trompet.nl > forum > Toon onderwerp - zegt u het maar...!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 17:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: zegt u het maar...!
BerichtGeplaatst: 21 aug 2007 22:42 

ik ben me dus aan het orienteren op een ander mondstuk voor mijn bugel , en uiteraard ben ik er al wel achter dat dat nog niet zo makkelijk is als dat je denkt.. Alle sites van merken heb ik al wel zo`n beetje gehad en alle sites van muziekwinkels heb ik ook al gezien.Het komt er dus eigenlijk op neer dat er eigenlijk geen een winkel in nederland is waar je "bijna"alle merken kunt proberen.En over elk merk is wel een voor of een tegen te noemen.

Laat ik eerst ff vertellen waarom ik een ander mondstuk zoek. Ik speel nu op een denis wick 4F. Ik ben zeer tevreden over de klank, maar het contact met de lippen vind ik bijvoorbeeld minder dan wanneer ik zomaar ff een oud bach 7c mondstuk erop zet(wat qua klank niet te vergelijken is met mijn DW ). En als ik het hier en daar zo lees moeten er dus andere bugelmondstukken bestaan die ook nog eens iets makkelijker in het hoge register spelen.

De een zegt op een bugel heb je met een DW de warmste klank, de ander is zeer te spreken over de Yamaha GP mondstukken, weer een ander roemt op de GR mondstukken.Als je dan de vergelijkingstabellen op de sites van de fabrikanten bekijkt kom je er dus achter dat de verwijzingen altijd verwijzen naar Bach of bob reeves etc maar bijna nooit naar DW.Dat maakt het er ook nietmakkelijker op.
Ik heb in het verleden met een booster op mijn DW gespeeld en vond dat aangenaam, dus kijk je dan al gauw naar heavyweight mondstukken zoals de yamaha 14F4 GP, en de GR mondstukken etc.
Maar wie kan mij nu eens een zeggen waar ik uiteindelijk de meeste keus heb om ze te proberen?
Hub gaat binnenkort voor zover ik weet Stork mondstukken verkopen, daar heb ik nog niet veel over gehoord, heeft iemand daar ervaring mee?
Of moet ik nog maar een hele poos wachten tot brassimport de nieuwe winkel klaar heeft en die voor zover ik heb gehoord ook alle overige merken mondstukken van plan zijn te gaan verkopen?

Het liefst heb ik een mondstuk dat qua klank net zo warm is als mijn DW 4F, maar toch nog makkelijker in de hoogte speelt en comfortabel is.

Ik beschouw jullie als de kenners hier, als ik zo om me heen lees:-)
Dus wie heeft er tips?

----------------------------------------------------------
Wie steeds verzuimt,of komt te laat,
plaagt dirigent en kameraad!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2007 07:48 

Ik ben niet zo'n bugelaar, maar ik ben zeer tevreden over mijn Dennis Wick 4BFL (is volgens mij net weer iets anders dan die van jou)

klank is goed en bereik ook geen probleem. Vooral het comfort is erg groot

Profiel  

Berichttitel: Re: zegt u het maar...!
BerichtGeplaatst: 22 aug 2007 08:00 

Als de radn van een Bach mondsuk je wel bevalt, zou je ook een ander model van bach kunnen proberen. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de klank van mijn bach Bugel Bach in combinatie met een 1½CFL.
Ik heb geen idee hoe dit mondstuk zich verhoudt in combinatie met een van Laar bugel, maar het is het proberen waard.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2007 08:41 

Ik speel een Bach 3C en een Bob Reeves 43F op mijn van Laar B1 bugel. Alle noten zitten erop. Ik speel zelf te weinig bugel om een mooie ronde klank te produceren maar als ik me er op toeleg komt dat vanzelf wel terug. Dat heeft dus niet zoveel met het mondstuk op zich te maken maar meer met mijn (lead)embouchure. Om een mooi klassiek geluid uit mijn trompet te krijgen moet ik me daar ook een tijdje op focussen. De 3C geeft een ronder geluid, de BR 43F speelt wat makkelijker door de registers maar klinkt iets helderder.

Klank zit meer tussen de oren dan in het mondstuk, je kunt mijns inziens dan ook beter een mondstuk uitzoeken die comfortabel speelt en daarop proberen de klank te maken die je wilt hebben dan andersom: dus op eerst op een groot mondstuk beginnen omdat ie zo'n mooi vol geluid heeft en daarna bijv. tegen het probleem van het hogere register oplopen.

Je zou de 4BFL eens kunnen proberen, die gaat meer richting Bach als ik het goed begrepen heb.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2007 09:47 

erikveldkamp schreef:
Ik speel een Bach 3C en een Bob Reeves 43F op mijn van Laar B1 bugel. Alle noten zitten erop. Ik speel zelf te weinig bugel om een mooie ronde klank te produceren maar als ik me er op toeleg komt dat vanzelf wel terug. Dat heeft dus niet zoveel met het mondstuk op zich te maken maar meer met mijn (lead)embouchure. Om een mooi klassiek geluid uit mijn trompet te krijgen moet ik me daar ook een tijdje op focussen. De 3C geeft een ronder geluid, de BR 43F speelt wat makkelijker door de registers maar klinkt iets helderder.

Klank zit meer tussen de oren dan in het mondstuk, je kunt mijns inziens dan ook beter een mondstuk uitzoeken die comfortabel speelt en daarop proberen de klank te maken die je wilt hebben dan andersom: dus op eerst op een groot mondstuk beginnen omdat ie zo'n mooi vol geluid heeft en daarna bijv. tegen het probleem van het hogere register oplopen.

Je zou de 4BFL eens kunnen proberen, die gaat meer richting Bach als ik het goed begrepen heb.

Dat wordt wel meer gezegd dat sommige DW mondstukken naar de Bach neigen vwb de rim en dan met name de RW serie van DW.Ik heb dat dus eens nagevraagd bij DW en kreeg van Roger Webster onderstaand antwoord.

Hi Frank,
the Denis Wick mouthpieces including the RW ones do not have a 'bach-type' rim...(sadly!)
They produce the sound but do not have the comfort of a bach.
The only mouthpiece I know that has such a combination is the new Alliance Brass ones distributed by Buffet Crampon...which I believe will be available from August.

Cheers
Roger

----------------------------------------------------------
Wie steeds verzuimt,of komt te laat,
plaagt dirigent en kameraad!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2007 11:13 

Een DW 4BFL is zeg maar bedoeld om cornet partijen op een bugel te spelen. Hij is een tikkeltje ondiep, waardoor je klank ook meer als cornet is dan als een bugel. En dat is volgens mij niet bepaald wat je wilt. Je kan er wel makkelijker hoger op, dat wel.

Wat Erik zegt over de klank tussen je oren ben ik het deel mee eens.. Je mondstuk kan je daar heel veel in helpen. En dat kan je dus alleen testen door eens langs een winkel te gaan. En iemand te laten luisteren wat het mondstuk met je klank doet.

Ik ben zelf trompett(bugell)ist en heb een redelijk scherpe klank op trompet of ik er nou een DW 4X op heb staan, of nou tegenwoordig een Bach 1 1/2C.
Maar op Bugel heb ik weer heel veel voordeel van mijn DW4F want die maakt m'n klank rond. Daarvoor had ik een DW2F maar die was niet echt fijn qua stemming. En daarvoor een DW5BFL wat m'n klank meer in de buurt bracht van een cornet. En da's nou net niet de bedoeling van een bugel.

Laatst bijgewerkt door Chris_Sop op 22 aug 2007 11:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2007 11:20 

Dan hen ik het verkeerd begrepen...ik zal wel in de war zijn met de cornet mondstukken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2007 11:25 

Nou het verhaaltje wat DW zegt is meer dat het ervoor zorgt dat je de oude cornetpartijen in een fanfare kan laten spelen door bugels.
De Cornet DW's hebben de toevoeging B of BW als ik het goed heb

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur