trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Blessing Bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Blessing Bugel
BerichtGeplaatst: 07 okt 2007 18:29 

Wie heeft er ervaring met het merk Blessing. Ik heb gisteren een paar bugels uitgeprobeerd, en voor mij kwam de Blessing B-154TR, Redbrass Bell er qua geluid en intonatie er het beste uit (vergeleken met de daar aanwezige Courtois 154, Wilson en nieuwe Jupiter). Ik heb alleen nog niet gehoord van het merk en wil wel iets goeds kopen.
Voor alle duidelijkheid: ik ben op zoek naar een fijne bugel als bij instrument voor rond de € 800,00.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2007 18:09 

Over de blessing bugel kan ik je geen advies geven.
De courtois bugel heeft een zeer wollige klank en voelt zeer solide aan maar de intonatie en dan met name in het hoge register is niet makkelijk. Bovendien blaast hij behoorlijk"zwaar" aan.
Wat ik van de wilson bugel heb gehoord is dat het een antal jaren geleden een ware hype was , maar dat er toch veel mensen van zijn teruggekomen.
Op de engeles forums viel het me op dat er behoorlijk positieve reacties over de jupiter staan alhoewel ik er zelf niet warm voor loop.

Ik zou je aanraden om voor een gerenomeerd merk te gaan als Bach, kanstul , yamaha.en deze te proberen. In de prijsklasse waarin je zoekt is absoluut wel een fijne bugel te vinden.Of je geeft iets meer uit en koopt iet nieuws:-)) HvL heeft bach bugels in de aanbieding voor 1520 euro!!!
Maar als je dat teveel is ging ik persoonlijk voor de eerder genoemde merken.
Ps laat je in elk geval goed voorlichten! Als je bij een beetje gerenomeerde zaak een 2e hands yamaha of bach strad kunt vinden kun je je daar naar mijn mening geen buil aan vallen!
Succes!

----------------------------------------------------------
Wie steeds verzuimt,of komt te laat,
plaagt dirigent en kameraad!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 08:14 

Ik heb zelf geen ervaring met Blessing, maar voor dat geld zou ik op zoek gaan naar een tweedehands van een particulier.
Probeer nieuwe bugels bij verschillende muziekzaken, zodat je weet wat je wilt en waar je op moet letten. Misschien weet je dan al het merk en zelfs type welke je graag wilt.
En dan even marktplaats in de gaten houden.
Vaak kun je voor ca.€5-600 een prof. bugel krijgen, terwijl je daar nieuw nog geen beginnersmodel voor hebt.
Mocht je toch gaan voor de Blessing, houd dan in gedachten dat door de eurokoers je voor rond de €800 een nieuwe Blessing 154RT hebt, als je m zelf uit de VS haalt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Blessing Bugel
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 11:20 

Léon schreef:
Wie heeft er ervaring met het merk Blessing.....Ik heb nog niet gehoord van het merk.....

Het Amerikaanse merk Blessing is een 100 jaar oud zelfstandig familie bedrijf dat betaalbare studenten-, intermediate- en marcheer- instrumenten maakt en (vooral vroeger) ook kleinere onderdelen voor andere merken, zoals oa ventielblokken, knopjes en steuntjes voor Vincent Bach. Volgens vele onbevestigde geruchten "helpen" ze nu ook Bach door de staking heen met de produktie van de Stradivarius, net zoals Stomvi hier in Spanje trouwens..... een zgn publiek geheim, zullen we maar zeggen.
Blessing heeft buiten Amerika niet zo'n erg grote naam, maar gezien de lange en rijke historie van het merk vermoed ik dat ze écht wel goede instrumenten kunnen bouwen. Het valt niet te ontkennen dat het instrument waar jij het over hebt er in ieder geval zeer goed uit ziet..... (Ik heb 'm net even opgezocht) Vertrouw dus vooral op je eigen test oordeel.
Zelf heb ik echter nog nooit op een Blessing instrument gespeeld.

Het tweede-hands idee is zeker ook niet gek als je tenminste precies weet wat je wilt hebben.
Zo heb ik net zelf na lang zoeken een uitstekende oudere Yamaha 631 met rood koperen beker in nieuwstaat inclusief trigger, ongebruikte orginele koffer en verzending vanuit Oostenrijk voor €835 gekocht. Dat is echt geen speciale of buitengewoon goede deal en zelfs een tikje aan de dure kant. Op de gebruikte markt zakken bugels en cornetten namelijk aanzienlijk verder in prijs dan trompetten.
Zoals "L.J." al schreef voor ruim onder de €1000 en zelfs rond de €600 is er best wel iets leuks te vinden, maar je moet geen haast hebben en regelmatig zoeken. Bovendien zijn bugels vaak bij-instrumenten en dus in zeer goede gebruikte staat te vinden.
Adresjes (even Google gebruiken):
-de gebruikte instrumenten afdeling van "Dillonmusic" in New York (je moet echter wel invoerrechten betalen voor alles wat je buiten Europa koopt, maar met de zwakke Dollar is dat geen probleem meer)
-"marketplace" van TrumpetHerald (ook invoerrechten)
-het Duitse "vioworld.com"
-"musikbertram" ook in Duitsland voor goede demo modellen.
-en natuurlijk onze eigen "vraag en aanbod".

Wil je echt héél goedkoop en nieuw (voor sporadisch gebruik): Thomann in Duitsland heeft verbazingwekkend goede Bugels (goede ventielen, stemming ook goed) onder eigen naam die echt voor een prikkie worden verkocht. Het conservatorium in de stad waar ik woon heeft er 4 gekocht (het "top" model) en ze bevallen vooralsnog goed. De dunne verzilvering is echter niet meer dan redelijk en op sommige plekken een beetje mat. Ze worden in Taiwan (Jupiter) gemaakt, maar hebben beslist niet de gebruikelijke Chinese riool kwaliteit.
Thomann geeft 3 jaar volledige garantie en 3 maanden uitprobeer recht. Bij miskoop of teleurstelling stuur je het ding gewoon terug en kun je je er dus geen buil aan vallen.

Als ik jou was, zou ik denk ik toch liever tweede-hands gaan zoeken. Misschien een beetje meer risiko, maar je kunt dan binnen jouw budget in ieder geval een goed professioneel instrument vinden.
Maar ja, ik heb natuurlijk niet de Blessing uitgeprobeerd en jij wel.....

Maarten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 18:47 

Bedankt voor de reacties.
Ik heb net nog op de site van Thomann gekeken, en daar stond de Blessing met roodkoperen kelk nieuw incl. tas en mondstuk voor € 799,-. De prijs waarvoor ik hem tweedehands had gezien lag al hoger. Deze valt dus al af.
Ik zal jullie advies volgen en op mijn gemak een "gerenomeerd" merk zoeken op de tweedehandsmarkt. Als iemand iets weet hou ik me aanbevolen!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 19:59 

Mijn advies:
Zoek een Yamaha 731 of liever een oudere 631 met een roodkoperen beker. Liever mét, maar nog geen trigger aanwezig? Geen probleem, kan er later altijd opgezet worden. Deze instrumenten worden vaak te koop aangeboden en zijn erg goedkoop voor de geboden kwaliteit.
Risiko: sommige Yammies kunnen stemmings problemen in het hogere register hebben. Zo heeft de mijne bv een veel te lage hoge C terwijl de rest wel heel goed stemt. Maar ja, een bugel is zowiezo geen highblow toeter.

Wie heeft er meer voorstellen?

Laatst bijgewerkt door Maarten van Weverwijk op 09 okt 2007 21:04, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 20:03 

Mijn collega's spelen een Jupiter bugel (als bijinstrument) en zijn er dik tevreden mee. Ventielen lopen goed en stemt goed (genoeg).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007 20:22 
Moderator

En zelfs met een beginnersbugeltje van Jupiter, de meest waardeloze bugel ooit, kun je audities winnen :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur