trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 01:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vraag Conn Constellation
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 09:02 

Hallo,

Een kennis van me heeft een Constellation. Het is een vernikkelde trompet, grote beker, en de leadpijp blijft na de mondstuk receiver smal. (een anders kennis heeft nl een Constellation die na de mondstukreceiver ineens breed uitloopt)
Op het instrument staat volgens mij alleen “Constellation LTD” , in elk geval geen “Elkhart” of andere plaatsnaam.

Het typenummer heb ik helaas niet onthouden…

Nu mijn vraag:
Weet iemand de eigenschappen van dit instrument? Is dit een normale ML boring, M boring, step bore enz, enz..?
En bij welk type Bach, van Laar, Kanstul (de Mariachi ken ik wel, zijn eigenschappen nog niet) Yamaha of Schilke komt dit instrument in de buurt?
De toeter is nl zo lek als een zeef en zal binnen korte tijd vervangen moeten worden.

Alvast bedankt!!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 09:23 

Ik heb meerdere keren op een Connstellation gespeeld, alsook op zo'n beetje alle voorkomende Yamaha's en Bach's en ik kan je verzekeren dat een Connstellation bij geen enkele toeter in de buurt komt. Het is een relatief forse trompet met een "vette" sound. Nou hebben Bach en Yam. natuurlijk ook instrumenten met een vette sound maar die van de Conn is veel doordringender. Dat ligt niet alleen aan de bouw van de toeter, maar ook aan de nikkel afwerking.
Mocht je dezelfde sound terug willen kan ik je maar 1 ding adviseren: Kijk op Marktplaats of op Ebay.
By the way..... de Elkhart modellen zijn legendarisch. De latere Texas modellen zijn kwalitatief een stuk minder.
Tot slot nog een site met alle Connstellation info die je je maar wensen kunt: http://www.xs4all.nl/~cderksen/Conn38B1957image.html

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel: Re: Vraag Conn Constellation
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 09:45 

Jaws schreef:
Nu mijn vraag:
Weet iemand de eigenschappen van dit instrument? Is dit een normale ML boring, M boring, step bore enz, enz..?
En bij welk type Bach, van Laar, Kanstul (de Mariachi ken ik wel, zijn eigenschappen nog niet) Yamaha of Schilke komt dit instrument in de buurt?
De toeter is nl zo lek als een zeef en zal binnen korte tijd vervangen moeten worden.
Alvast bedankt!!

Vanwaar deze vraag? Wil je kennis hem te koop aanbieden?
Het serienummer begint in elk geval met een G of H, dan nog een letter (A t/m L) en een reeks cijfers. Deze instrumenten zijn echt niks waard, en als ie dan ook nog lek is en waarschijnlijk ook behoorlijk begint te rotten, moet hij hem bewaren voor de carnaval of ombouwen tot bloemenvaas.
Ik zie ze hier nog wel eens langskomen, en ze zijn zonder uitzondering lek of rot of compleet afgeschreven. Pas nog iemand, die had zich bij Bram Eigeman in Breda laten overtuigen dat het om een 'echte' Connstellation ging en daar vervolgens € 1.300,- voor moest neertellen 8O :? Het ding was niet te bespelen, auch!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 10:21 

Het gaat juist over een nieuwe toeter die er dicht bij in de buurt komt. Als hij op een largebore yamaha gaat spelen heeft hij volgens mij en ander gevoel en een andere sound. En hij is juist iemand die nooit wisselt van instrument ( al 20jaar!!).

En op de site van de conn loyalist heb ik net gekeken, en dan lijkt het dat de boring nog kleiner is dan een Medium boring.

Dus nogmaals mijn vraag: Wat komt het dichste in de buurt van dit instrument?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 10:39 

Oh ok, dat was me niet helemaal duidelijk.
Het dichtst in de buurt komt een GOEIE Connstellation :wink:

Als het alleen om de weerstand gaat kan hij gaan kijken naar de Bobby Shew of de Schilke S42. Die komen een eind in de richting. Ook de Eclipse MYC heeft wel een beetje een vergelijkbaar speelgevoel. De Mariachi van Kanstul natuurlijk ook, dat is namelijk een kopie van de Connstellation, maar dan open je over een paar jaar weer dezelfde topic (lek, rot, etc). Als het om de klank gaat wordt het moeilijker, de Connstellation is natuurlijk behoorlijk specifiek. De Eclipse LC komt in de buurt, verder zou ik geen vergelijkbare trompetten weten. Misschien de Calicchio Copper, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 10:59 

Hans schreef:
Als het alleen om de weerstand gaat kan hij gaan kijken naar de Bobby Shew of de Schilke S42. Die komen een eind in de richting.

Hmm, dat is opmerkelijk. Hij speelde laatst op mijn 8310Z en dat vond hij "helemaal niets"....
En mijn HvL B1 (hij noemde het een frikandel vanwege de kleur... :lol: ) stond hem meer aan.
We zijn er toen niet verder op in gegaan, het was maar voor 1 repetitie omdat zijn instrument bij de reparateur was.
Maar de Consltellation is dus een instrument die meer dan een gemiddelde weerstand levert??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 11:08 

Yep, de Connstellation heeft een boring van .438, dat is dus echt superklein. De meeste piccolo's zijn groter :lol:
Er zijn echter meer factoren van belang die de weerstand bepalen, zoals de bouw. Als een Connstellation even nauw gebouwd zou zijn als een standaard trompet, zou er niet op te spelen zijn. Daarom is het ook zo moeilijk om zomaar te kunnen zeggen welk instrument het beste bij hem past, de 36B en 38B zijn een categorie op zichzelf.
Ik heb hier een 36B liggen, een erg mooie Connstellation met een wat kleinere messing beker. Een Elkhart uit 1964, die niet lek is en ook niet zal gaan rotten. :idea:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2007 11:33 

Ok, dus ik concludeer:

Een kleinere boring en een (in verhouding) grotere beker zijn de technische eigenschappen.

Speelgevoel (door de verschillende bouw mogelijkheden) blijft proberen.
Maar de Largebore modellen zullen waarschijnlik minder snel matchen.

De klankeigenschap is dus vol(ler), dik(ker), zwaar(der).
De Bach 37 LT zal dus ook minder moeten matchen.

ALS we nu winkels gaan bezoeken om te proberen heb ik een redelijk idee gekregen van wat er in de buurt zou kunnen komen. (hij blijft gehecht aan zijn instrument, maar er komt een tijd dat deze vaker bij de reparateur ligt dan bij hem thuis :cry: )

Bedankt, en aanvullingen zijn nog steeds welkom!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur