richaar-cdl schreef:
Theo van Kampen schreef:
richaar-cdl schreef:
Op de nieuwe (en andere allround trompetten) werd het een peulenschil.
Zijn wij hier natuurlijk heeeeeel benieuwd! Voor de draad ermee.
Om je alvast te prikkelen: Is die nieuwe wel vergelijkbaar met je vorige qua boring en "taper" van de beker?
Bingo. De boring van de oude trompetten was inderdaad large. In het begin klinkt het natuurlijk prachtig. Na een uur wordt het lastig, na anderhalf uur problematisch.
Ik denk dat het komt omdat hij die trompetten toen ontwikkelde met voornamelijk behulp van klassieke trompettisten. Zij spelen vaker op large bore. Qua klank en bouwkwaliteit was (en is) de trompet wel super.
Ik denk niet dat de problemen met de beker waren. Voor mij persoonlijk iig niet
Met de beker bedoel ik of de projectie wel naar het zin was. En over de boring, dat verhaal komt me bekend boor: Ik heb jaren op een Straub SLAX gespeeld. Een fantastisch instrument, maar ik ben toch weer terug bij af nl. m'n oude Vincent Bach 37 ML. Die trok ik weer 's uit de kast en toen gingen sommige dingen weer als vanzelf. Kennelijk had ik de grotere weerstand van de Stradivarius gewoon nodig om lekker te kunnen toeteren.
Maar dat zegt niks over de Straub, en ook niet over al die andere toeters die ik tussendoor heb gebruikt (Getzen Eterna, LeBlanc Sandoval, Selmer Radial Valves 66 en de Selmer L990)
Kennelijk is de combinatie bespeler/instrument toch een heel delicaat ding.... Hoewel ik ook trompettisten ken die rot niet op wat dan ook gewoon altijd de sterren van de hemel spelen. Maar die gasten kunnen het gewoon terwijl ik het slechts probeer

.