trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Martin Committee
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 02:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: en nu jij weer!
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 14:22 

erikveldkamp schreef:
Theo van Kampen schreef:
Het is toch zo dat de flair van de beker- los van de sound in je hoofd en het type mondstuk- toch voornamelijk de warmte van de sound van de trompet bepalen?

Nee, een grote beker geeft een breed geluid, geen warm geluid. Als je een warm geluid wilt produceren moet er meer massa aanwezig zijn. Waar die massa zit maakt niet zo heel veel uit (zwaar ventielblok, zware beker, dikke buizen, etc.) Eclipse heeft bijvoorbeeld een XLR beker. Dat is een grote beker met dikker materiaal (ik geloof 0,6mm) en is speciaal voor jazztrompettisten gemaakt.

http://www.bachbrass.com/pdf/STRADTRP.PDF blz 21.

Ben ik nou gek of hoe zit dat?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jun 2007 16:21 

Mijn eigen ervaring met Martins is dat de gewone Medium en Large een flexibel, kneedbaar geluid hebben, en de XL een zeer warm, mooi en (ik kan even geen andere term bedenken): zoet geluid heeft. Mijn ervaring is dat zware trompetten niet noodzakelijkerwijs warmer klinken, maar dat de klank meer vast ligt: je kunt er minder kanten mee op. Een Martin is aan de lichte kant en kan dus van zeer donker tot zeer helder klinken (waarbij wat mij persoonlijk betreft de grotere boringen zich beter lenen voor dat smokey geluid), terwijl een Edwards GenX, Getzen Genesis en Taylor Chicago Custom altijd ongeveer dezelfde sound produceren, die in deze gevallen aan de donkere, warme kant is. De Romeo Adaci Shark No. 9 en de Harrelson Muse schijnen zware trompetten te zijn die overwegend helder klinken en juist voor lead zeer geschikt zijn. Ik heb deze laatste twee echter nooit getest.

Ik vind de Oiram van Hub een dijk van een jazztrompet, maar op geen enkele manier vergelijkbaar met een Martin Committee. Het enige wat ik ooit bespeeld heb wat bij een Committee in de buurt kwam waren de Silver Art en Amarone van Inderbinen. Bach Vindabona en Lawler C7 heb ik nooit bespeeld, alsmede de Eclipe Large Copper, waarvan ik me kan voorstellen dat die ook op een oude Martin zou kunnen lijken, maar dat is een wilde gok.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel: Probber eens iets anders
BerichtGeplaatst: 02 jun 2007 00:59 

Probeer eens de Kanstul 1500A Copper . ALs dat geen warm geluid is weet ik het niet meer.
Natuurlijk speelt hier natuurlijk ook het mondstuk mee waarop je blaast. En dat kan ik met zekerheid zeggen want dat heb ik zelf nog net ondervonden bij het testen van mondstukken 2 weken geleden.
Een instrument kan bij de een totaal anders klinken als bij een andere muzikant. Je kan wel ongeveer bepalen welke trompet ongeveer zal klinken ( boresize etc..) maar dan nog.
Zelf uitproberen is de zaak en vooral iemand anders laten luisteren als je bezig bent want wat je zelf hoort kan totaal anders klinken bij de luisteraar.

Veel geluk in ieder gaval bij je zoektocht.

Kanstul Signature1500A Copper
Stomvi Master EB/D
Stomvi Elite Piccolo

Profiel  

Berichttitel: Re: Martin Committee
BerichtGeplaatst: 02 jun 2007 22:10 

Pol schreef:
Ik ben op zoek naar een jazztrompet met een warme klank. Weet iemand welke nieuwe trompet vergelijkbaar is met de betere Martin Committee (1940s)?

Als ik jou was zou ik eens contact met Bas v Oostrom opnemen, ook aktief hier op het forum. Hij heeft/had een Straub EX-G te koop, en dat is eng dicht in de buurt van wat jij zoekt. Het is dezelfde trompet waar Eric Vloeimans tot voor kort op speelde en, sorry voor de Van Laar-volgelingen op dit forum, waar 'ie toch echt beter op klonk.
Van de Straub CU-X3 zijn er maar enkele geproduceerd. Ze klonken wel mooi maar ze projecteren voor geen meter. Bovendien is koper veel moeilijker te bewerken dan messing dus het was eigenlijk gewoon de moeite niet waard.
Een andere geschikte optie voor je is de Taylor Chicago Lite, maar die is, zoals je zelf al aangaf, met bijna € 4000,- een beetje boven begroting. Bovendien is die absoluut ongeschikt voor orkestwerk, het is echt een solo-instrument.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2007 13:01 

Dat Eric beter of slechter klinkt op zijn huidige toeter kan ik niet beoordelen, dat is een kwestie van smaak. Ik neem aan dat hijzelf vindt dat ie er beter op klionkt en speelt, anders speedle die nog wel op zijn Straub. Ik kan alleen beoordelen hoe de Oiram klinkt want die heb ik uitgebreidt getest.

Profiel  

Berichttitel: Re: en nu jij weer!
BerichtGeplaatst: 03 jun 2007 13:05 

Theo van Kampen schreef:
http://www.bachbrass.com/pdf/STRADTRP.PDF blz 21.

Ben ik nou gek of hoe zit dat?

Dat verhaal is erg onvolledig. Een Bach 25 geeft een kompact geluid en een 72 een breed geluid. Een 25 beker van 0,7mm materiaal klinkt echter warmer dan een 72 beker van 0,4 mm. EEn dikke koperen 25 beker zal ook warmer klinken dan een messing lichtgewicht 72 beker.

Profiel  

Berichttitel: Re: Probber eens iets anders
BerichtGeplaatst: 04 jun 2007 10:42 

Roadracer schreef:
Probeer eens de Kanstul 1500A Copper . ALs dat geen warm geluid is weet ik het niet meer.

Sorry Roadracer, dat ik het weer met je oneens ben, maar qua warmte of dikte van geluid komt de 1500A naar mijn ervaring zelfs niet in de buurt van een Committee, Inderbinen, Edwards of Taylor. Kanstul trompetten vind ik zeker niet slecht maar wel veelal een beetje (in mijn ogen té) "gemiddeld", niet zo karaktervol. Dit is echter mijn persoonlijke mening.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2007 20:17 

.. vast te duur, en misschien ook fake... maar wel lekker zwaar.

http://muziek.marktplaats.nl/blaasinstr ... Dwy2Vhc%3D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur