Het gaat er mij niet om of ik in iets moet geloven of niet. Geloven in iets doe je alleen maar als je zelf er geen verstand van hebt wat er precies gebeurd en het ook niet kan controleren/verklaren. Zo moet je ook in het Prana verhaal geloven dat het die 2850,- extra waard is omdat het niet te controleren is. Misschien is het wel een simpel truukje zoals bepaalde gedeeltes extra verwarmen (anealing), of een iets opener leadpipe of zoiets dergelijks. Ik kan me niet indenken dat hij een paar extra dagen spendeert aan het Prana gedeelte.
Ik heb met diverse mondstuk- en instrumentenbouwers over Dave's methodes gepraat en de meeste vinden het verhaal erom heen ook BS. Hub zei me dat door Monette andere bouwers nu ook hogere prijzen durven te vragen voor hun toeters. Dat zag hij natuurlijk wel als een voordeel. In de glorie tijd van Bach waren zijn toeters ook veel duurder dan de concurrenten. Omgerekend zou je er nu zo'n 5000,- voor moeten betalen.
Wat betreft het pitchcenter verhaal. Dave heeft net zo goed met de natuurwetten te maken dan elke ander instrumentenbouwer. Vandaar dat zijn toeters ook echt niet beter stemmen dan elk ander topmodel. Ik heb een half jaar een Monette gespeeld en vergeleken met andere soortgelijke toeters (zoals Edwards, Taylor en nu de Oiram). Wat Dave hoogstens kan doen is bepaalde noten iets anders "afstellen" zodat bepaalde noten iets hoger intoneren. Het eerste wat me dan ook opviel was dat in het hogere register de noten iets hoger intoneerden bij de B993. Op de GR website staan hier wel interessante dingen over.
Ik weet van Hub dat hij zijn toeters ook goed controleert op toonhoogte en dat de juiste frequenties per noot versterkt worden. Dat verschil merk ik vooral boven de hoge C. Vandaar dat ik veel makkelijker zuiverder kan spelen op mijn B4 dan op mijn vorige Bach of welke andere toeter ook die ik hiervoor gehad heb. Ik hoor soortgelijke verhalen van collega's die hiervoor een Calicchio of Schilke gespeeld hebben. Ik zou dan ook niet weten hoe een toeter beter kan stemmen dan wat ik nu heb. De nieuwe Yamaha's stemmen ook erg goed trouwens.
Daarbij hoor ik ook wel mensen zoals Manny in die clips sommige noten niet helemaal in tune spelen. Dat geeft verder niets, dat doe ik ook niet constant op mijn B4. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat de speler toch ook in tune moet spelen ondanks het pitchcenter verhaal. Het gaat dus niet ineens vanzelf.
Wat betreft Ferguson. Ik hoop dat je met me eens bent dat hij in zijn laatste jaren toch niet de beste sound meer had ondanks zijn Monette. Hij klonk toch het beste in de tijd dat hij nog op een Conn en een Martin speelde, wat natuurlijk niet alleen aan de toeter lag, maar ook of misschien vooral aan zijn chops.
sorry voor het lange verhaal..