Xeno schreef:
Dan speel je waarschijnlijk al een langere tijd. Veel mensen die pas beginnen kopen na een jaartje zon mondstuk in de veronderstelling dat ze dan makkelijker hoog kunnen spelen. Die mensen hebben meestal wel zo'n geluid (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Als ik op een 13a4a speel klinkt het ook niet echt geknepen, maar er zit weldegelijk verschil tussen het geluid van ondiepe mondstukken en diepere...
Niet dat het ene beter of slechter is dan het andere, want dat heeft natuurlijk te maken met wat je mooi vindt...
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik raad (ook in de hoedanigheid van leraar) ondiepe mondstukken per definitie af aan beginners, of mensen waarvan ik weet dat ze niet de discipline of tijd kunnen opbrengen om goed en veel te studeren op zo'n mondstuk. Het is een fabeltje dat een ondiepe cup direct resultaat geeft in de queeste naar comfortabele hoogte, al kan het met de juiste techniek en oefening wel degelijk uitkomst bieden. Ik moet er niet aan denken dat ik een avond lead op mijn diepe mondstuk zou moeten spelen.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL