Léon schreef:
Wie heeft er ervaring met het merk Blessing.....Ik heb nog niet gehoord van het merk.....
Het Amerikaanse merk Blessing is een 100 jaar oud zelfstandig familie bedrijf dat betaalbare studenten-, intermediate- en marcheer- instrumenten maakt en (vooral vroeger) ook kleinere onderdelen voor andere merken, zoals oa ventielblokken, knopjes en steuntjes voor Vincent Bach. Volgens vele onbevestigde geruchten "helpen" ze nu ook Bach door de staking heen met de produktie van de Stradivarius, net zoals Stomvi hier in Spanje trouwens..... een zgn publiek geheim, zullen we maar zeggen.
Blessing heeft buiten Amerika niet zo'n erg grote naam, maar gezien de lange en rijke historie van het merk vermoed ik dat ze écht wel goede instrumenten kunnen bouwen. Het valt niet te ontkennen dat het instrument waar jij het over hebt er in ieder geval zeer goed uit ziet..... (Ik heb 'm net even opgezocht) Vertrouw dus vooral op je eigen test oordeel.
Zelf heb ik echter nog nooit op een Blessing instrument gespeeld.
Het tweede-hands idee is zeker ook niet gek als je tenminste precies weet wat je wilt hebben.
Zo heb ik net zelf na lang zoeken een uitstekende oudere Yamaha 631 met rood koperen beker in nieuwstaat inclusief trigger, ongebruikte orginele koffer en verzending vanuit Oostenrijk voor €835 gekocht. Dat is echt geen speciale of buitengewoon goede deal en zelfs een tikje aan de dure kant. Op de gebruikte markt zakken bugels en cornetten namelijk aanzienlijk verder in prijs dan trompetten.
Zoals "L.J." al schreef voor ruim onder de €1000 en zelfs rond de €600 is er best wel iets leuks te vinden, maar je moet geen haast hebben en regelmatig zoeken. Bovendien zijn bugels vaak bij-instrumenten en dus in zeer goede gebruikte staat te vinden.
Adresjes (even Google gebruiken):
-de gebruikte instrumenten afdeling van "Dillonmusic" in New York (je moet echter wel invoerrechten betalen voor alles wat je buiten Europa koopt, maar met de zwakke Dollar is dat geen probleem meer)
-"marketplace" van TrumpetHerald (ook invoerrechten)
-het Duitse "vioworld.com"
-"musikbertram" ook in Duitsland voor goede demo modellen.
-en natuurlijk onze eigen "vraag en aanbod".
Wil je echt héél goedkoop en nieuw (voor sporadisch gebruik): Thomann in Duitsland heeft verbazingwekkend goede Bugels (goede ventielen, stemming ook goed) onder eigen naam die echt voor een prikkie worden verkocht. Het conservatorium in de stad waar ik woon heeft er 4 gekocht (het "top" model) en ze bevallen vooralsnog goed. De dunne verzilvering is echter niet meer dan redelijk en op sommige plekken een beetje mat. Ze worden in Taiwan (Jupiter) gemaakt, maar hebben beslist niet de gebruikelijke Chinese riool kwaliteit.
Thomann geeft 3 jaar volledige garantie en 3 maanden uitprobeer recht. Bij miskoop of teleurstelling stuur je het ding gewoon terug en kun je je er dus geen buil aan vallen.
Als ik jou was, zou ik denk ik toch liever tweede-hands gaan zoeken. Misschien een beetje meer risiko, maar je kunt dan binnen jouw budget in ieder geval een goed professioneel instrument vinden.
Maar ja, ik heb natuurlijk niet de Blessing uitgeprobeerd en jij wel.....
Maarten.