trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Van Laar Bugelspelers
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 04:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2007 07:19 

Peter Amersfoort schreef:
Ik denk dat dat het euvel bij van Laar is; een istrument is pas goed als er na een paar "dan veranderen we dat toch" aanpassingen het instrument dan uiteindelijk toch in orde is.

Ik geloof niet dat ik dat gezegd heb, sterker nog het is klinkklare onzin. Voor de meeste trompettisten hoeft Hub niets te veranderen omdat de trompetten gewoon prima spelen. De B4 waar ik op speel is ook gewoon standaard en is niets aan gebeurd omdat ie al fantastisch speelde vanaf de 1e noot. Maar moet er toch iets verandert worden dan is dan natuuurlijk ook geen probleem.

Verder doet Hub niets anders dan wat elke serieuze instrumentenbouwer doet. De klant tevreden stellen. In mijn ervaring (en van veel collega's) gaat Hub echter nog en stuk verder met zijn service.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2007 07:51 

Dehaanmuziek schreef:
Ik denk dat het Hub best kan schelen!
Als hij een wachtlijst heeft van meer dan een jaar loopt hij het risico dat zijn 'klanten' weglopen en toch gaan voor een Bach of Yamaha die ze bij wijze van spreken meteen mee kunnen nemen.
Natuurlijk wíl hij niet tornen aan z'n service, en dat zal ie ook zo lang mogelijk uitstellen (als het al gebeurd), maar ook hub heeft maar 24 uur in een dag zitten en noodgedwongen, zou het best eens kunnen gebeuren!

Als ik me niet vergis gaat Hub binnenkort verbouwen, wellicht dat er ook meer personeel komt...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2007 08:06 
Moderator

@ Peter: de kwaliteitsverschillen tussen de goede en slechte instrumenten van Bach zijn waanzinnig groot. Bij Yamaha is dat inderdaad minder.

Als een instrument niet lekker is, en er moeten aanpassingen gebeuren, dan moet je je in eerste instantie afvragen of je niet te snel besloten hebt tot aankoop van het instrument. Aanpassen kan bij elk merk, door elke goede vakman gebeuren, daarin heeft Hub van Laar geen monopoly.

En over intonatie: een instrument intoneert niet: dat doe jezelf, want een belabberde trompettist speelt vals op welk instrument dan ook. Het enige is dat een kwalitatief goed instrument zo gebouwd is dat de verhoudingen optimaal kloppen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2007 09:03 

je hebt gelijk, bij Bach liggen de verschillen zeker flink uit elkaar. Maar... er zit altijd weer een maar aan. De Bach instrumenten worden al sinds jaar en dag wereldwijd geroemd. Dat is wel een bepaalde waarheid. Al heb ik ook mijn kritieken op die instrumenten.
Maar vwb HvL spreek ik ook uit ervaring; 2 C trompeten en een bugel waar ik niet echt tevreden over ben (was).
Wat mij betreft kan Erik wel gelijk hebben over de constate kwaliteit, maar dan zal ik gezien mij ervaringen dus niet voor een van Laar kiezen.
Ook ik ken professionele en amateur trompettisten die een van Laar "periode" gehad hebben. Je kunt je afvragen waarom deze mensen toch weer voor een ander merk gekozen hebben, of juist niet.
Zelfs trompettisten waarvan foto's die op de website van Hub van Laar staan zie je in het dagelijks leven ook niet met een HvL trompet. Mischien niet allemaal, maar toch...

Wat mij betreft staan de trompetten en Bugels van Hub van Laar dus niet op het erepodium, maar gewoon in het rek tussen de rest.

Marnix: Waarom heb jij toendertijd je van Laar weg gedaan? Of speel je er nog wel op?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2007 10:06 

Je maakt wel rare vergelijkingen. Bach wordt al jaar en dag wereldwijd geroemd omdat Bach als sinds 1924 bestaat en een grote naam heeft opgebouwd. Selmer-Conn doet er echter alles aan om die naam niet waar te maken. Iedereen heeft echter respect voor Vincent Bach, hij was een pionier op zijn gebied. Op die naam teert Conn-Selmer nog steeds.

Op het moment is Yamaha erg goed bezig en zet mooie toeters op de markt waarvan de meeste voor een schappelijke prijs. Ik heb 1 van de designers 3 uur lang mogen interviewen (Thomas Lubitz), hij wist precies waar hij het over had en was super aardig.

Één van de dingen die hij me wel vertelde was dat zij (Yamaha) nooit een trompet kunnen bouwen zoals de kleinere instrumentenbouwers dat doen. Als Lubitz een trompet ontwerpt, heeft hij altijd in zijn achterhoofd dat de Japanners dat specifieke model ook moet kunnen nabouwen en dat levert altijd beperkingen op, en dat hoor ik terug in die toeters. Ze blijven altijd wat steriel klinken, dat heeft Bach niet maar die heeft weer meer last van afwijkingen. Zo is er altijd wat...

Ik laat het er maar even bij wat het Hub van Laar verhaal betreft. Daar is wel weer genoeg over gezegd. Hij zit toch in Amerika op de ITG op het moment.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2007 10:39 

erikveldkamp schreef:
Hij zit toch in Amerika op de ITG op het moment.

... en daar zal de wachtlijst alleen maar langer door worden! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2007 16:50 
Moderator

Wat mij betreft staan de trompetten en Bugels van Hub van Laar dus niet op het erepodium, maar gewoon in het rek tussen de rest.

Marnix: Waarom heb jij toendertijd je van Laar weg gedaan? Of speel je er nog wel op?

De eerste van Laar die ik had was van de fanfare, en was niet best.
De tweede werd gestolen, en geheeld via Dijkman in Amsterdam
De derde was minder goed dan de Olds die ik erna kocht.

En nu speel ik geen Bes meer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2007 17:34 

marnix schreef:

De eerste van Laar die ik had was van de fanfare, en was niet best.
De tweede werd gestolen, en geheeld via Dijkman in Amsterdam
De derde was minder goed dan de Olds die ik erna kocht.

En nu speel ik geen Bes meer.

aha, dan speelde je toendertijd dus op dat instrument van de fanfare.
Peter

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur