trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Dichtklappen + cupdiameter
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 06:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dichtklappen + cupdiameter
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 15:23 

Sinds enige tijd speel ik lead in een bigbandachtig orkest, waarbij ik behoorlijk wat hoge noten voor mijn kiezen krijg. Na een tijd spelen krijg ik last van 'dichtklappende' lippen: lippen die op elkaar gaan zitten i.p.v. trillen. Nu meen ik gelezen te hebben dat dat (naast door veel oefenen natuurlijk!) enigszins verholpen zou kunnen worden met een mondstuk met een grotere cupdiameter; dit omdat zo'n mondstuk je lippen iets van elkaar houdt.

Klopt dit? Met mijn boerenverstand zou ik zeggen dat ik juist ga 'verzuipen' in een groter mondstuk, oftewel dat de lippen dan zo erg vrij worden gelaten dat ze überhaupt niet meer trillen. En dat ze bij een klein mondstuk zo zijn 'opgesloten' dat ze wel moeten trillen. Maar bij complexe problemen zit het boerenverstand er meestal naast, dus...

Een ander punt: op dit moment bespeel ik een 16C4, en het zou me met de hoge noten (jaja, ik weet het, naast veel oefenen) wel eens kunnen helpen om een ondiepere cup te nemen. In combinatie met de grotere diameter zou ik dan uitkomen op iets als een 17B4, en dat klinkt niet echt als een leadmondstuk... Ga ik dan qua grootte niet precies de verkeerde kant op?

Natuurlijk is het devies 'uitproberen voordat je koopt', maar ik ga graag de winkel in met een redelijk idee van wat ik wil hebben.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 18:39 

Er zit zeker wel een kern van waarheid in je redenatie, maar ik vraag mij af of je wel echt last hebt van dichtklappen...
Wat bedoel je hiermee? I.e. waar heb je dan last van?
Hoe verandert projectie dan? En je klank? Wordt je hoger of lager of is daarin geen verschil?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 19:00 

L J schreef:
Zo letterlijk als 't maar kan. De hoge tonen zijn dan gewoon niet meer speelbaar omdat de lippen (door de vermoeidheid) tegen elkaar gaan zitten ipv te trillen. Misschien is 'dichtplakken' ook wel een toepasselijke term.

Dit is dus alleen in het hoge register, lagere noten (laagfrequentere trilling) zijn nog wel speelbaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 19:02 

Medicine man schreef:
L J schreef:
Zo letterlijk als 't maar kan. De hoge tonen zijn dan gewoon niet meer speelbaar omdat de lippen (door de vermoeidheid) tegen elkaar gaan zitten ipv te trillen. Misschien is 'dichtplakken' ook wel een toepasselijke term.

Dit is dus alleen in het hoge register, lagere noten (laagfrequentere trilling) zijn nog wel speelbaar.

Ik denk dat dit veel met duwen te maken heeft (misschien onbewust). Je drukt de lippen als het ware dood waardoor ze niet meer kunnen trillen. Probeer oefeningen te spelen als hoge noten pp en zonder aanzet te spelen.. hierdoor merk je pas echt hoeveel lucht je nodig hebt voor de hoogte (aan snelheid)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 20:09 

Medicine man schreef:
Zo letterlijk als maar kan. De hoge tonen zijn dan gewoon niet meer speelbaar omdat de lippen (door de vermoeidheid) tegen elkaar gaan zitten ipv te trillen. Misschien is 'dichtplakken' ook wel een toepasselijke term.

Dat is iets duidelijker. Je aperture kun je niet in actie zien. Als het echt 'dichtklappen' is dan zul je dit probleem ook in het lage register hebben Ik ben het helemaal met mi trompeta eens. Je speelt waarschijnlijk met een te open aperture, (nog) te weinig kracht, of een combinatie. Na verloop van meer of minder hoge nootjes en luid spelen, wordt je aperture steeds groter, wat je compenseert door te veel te duwen.
Belangrijk is genoeg pp te spelen (vooral de dag na en zware repetitie of concert), en let erop dat je toon gefocust blijft, in wat voor register of met wat voor geluidssterkte je ook speelt. Succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 21:20 

Hoog spelen verbeter je alleen maar door hoog te spelen. Dus niet geforceerd hoog spelen maar met een goed vol geluid. Ik zou persoonlijk dat niet oefenen met hoog pp spelen, want dat kom je toch niet tegen in een big band situatie en daar krijg je ook een ander embouchure van dan wat jij wilt.

LJ en mi trompeta redeneren vanuit een klassiek embouchure, wat natuurlijk ook werkt alleen levert dat een wat klassieker embouchure op. Je embouchure gaat namelijk staan naar wat je oefent. Als ik een flexibel embouchure wil hebben dan studeer ik volgens de pp methode.

Het is dus puur muzikale krachttraining in het hogere register, meer hierover door Maynard Ferguson himself:

http://www.maynardferguson.com/article_wanna.html

En als je een ander mondstuk wilt voor lead en zou ik een ondiepere cup nemen, de diameter hetzelfde houden als je het mondstuk waar je nu op speelt goed bevalt. Ik speel zelf ook een Reeves 42ES voor lead en een 42C ( ongeveer Bach 3C-5C) voor klassiek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2007 07:46 

Ik denk inderdaad dat je de vinger op de zere plek legt als je zegt dat het door duwen komt. Ik zal zeker de gegeven tips gaan toepassen.

Over de diameter: moet ik het 'if it ain't broke, don't fix it'-principe toepassen; als ik hier een goed geluid uit krijg moet ik het hierbij laten? Of is het juist verstandig om andere diameters te gaan proberen om te kijken of ik daar beter mee kan spelen. Op Eriks site lees ik dat het aan te raden is de grootste diameter te nemen waar je nog op kunt spelen; het heeft dus in ieder geval geen zin om over te stappen naar een kleinere diameter?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2007 13:30 

Medicine man schreef:
Over de diameter: moet ik het 'if it ain't broke, don't fix it'-principe toepassen; als ik hier een goed geluid uit krijg moet ik het hierbij laten? Of is het juist verstandig om andere diameters te gaan proberen om te kijken of ik daar beter mee kan spelen. Op Eriks site lees ik dat het aan te raden is de grootste diameter te nemen waar je nog op kunt spelen; het heeft dus in ieder geval geen zin om over te stappen naar een kleinere diameter?

Dat kun je zo niet zeggen. Ik kom hier heel veel mensen tegen die juist op een te groot mondstuk spelen. Meestal wordt er op muziekscholen en conservatoria een grote badkuip aangeraden omdat je dan instant een groter geluid hebt. Vervolgens leren ze hier dan op spelen en gaan ervan uit dat dit het goede mondstuk is. Maar vervolgens zijn ze hoogst verbaasd als ze dan een kleiner mondstuk proberen en alles ineens veel makkelijker gaat, zonder dat dit aan klank verliest. Dus een kleinere diameter is zeker iets om te proberen, vooropgesteld dat het geen garantie is, 3C is niet voor niets de grootste gemene deler.

Maar jouw probleem van 'dichtklappen' heeft niks met de diameter te maken. Het komt door de binnenrand van de 16C4, en van Schilke mondstukken in het algemeen trouwens. Aangezien deze mondstukken een flauw aflopende binnenrand hebben (weinig 'bite') vullen je lippen, als je moe wordt, door het opzwellen de hele binnenrand op. Daardoor zijn ze niet meer in staat om te kunnen trillen en klap je dus dicht. Voordat je met diameters gaat experimenteren, moet je eerst naar een mondstuk gaan kijken met een scherpere binnenrand. In het begin zal dit misschien iets minder comfortabel voelen, maar je zult merken dat je binnen redelijk korte tijd veel meer controle hebt over je spel. En je houdt het veel langer vol. Als je dan ook nog een wat ondiepere cup neemt kun je ook makkelijker in de hoogte blijven. En je klank komt grotendeels vanzelf terug, die zit namelijk voornamelijk tussen je oren en niet in je mondstuk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur