Citaat:
@Marcel (klopt, toch?): Ik draai het even om. Moet ik als leraar ervanuit gaan dat het de gemiddelde student niet lukt, of wel? Als ik ervanuit ga dat een leerling het toch niet zal kunnen, dan kan ik net zo goed geen les geven. En maak je niet ongerust, ik zal echt niemand zijn bek laten verpesten omdat ik vind dat-ie hoog moet kunnen spelen.
Nee daar moet je zeker niet vanuit gaan, Ik probeer alleen duidelijk te maken dat er een overdreven fascinatie bestaat voor hoog spelen (en dan bedoel ik dus het spelen van noten waar je nog niet aan bent) en ik ben nog immer van mening dat dat vaak ten koste gaat van waar het m.i. wél om gaat.
Het is ook een typisch trompettistending. Saxofonisten, fluitisten, trombonisten, etc. zijn daar veel minder mee bezig. Ik zou het net zo raar vinden als bv drummers zouden kicken op zo hard mogelijk spelen.
Citaat:
Het zijn drie van de onnoemelijk veel redenen waarom ik trompet speel. Natuurlijk. Vind jij het dan niet leuk en spectaculair als je iemand uit z'n dak hoort gaan op zo'n koperen buis?
Heel vaak niet, ik kon niet aanwezig zijn op de trumpetparty maar heb Wayne Bergeron's
bijdrage op youtube gezien, die man speelt 10 keer beter trompet dan ik maar wat was het ongelofelijk lelijk, ik heb 'm geen moment horen swingen, terwijl hem die mogelijkheid
toch ruimschoots werd geboden met die band achter zich.
Maar nogmaals, als ik iemand als Snooky Young of Roy Eldridge of Dizzy hoor spelen
word ik helemaal blij.
Citaat:
Voor mijzelf geldt eigenlijk vooral dat een groter bereik mij meer zekerheid geeft in het normale bereik. een C3 is voor mij bereikbaarder geworden nadat ik een E3 met enige zekerheid kon spelen enzovoort.
Helemaal met je eens maar je zit vast niet dagelijks een C4 of hoger te piepen.
Ik ben er zeker van dat jij in je solo's de hoge noten speelt die goed klinken...
Maar nogmaals, het gaat mij niet om de mensen die het wél kunnen, die hebben (als ze doceren) de taak om het goed aan anderen te leren.
Als het zo lijkt dat ik iets tegen hoog spelen heb dan heb ik me misschien niet zorgvuldig genoeg uitgedrukt want dat is absoluut niet zo.
Ik geniet van muziek beluisteren en maken in al zijn facetten, hard zacht, hoog laag,etc.
Alleen zijn er zoveel trompettisten, zowel die het kunnen als die het niet kunnen, die
altijd maar weer die hoogte op zoeken en niet omdat het muzikaal iets bijdraagt maar
om allerlei andere redenen. Luisteren naar een slechte solist is een drag maar luisteren
naar een slechte solist die ook nog eens hoog moet spelen is een straf.