trompet.nl > forum > Toon onderwerp - probleem met waterpompjes Getzen Eterna
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 05:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2007 15:58 

L J schreef:
Volgens mij bedoel je een amado waterklepje.
De oplossingen hierboven genoemd zijn een beetje omslachtig want de achterkant kun je er gewoon af draaien.
Pas er dan voor op dat het veertje niet wegschiet. Maak de binnenkant schoon. Vervolgens zet je het knopje en het veertje er weer in met een drupje olie.
Klaar.
Met alle respect LJ.... Bij een Stomvi kun je ze eruit draaien (schroefdraad) maar bij een Getzen gaat dit met een klemveertje.
Verder klopt je hele verhaal.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2007 12:58 

Nou, dan weten we dat weer...Het klopt bij m'n Stomvi kan ik de achterkant er zo afdraaien, nooit gerealiseerd dat het bij een Getzen anders zou werken...
Ik blijf het trouwens rotdingen vinden, die amado's, geef mij maar een ouderwets klepje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 okt 2007 19:22 

Ik heb ook een Getzen trompet met dit soort waterklepjes. Bij mij zit er aan de kant van de veer een gaatje in het huis. Ik heb altijd een paperclip in mijn koffer zitten waarvan een uitgebogen poot net door het gaatje past. Ik laat eerst een drupje ventielolie op het klepje vallen als het na het indrukken vast blijft zitten en druk het dan met de paperclip terug. Na een paar keer heen en weer bewegen loopt het dan weer soepel. Ik heb de klepjes nog nooit uit elkaar gehaald.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 okt 2007 22:21 

Adriaan Kragten schreef:
Ik heb ook een Getzen trompet met dit soort waterklepjes. Bij mij zit er aan de kant van de veer een gaatje in het huis. Ik heb altijd een paperclip in mijn koffer zitten waarvan een uitgebogen poot net door het gaatje past. Ik laat eerst een drupje ventielolie op het klepje vallen als het na het indrukken vast blijft zitten en druk het dan met de paperclip terug. Na een paar keer heen en weer bewegen loopt het dan weer soepel. Ik heb de klepjes nog nooit uit elkaar gehaald.

Zo doe ik het ook!!!
Ik ben het dus eens met je eens! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2007 17:03 

Het is trouwens sowieso wel verstandig om heel af en toe die amado waterklepjes eens helemaal los te halen. je kan dan geijk de 'gaatjes' in je buizen weer goed openmaken. Daar wil nog wel eens wat vuil in ophopen waardoor het water slechter wegloopt. Bij het terugbouwen van de amado's een beetje vet of olie gebruiken. Ze lopen daarna absoluut weer een stuk lichter, en wateren beter af!

overigens, naast de draai- en klemveer- sluiting heb ik een andere variant nl een plastic afsluitend 'klem'dopje. Niet zo heel handig vind ik zelf, maar die haal je er dus af door voorzicht een scherp mesje tussen metaal en plastic te plaatsen en voorzichtig wrikken.
PAS WEL OP DAT HET PIETLUTTERIG KLEINE VEERTJE ER NIET UIT SPRINGT :mrgreen:

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 okt 2007 17:45 
Moderator

Je kunt ook, om die "gaatjes" schoon te houden, de stempomp eruit halen, aan een kant de stempomp met je duim afsluiten, het waterklepje opendrukken en aan de andere kant van de stempomp flink blazen. Het effect, zag ik pas nog bij een collega 8) kan echt verrassend zijn...............

Profiel  

Berichttitel: Getzen Amado waterklep.
BerichtGeplaatst: 23 nov 2007 19:26 

Je moet gewoon even voorzichtig met een naald en/of priem het clipje eruithalen.
Let op dat deze niet wegspringt.
Haal daarna het plaatje eruit.
Daarna kun je het cilindertje eruit drukken.
Reinig het cilindertje en de binnenkant van de Amado.
Druppeltje olie eraan, in elkaar zetten en klaar is kees.

Lukt het niet, vraag gerust.
Vriendelijke groeten,
De Reparateur.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2007 19:59 

Om ze los te krijgen kun je het best WD 40 gebruiken, als ze goed werken regelmatig smeren met gewone olie, motorolie bijvoorbeeld, dit heeft veel beter smerende eigenschappen en werkt veel langer dan ventielolie!

GR

Oscar

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur