trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Concert in Hattem
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 06:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Concert in Hattem
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 09:41 
Moderator

In de zomer van 2007 zullen er weer 4 orgelavonden plaats vinden in de Grote of Andreaskerk te Hattem. Dit jaarlijks terugkerende evenement gaat zijn vierde opeenvolgende jaar in en heeft de afgelopen jaren bewezen een groot succes te zijn geweest. Bezoekers uit het hele land kwamen naar deze sfeervolle concerten en lieten zich verrassen door de historische klanken van dit bijzondere instrument. Dit orgel dateert uit +/- 1550, en zal worden bespeeld door dhr Jaap Zwart jr.

30 juli om 20:30 zullen Jonathan de Weerd en Marnix Coster deze serie openen, samen met dhr J. Zwart jr

Afwisselend met orgel solo zullen een aantal werken worden gespeeld van oa: Telemann, Albinoni, Manfredini ea.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 10:25 

Nu kom je toch aardig in de buurt, het is vakantietijd ik zet het iig in mijn agenda.
Succes alvast gewenst.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2007 14:17 

Krijg je geen stemmingsproblemen als je met zo'n oude orgel meespeelt? Ik heb wel eens gelezen dat sommige oude orgels op a = 435 gestemd staan, dat lijkt me toch niet prettig.

In ieder geval kom ik misschien wel luisteren, want ik woon praktisch om de hoek en ben vrij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2007 19:25 
Moderator

Dit orgel staat inderdaad in oude stemming, en het zal dus flink trekken worden. Maar dat speelt alleen maar ontspannen :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2007 22:47 

In de zomer gaat spelen met zo'n kerkorgel toch beter dan in de winter.
De temperatuur zal varieeren maar met een veel lagere snelhied dan in de winter.
s 'Winters is het de hele week koud binnen in zo'n kerk en bij bezoek aan de kerk wordt de kachcel even opgestookt met een verschil van soms meer dan 10 graden.
De kleinere pijpen zullen eerder de omgevings temperatuur aanenemen dan de hele grote waardoor het orgel zelf al vals kan klinken.
Bovendien loopt de temperatuur in de winter nog verder op als de kerk vol met mensen komt te zitten ook soms 2 a 3 graden.
Je moet dan ook goed je oren gebruiken en zo nu en dan iid de stembuis nog een eindje trekken.
Zomers is het allemaal veel stabieler wat temeratuur betreft in zo'n kerk, de kachel hoeft niet aan en het orgel zal langzaam meegaan met de omgevings temperatuur.
Sommige orgels zijn iid hoger of lager gestemd op zich hoeft dat geen probleem te zijn als de stemming maar constant is. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2007 23:13 

Mijn gehoor is behoorlijk afgestemd op a=441 dus ik zou denk ik wel moeilijkheden hebben als ik ineens op a=435 moest stemmen. De trompet is dan ook niet meer echt in verhouding als de stembuis zo ver uit moet. Dus dan kan je dat ook nog gaan corrigeren.

Maar misschien wen je eraan als je het vaker doet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2007 07:02 
Moderator

Ach het went wel.

Ik speel vaker en met verschillende orgels, dus het compenseren gebeurt eigenlijk automatisch wel. Bovendien spelen we eigenlijk het hele programma op piccolo trompet, en ik heb het gevoel dat het bij piccolo allemaal nauwer luistert met wat je doet, dus ook wat dat betreft zijn we gewend om kleine aanpassingen snel te doen. Daarnaast hebben we flink wat repetities om te wennen aan het orgel, dus het zal allemaal wel loslopen.

Maar kom maar gewoon luisteren, dan kun je zelf oordelen :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2007 19:51 
Moderator

Ik geef dit topic een schop in de lucht.

Het programma is definitief

1) openingsfanfares van Biber, voor 2 trompetten
2) fantasie in a van Sweelinck, orgel
3) a la trompette van Telemann, voor 2 trompetten en orgel
4) Pasacalles 1 van Cabanilles, orgel
5) Concert in d van Albinoni, voor trompet en orgel ( MC )
6) Canzon van Weckmann, voor orgel
7) Concert in D van Telemann, voor trompet en orgel ( JdW )
8 More Palatino van Steenwick, orgel
9) Toccata Octava van Muffat, orgel
10) Concerto in Bes van Manfredini voor 2 trompetten en orgel

Stemming viel uiteindelijk wel mee, het is even wennen, en heel erg induwen ( dit orgel staat tot mijn verbazing erg hoog ) maar het speelt erg lekker, het is een naar verhouding erg mild orgeltje.

Overigens: de toegang is gratis, na afloop vrije gift, en mogelijkheid tot het bekijken van dit zeer oude orgel en gezellig napraten.

Wees welkom

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur