Geer schreef:
Ik ben toe aan een nieuwe trompet en aan een nieuw mondstuk
maar mij vraag is wat ik eerst moet hebben
Zaterdag op de nationale taptoe in Rotterdam heb ik het wel aan zo'n kerel van Adams gevraagd maar die wist er geen antwoord op.
Ik hoop dat jullie het wel weten
Je moet het in elk geval niet tegelijkertijd willen.
Klanten die bij mij komen voor zowel een instrument als een mondstuk laat ik eerst een instrument uitzoeken en pas na een aantal weken een mondstuk. Dat lijkt me de goeie volgorde, ook financieel gezien. Een mondstuk dat niet bij je trompet blijkt te passen is immers goedkoper opgelost dan een instrument dat niet bij je mondstuk blijkt te passen
Het bestaat in elk geval niet dat een dirigent vanaf de bok kan bepalen dat jij op een 3C moet spelen, of hij/zij moet een cursus Jomanda voor gevorderden hebben gevolgd.
Een mondstuk aanmeetdag lijkt me ook vrij onzinnig, maar daar is hier op het forum al genoeg over gezegd. Je longinhoud wordt gemeten en de stand van je tanden, waarna bepaald wordt welk model Denis Wick je zou moeten hebben
Er is maar 1 manier om aan goed materiaal te komen en dat is naar een muziekzaak gaan waar ze je zinnig advies kunnen geven, het verschil weten tussen een Bach 3C en een Bush W-2, en waar je genoeg kan uitproberen. Niet alleen in de winkel maar ook in de week erna, in het orkest bij repetities en/of optredens. Want al klinkt een instrument in de winkel nog zo mooi, hij kan qua klank in de sectie of na een avond van 4 uur toeteren behoorlijk tegenvallen en dan heb je een behoorlijk groot probleem.