trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Taylor Custom Shop Star Trek Vulcan Bb Trumpet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 01:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2007 15:48 

http://www.youtube.com/watch?v=zCW_VOyxr5M

Ligt het aan mij, of speelt de kerel op dit filmpje gewoon niet goed in tune? Hoeft natuurlijk niet aan de bugel te liggen, maar ik vind het niet heel goed klinken, en zeker niet goed stemmen.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2007 18:56 

Rik Baars schreef:
Adriaan Kragten schreef:
Toch vind ik het leuk dat iemand de algemeen aangenomen stelling dat er in de buis van een trompet of bugel geen sterke knikken mogen zitten eens werkelijk op zijn waarde toetst. Het blijkt dan dat er een instrument gebouwd kan worden dat zeer sterk tegen de accoustische regels ingaat maar dat toch nog heel goed voldoet.

Ik denk dat er meer aannames in de instrumentenbouw zitten die vooral met de maakbaarheid te maken hebben maar die eigenlijk eens practisch op zijn waarde getest zouden moeten worden. Als voorbeeld kan ik noemen het feit dat de gebruikte buis normaal rond is. Ik kan me voorstellen dat een ellipsvormige buis of een plat-ovale buis voordelen heeft in sterke bochten omdat er dan minder verschil is tussen de lengte van de binnenbocht en de lengte van de buitenbocht. Met de huidige stand van de techniek moet het mogelijk zijn om dergelijke bochten te maken waarbij het doorsneebuisoppervlak wel gelijk blijft om geen extra drukverlies te veroorzaken.

Er is wel eens een ovale buis gebruikt (ik dacht door een britse instrumentbouwer, maar kan er even niet meer opkomen wie dat was)
En die bochten: Een "Aida-trompet" is helemaal recht, en klinkt die beter? (serieuze vraag, ik weet het niet, nooit op zo'n ding gespeeld.....) of een schuiftrompetje: geen bochten in een overbodig ventielhuis. Ook de ronde en vierkante bocht van de stempijp moet je in deze hoek plaatsen, geloof ik.
Je kan best wat gedachtenexperimenten doen en eeen inschatting maken over de effecten voordat je een exotisch idee in elkaar (l)(g)aat solderen......

Je kunt het ook van de andere kant bekijken....
Het eerste moment dat we een trompet proberen aan te blazen om vervolgens na jaren les ( zo ongeveer ) het instrument te beheersen in alle registers, weten we niet beter dan dat de conventionele buizenstructuur e.d. gewoon goed werkt en dus weinig tot geen belemmeringen heeft in de luchtstroom en dat soort zaken. Zouden we de trompet compleet opnieuw uitvinden en ALLE blokkades/hoeken/knikken en meer wegnemen....krijgen we er dan nog geluid uit? Misschien wel, maar klinkt de trompet nog zoals we die allemaal kennen en liefhebben?
Overigens, Aida-trompetten zijn vaak erg vals, slecht en zien er alleen maar indrukwekkend uit, maar niemand zit er op te wachten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2007 09:37 

Misschien heeft Eclipse wel het ei van Columbus. Die zijn afgeweken van de conventionele buizenstructuur. Dit resulteert in een heel ander speelgevoel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2007 10:02 

Bedoel je die stembuis in de beker?
Dat is toch niets bijzonders? Het is een soort van tuning bell met twee keer een diameterovergang i.p.v. een keer zoals bij de meeste tuning bells.
De Eclipse trompetten die ik heb gespeeld waren goed, maar de voordelen van het ontwerp snap ik niet helemaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2007 10:21 
Moderator

Het voordeel volgens Stomvi, Eclipse en Schilke is dat de eerste luchtstroom onderbreking of hindernis pas bij de ventielen begint en niet daarvoor al bij de stembuis. Dat schijnt beter te zijn voor de weerstand en speelgevoel.

Wat ik daardoor bij het Stomvi en Schilke systeem als gebrek ervaar: er zitten dan geen steunen tussen leadpipe en beker. Dat maakt het een wat onstabiel instrument, en dat voel ik meteen. De Eclipse daarentegen heeft het zo ontworpen dat er wel steunen zijn, en dat vind ik prettiger.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2007 10:36 

Ik heb mijn Schilkes nooit als onstabiel ervaren (juist erg stabiel, m.n. boven de balk). Wel is het soms lastig met veel projectie te spelen maar met het gebruik van een sound post is die 'eigenschap' te verhelpen, dit gaat dan wel wat ten koste van het gemakkelijk aanspreken.
Groot voordeel is natuurlijk dat je bekers kunt verwisselen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2007 10:51 

Ik heb een hele tijd geleden eens op een Eclipse MY gespeeld en dat voelde behoorlijk stabiel aan om het zo maar te zeggen. Het is natuurlijk heel persoonlijk maar ik vind het b.v. het tegenovergestelde van een Yamaha 8310Z. Die vind ik niet echt stabiel. Dat spreekt in eerste instantie wel lekker aan maar op de lange duur wordt je sneller moe om je toon steeds te corrigeren (vaak onbewust). Als je een wat stabieler spelende trompet hebt dan speel je m.i. veel makkelijker in de kern van de noot. De trompet dwingt je daartoe min of meer. Een goede Bach trompet heeft ook vaak de juiste stabiliteit. Maar wat betreft de Eclipse, deze spelen dan ook heel makkelijk vind ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2007 11:07 

Het probleem bij de tuning bell modellen is dat er na het ventielhuis, en dus na de buizen van 1e, 2e en 3e ventiel wordt gestemd. Dat geeft intonatieproblemen. Eclipse heeft hier een oplossing voor gevonden en die trompetten hebben dat probleem dus niet. Daarbij komt dat ze op deze manier inderdaad een steun tussen leadpijp en beker kunnen monteren die duidelijk een positieve invloed op de projectie heeft.

Vwb de Star Trek bugel, Andy is iemand met een gezond gevoel voor humor, en een fanatiek knutselaar. Het was zijn bedoeling om voor 'Mythbuster' te spelen en dat is hem dus wederom gelukt :lol: . Net als zijn "Phoenix" modellen met vierkante :!: beker. Er zijn geen plannen voor een grootschalige productie maar iemand die hem wil hebben en echt niet meer weet wat hij/zij met z'n geld moet doen kan hem bestellen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur