trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet voor erbij
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2007 19:42 

Dag Broek,

Kijk eens op Marktplaats, daar staan o.a. een 6310z en een 4335gs

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2007 19:55 

die heb ik gezien maar een 6310z heb ik dus meestal thuis liggen(van mijn vriendin zoals ik al zei).

het hoeft trouwens ook geen yamaha te zijn maar iets met de eigenschappen zoals ik ze omschreef.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2007 21:15 

Oke even om een wat duidelijker beeld te krijgen van je wensen en referentie kader:

Welke eingenschappen ben je dan naar op zoek? Oke gevonden scherper, speelgemak, flexibel.

Waar speel je nu dan op?

Wat bevalt je wel/niet aan de 6310Z? (want dat is wel een trompet die bekend staat om z'n speelgemak en als je dat wil ook scherpte)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2007 10:42 

Vreemd toch eigenlijk dat er merken zijn zoals Yamaha die de zgn. beker gemaakt uit twee delen op hun goedkopere modellen zet. Ik heb er wat informatie van gevonden op diverse forums en er zijn toch diversen top instrumenten bouwers die de tweedelige beker gebruiken o.a. Monette, Eclipse, Taylor. Die maken toch ook geen verkeerde toeters!?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2007 11:01 

Kennelijk is het in de ogen van o.a. yamaha en bach minder. Een 5335 is in feite een 6335 met een andere (uit 2 delen) beker en de koffer van de 4 serie. Ik heb regelmatig op een 5335 gespeeld en die vond ik persoonlijk lekkerder spelen als de 6335 die ik toen speelde.

Maar hij is wel een stukje goedkoper als een 6 serie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2007 22:28 

Monette behandeld die bekers toch nog extra zodat je geen last hebt van de extra lasnaad.

Ik ben zelf geen fan van toeters die bekers hebben die uit 2 delen gemaakt zijn. Dat heeft ook te maken met dat de dikte van het materiaal dan gelijk blijft vanaf het begin tot het eind van de beker. Taylor en Monette kiezen daar bewust voor. Ik vindt dat bekers die wat dunner uitlopen wat meer resoneren. Ik vind ze daardoor een meer levendig geluid hebben.

Maar het is bij hen een keuze voor een bepaalde klank. Bij goedkope toeters is het gewoon een kwestie van een goedkopere productie. Een beker uit 1 deel ben je veel langer mee bezig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2007 11:42 

broek76 schreef:
ik zag op de site van yamaha dat de 8345 een large-bore is,is hij daarom meer flexibel of ligt dat ergens anders aan?
wat zijn trouwens de grote verschillen tussen L en ML?

Large en medium large, het zegt het al large heeft en wijdere boring er moet dus meer lucht in ( harder werken ) maar je krijgt daarvoor wel een groter geluid.
Meestal zijn de large modellen voor de klassieke jongens bedoeld en dus minder geschikt voor de lichte muziek.
De 6310Z is wel gemaakt voor het lichte gerne, je zult wel even moeten wennen aan zo'n toeter met zijn eigenschappen voor je kunt zeggen of je hem fijn vindt of niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2007 09:44 

erikveldkamp schreef:
Monette behandeld die bekers toch nog extra zodat je geen last hebt van de extra lasnaad.

Ik ben zelf geen fan van toeters die bekers hebben die uit 2 delen gemaakt zijn. Dat heeft ook te maken met dat de dikte van het materiaal dan gelijk blijft vanaf het begin tot het eind van de beker. Taylor en Monette kiezen daar bewust voor. Ik vindt dat bekers die wat dunner uitlopen wat meer resoneren. Ik vind ze daardoor een meer levendig geluid hebben.

Maar het is bij hen een keuze voor een bepaalde klank. Bij goedkope toeters is het gewoon een kwestie van een goedkopere productie. Een beker uit 1 deel ben je veel langer mee bezig.
De reden dat Taylor ze uit 2 delen maakt is simpel: De kwaliteit van de beker is beter als die uit 2 delen bestaat. Natuurlijk zullen merken als Bach en Holton het tegendeel beweren. Die hebben door de grote afzet de gelegenheid gehad om te investeren in apparatuur en vakkennis om bekers uit 1 stuk te forceren. Zij zullen dit uiteraard als argument gebruiken tegen de Monettes en de Taylors. Taylor echter beweert dat op een beker uit 2 delen minder materiaalspanningen aanwezig zijn waardoor de beker natuurlijker klinkt. Allemaal finesses natuurlijk. Ik vraag me af hoeveel van ons in staat zijn om geblinddoekt een 1-deels beker van een 2-deels beker te onderscheiden!

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur