trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet vragen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 03:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 18:48 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Waar moet je dan transponeren? Als je een Bb trompet speelt moet je een Bb trompet partij voor je neus hebben staan en die is een toon hoger genoteerd dan een C trompet.

Als dat niet het geval is dan klopt er iets niet.

.

Kijk, de man die Girlpower sprak speelt orgel.
Als je een keer met orgel in de kerk moet spelen en je wilt de melodie van een gezang o.i.d. meespelen met het orgel moet je op bes uiteraard een toon hoger spelen, tenzij er, zoals Erik al zegt, een bes partij voor handen is. Wellicht is de man hier meerdere keren tegenaan gelopen met trompettisten die niet zo makkelijk een toon hoger spelen.
Het overkomt mij ook nog al eens (ik heb geen c-trompet), dat je op zaterdag gebeld wordt of je de volgende ochtend wat wilt meespelen in de kerk. Gelukkig speelt mij dochter dwarsfluit en heb ik toen ze nog op les zat aardig wat melodietjes (een toon hoger) meegespeeld 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 19:20 

Da's mooi Dick, goeie training, mijn dochter speelt F-hoorn met haar speel ik ook wel eens uit hetzelfde boek een kwint moet ik dan omrekenen ( terwijl een F-hoorn eigenlijk ook gewoon een bes instrument is ).
Het is idd een kwestie van anders leren lezen, vaak speel ik ook C-partijen op Bb -trompet als het om koralen gaat.
Wel loop je vaak tegen de nodige kruizen aan 4 of 5 is geen zeldzaamhied als je op Bb samen met kerkorgelspeelt de meeste organisten zetten ook niks om, voor ons is het transponeren ook makkelijker omdat het maar om 1 stem gaat..
Ik heb ook een C-trompet gehad maar als je hierop niet voldoende speelt zit je er al gauw naast met de intonatie plus vond ik ook dat de Bb mooier en voller van klank is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2007 01:02 
Moderator

Hmm luister dan maar eens naar mensen als Hans van Loenen,Hessel buma, Peter Masseurs, Ad van Zon, of Frits Damrow. Hoezo geen volle warme klank op C trompet??

Een C trompet transponeert makkelijker in sommige bizarre toonsoorten die je tegenkomt.
En bovendien, dat iets helderdere past wel mooi in een symfonie orkest, die al vol zit met warm klinkende instrumenten. Maar dat is een redelijk Nederlands-Franse traditie. Duitsland, Rusland, en Engeland spelen vaak toch op Bes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2007 12:12 

Het zijn niet de minsten die je daar noemt Marnix, toch denk dat diezelfde trompettisten op Bb nog voller en warmer zullen klinken ondanks dat de dit op C ook al doen.
Je hebt nou eenmaal te maken met keuze's die door anderen zijn gemaakt, C voor symfonie, klassiek en Bb voor fanfare's en harmonieen ect. hier in Nederland althans.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2007 12:35 

C en Bb trompet zijn twee verschillende instrumenten, die je ook qua klank wat mij betreft niet direct kunt vergelijken. Ook een C tpt met een groot mondstuk klinkt nog altijd anders dan een Bb. En da's de bedoeling.
erikveldkamp schreef:
Men gaat dus proberen op een kleinere trompet een zo groot mogelijk geluid proberen te maken, terwijl dat op een Bb trompet veel makkelijker gaat.
DIt is een populaire stelling van mensen die denken dat een C trompet hetzelfde is als een Bb instrument, alleen een toon hoger. HvL kan je vertellen dat dat niet zo is, erik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2007 13:16 

Als je niet begrijpt waar ik het over heb, doe dan niet zo belerend... :?

Citaat:
Ik heb nooit begrepen waarom bijv. Dokshitzer wel op een Bb trompet (Benge) met een klein mondstuk (7E) een mooi symfonie geluid kon produceren (net zoals andere russische trompettisten) en dat anderen liever op een zo groot mogelijk mondstuk op een C trompet gaan spelen die qua stemming veel moeilijker speelt.

Zoals Marnix al aangaf heeft dat meer met traditie te maken dan met iets anders.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2007 14:16 

ok,hoe korter de pijp hoe moeilijker het instrument goed stemmend te maken,of trek ik de verkeerde conclusie?
hoe zit het dan met grotere instrumenten zoals bariton,bas,trombone,enz.?

dit zijn toch ook Bes-instrumenten maar hebben wel een langere pijp

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2007 14:27 

Het was niet belerend bedoeld, mijn excuus.
Feit blijft wel dat jouw opmerking, die je vaak terug ziet op fora als deze, totaal voorbij gaat aan die traditie en het inherente klankverschil tussen C en Bb instrumenten.
Hoewel het specifieke gebruik van C en Bb trompetten door traditie ontstaan is, betekent dit niet dat je het zomaar door elkaar zou kunnen gebruiken, er is een duidelijk een klank verschil onafhankelijk van mondstuk etc.
Dokshizer gebruikte uit Russische traditie een Bb trompet (meestal, niet altijd), tegenwoordig hebben de meeste klassiek geschoolde trompettisten minstens evenveel ervaring op C (vaak meer dan op Bb), waardoor de keus gemaakt wordt op grond van traditie van het te spelen stuk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur