trompet.nl > forum > Toon onderwerp - es cornet of es trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: es cornet of es trompet
BerichtGeplaatst: 11 nov 2007 22:04 

Hallo,

ik speel op dit moment Es Cornet. Vaak als ik naar de hoge G ga, dan wordt het blazen steeds zwaarder. Net alsof ik mijn lucht niet kwijt kan. Op mijn Bes trompet, speel ik zonder moeite boven de C3.

Weet iemand misschien of dit probleem bij een Es trompet minder zou zijn?

Feniks Hades
GR 66SZ
Bob Reeves 43S

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2007 22:07 

Misschien heb je last van de weerstand die je cornet geeft. Teveel weerstand kan jouw probleem veroorzaken. Probeer je zoveel mogelijk te ontspannen als je de hoogte in gaat. Wellicht dat een ander mondstuk ook kan helpen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 11:33 

Een es cornet is een kleiner instrument met ook een kleinere boring dan de meeste trompetten.
Ervan uit gaande dat je een goede es cornet hebt, met een redelijk evenwichtige weerstand door het register komt het in mijn ervaring meestal neer op: in je achterhoofd houden dat het geen Bb trompet is, en je er ook niet zo veel lucht in kunt en moet blazen; het zijn twee verschillende instrumenten. En vooral: genoeg uren maken op de es cornet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 13:17 

Fijn om zo snel allerlei tips te krijgen.

Het is een courtois 107. Volgens mij toch geen slechte.

Ik heb thuis wel een silent brass, maar volgens mij past die niet op mijn cornet. Ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd. Vanavond effe kijken.

Wat ik in het verleden had met de C3 op mijn Bes, daar keek ik ook altijd enorm tegenop. Een paar jaar geleden ben ik die grens gepasseerd, en heb ik daar geen problemen meer mee. Ook zaten daar inderdaad veel uurtjes in.

Maar even terugkomend op mijn vraag, zou dit probleem bij een es-trompet kleiner zijn?

Feniks Hades
GR 66SZ
Bob Reeves 43S

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 13:30 

ik heb toevallig vrijdag een nieuw mondstuk gekocht voor mijn es-cornet en toen ik thuis kwam en wat zat te spelen hoorde mijn vriendin meteen het verschil.
voorheen speelde ik op het bijgeleverde yamaha mondstuk wat volgens hans(brassimport)ook erg klein was,nu speel ik dus op een wat groter mondstuk,het resultaat:vollere toon,beter bereik en het kost me minder kracht.
een ander mondstuk kan dus het verschil wel maken natuurlijk moet je ook veel uren maken.

met es-trompet heb ik geen ervaring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 13:57 

Mijn lang model es trompet heeft voor mijn gevoel wel minder weerstand dan een es cornet, ik weet niet hoe dit bij een kort model es trompet zou zijn (denk dat die weer wat meer weerstand zou hebben).
Toch komt ook een es trompet natuurlijk niet in de buurt van een Bb, wat betreft weerstand.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 15:01 

Mijn antwoord op je vraag: Het zou niet moeten uitmaken. Als je niet een te verschillend mondstuk op je es cornet hebt moet het niet uitmaken. Ikzelf speel op een Arnolds & sons 3C (bach kopie dus) op Es cornet. Nergens last van, misschien omdat het bijna een trp mondstuk is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 15:37 

Ik ben een paar weken geleden bij Hans geweest. (lekker bakkie koffie gehad)
Ik heb nu een Warburton mondstuk, met een 11 bore voor cornet en een 11 bore voor trompet.
Ik heb wel een tijdje Es Bas gespeeld, maar toen ik op mijn trompet problemen kreeg in de hoogte ben ik daar zo snel mogelijk mee gestopt. Ik moest uiteraard wel eerst het concours afmaken.

Afgelopen zondag had ik mijn eerste repetitie op Es cornet, maar na een half uurtje toeteren werd het ineens wel heel erg zwaar, en kon ik mijn lucht niet meer kwijt. Dit was juist voor mij zo vreemd, omdat ik normaal op mijn bes trompet daar helemaal geen last van heb.

Misschien is het ook wel een kwestie van wennen, en zoals LJ al vertelde, misschien moet ik juist wel heel erg veel op mijn Es Cornet repeteren, om hier aan te wennen.

Ik vroeg me daarom af, omdat ik op mijn Bes trompet eigenlijk mijn lucht wel kwijt kon, ik dit probleem minder zou hebben op een Es trompet.

Feniks Hades
GR 66SZ
Bob Reeves 43S

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur