trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 05:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verzilveren/vergulden
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 18:36 

Weet iemand wat bij een nieuw instrument de dikte is van een zilverlaag? En wat is de dikte van de totale laag na vergulden bij een nieuw instrument? Ik heb nl eens gelezen dat een instrument “voorbehandeld” moet worden voordat deze verguld kan worden, dat er dus een laagje extra tussen komt.

Is die extra massa van het vergulden ook de oorzaak dat veel mensen een verguld instrument ervaren als een instrument met meer kern?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2007 19:13 

De dikte van een zilverlaag (ongeveer 0,01 mm) van een verzilverde trompet is niet vergelijkbaar met de dikte van de zilverlaag van een vergulde trompet. Die is nog vele malen dunner. Ik denk hoogstens zo'n 0,005 mm. In vergelijk met de 0,5 mm van de buis is de invloed van de goudlaag nagenoeg verwaarloosbaar. Ik heb mijn trompet wel eens gewogen voor en na het verzilveren en ik meen dat het verschil zo'n 8 gram was. Bij goud zal het dus eerder 4 gram zijn of minder op een standaard (Bach) trompet van zo'n 1150 gram.

Voordat men gaat vergulden komt er eerst een hechtlaagje zilver (of koper) op de trompet. Het goudlaagje wordt nog dunner aangebracht dan een zilverlaagje (van de verzilverde trompet). Het verschil in klank met een ongelakte trompet is echter miniem omdat het laagje superdun is.

Ik denk dat men eerder een verschil ervaart omdat men denkt dat er een verschil is. Het is net zoiets dat als eten er lekker uitziet het ook lekkerder smaakt. Maar dat heeft natuurlijk niet 1 op 1 met elkaar te maken. Ik heb namelijk nog nooit verschil gehoord voor en na het vergulden van mijn toeters. Verzilveren en lakken hoor je wel terug omdat die laag veel dikker is dan het goudlaagje (zo'n 10 tot 15 keer dikker).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur