timing of articulatie hoor trek ik dezelfde conclusie…
:wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 20:33 

Citaat:
Wanneer je goed timed, zuiver speelt of met de goede opvatting speelt is dat voor velen minder goed te horen doordat ze er simpelweg niet mee groot zijn gebracht door hun leraar. Bovendien zijn deze aspecten niet meetbaar.

Ik begrijp niet zo goed wat je onder "meetbaar" verstaat maar ik ben in ieder geval met
je eens dat aspecten als timing en zuiverheid en (voeg ik daar aan toe) swing en
mooie lijnen spelen, lastig op waarde is te schatten voor een leek.
Hoewel ik van mening ben dat je geen onderwijs nodig hebt om wát dan ook te waarderen. Ik weet weinig van kunst, of iets goed is of niet kan ik niet zeggen maar als
het me raakt dan is dat goed en hetzelfde geldt vanzelfsprekend ook voor muziek.
Het kost tijd en inspanning om muziek te leren waarderen. Als je Love Supreme van John
Coltrane aan je oma laat horen wordt ze daar vast niet zo blij van.
Ik weet dat bv een stuk als Le Sacre du Printemps van Stravinsky door heel veel mensen
ontzettend mooi wordt gevonden, ik heb het ook in huis maar ik kan er gewoonweg lang
niet zo van genieten, terwijl bij Miles of Bill Evans of Coltrane de tranen over mijn wangen
kunnen rollen... Blijkbaar ben ik er nog niet aan toe om van zo'n stuk in al zijn facetten te
kunnen genieten. Zoals ik al zei; muzikaliteit komt met de jaren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 20:42 

De Ronde Van schreef:
Zoals ik al zei; muzikaliteit komt met de jaren.

Het is net zoiets als met gewicht, dat komt ook vanzelf met de jaren.... :lol:

De Sacre is overigens mijn favoriete stuk aller tijden, gevolgd door andere werken van Stravinsky zoals Petrouska,Vuurvogel, Symphony of Psalms, etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 20:56 

Citaat:
Het is net zoiets als met gewicht, dat komt ook vanzelf met de jaren.... :lol:

Hmmm... :oops:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur