trompet.nl > forum > Toon onderwerp - probleem met waterpompjes Getzen Eterna
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: probleem met waterpompjes Getzen Eterna
BerichtGeplaatst: 19 okt 2007 09:19 

Hallo,

Wij hebben bij de muziekvereniging enkele oude bugels van het merk Getzen die een hele tijd niet gebruikt zijn. Deze hebben alle hetzelfde probleem. Het waterpompje (een rondje met een drukknop erop, waardoor het water eruit kan) zit vast.

Bij sommige staat het pompje constant open en ontsnapt daardoor de lucht, zodat het lijkt alsof je instrument lek is.

Weet iemand een goede manier om de pompjes weer lopend te krijgen?

groet Hennie

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2007 09:33 

Drupje olie misschien ? Wellicht had je dit al zelf bedacht en kun je de toeters beter even naar een vakman brengen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2007 09:38 

Ik heb zelf eerst een Getzen trompet gehad (300 serie) met die vervelende dingen, toen ik het instrument kreeg was het 2 jaar oud dus nog relatief nieuw maar ik heb ook wat liggen klooien met die waterklepjes. Ik heb het als volgt kunnen herstellen:

- achterkant van het klepje kan bewegen (dus niet het knopje maar het plaatje)
hier overvloedig naaimachine olie in laten lopen.
- een doek over het klepje doen en met een tang of tangetje het knopje draaien, dus nie op drukken, gewoon in beweging krijgen. Lukt dit dan lukt de rest ook.
- lukt het niet en de olie zit er wel in, laat de doek erop en geef niet te harde tikjes met een kleine hamer zodat het knopje ingedrukt is, dan weer olien...
- de pomp waar het knopje op zit zo draaien dat je met een priem en hamer het knopje weer voorzichtig uit kan "duwen"
- en dit herhalen, uiteindelijk doet ie het weer.

Het is wel belangrijk dat wanneer het instrument in gebruik is dat je deze klepjes vaker blijft olien. Anders loopt het weer vast.

MVG

benny

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2007 10:48 

Volgens mij bedoel je een amado waterklepje.
De oplossingen hierboven genoemd zijn een beetje omslachtig want de achterkant kun je er gewoon af draaien.
Pas er dan voor op dat het veertje niet wegschiet. Maak de binnenkant schoon. Vervolgens zet je het knopje en het veertje er weer in met een drupje olie.
Klaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2007 11:43 

Ik speelde vroeger op een Getzen cornet waar ook die amado waterkleppen opzaten. Om deze uitelkaar te kunnen halen moest ik een "veerringetje" met de uiteinden naar elkaar toebuigen om binnen te komen. Op mijn Jupiter Pockettrompet zitten ook amadokleppen maar daar kan je gewoon een schroevendraaier achterin steken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2007 12:20 

Hallo,

Ik ben blij verrast met deze snelle reacties.

Het zou best kunnen dat het Amado klepjes zijn, dat weet ik niet. De achterkant wil er niet af; maar ja wat wil je bij een instrument van 30 jaar oud.

De oplossing van Benny werkte echter prima: de achterkant indrukken en er overvloedig veel naaimachineolie in laten lopen. Na enige tijd komt er weer beweging in het knopje.

Bedankt: de Getzen bugel is nu weer speelbaar.

Hennie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2007 12:24 

Ik speel ook op een Getzen. Mijn vorige (Eterna) had soms ook wat problemen met de waterklepjes (beetje ventielolie erin en paar keer op 't knopje drukken hielp een hoop). Met de nieuwe (Eterna Classic, nu een week of 3 in mijn bezit) heb ik 't nog niet gehad ;-)

Heb tijdens de repetities vorig jaar of zo ook een van de jeugdleden met hetzelfde probleem gezien, en een heel creatieve oplossing: Draaide telkens als z'n klepje weer vast zat het dopje van zijn ventiel eraf, en drukte dan met het puntje aan de onderkant het klepje weer op z'n plek....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2007 14:25 

Kijk wat L.J. zegt klopt wel, het is wat omslachtig maar dit komt omdat je verschillende soorten amado waterkleppen hebt. In ieder geval heb je weer wat geld uitbespaart, als het lukt.....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur