trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aanlopende ventielen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aanlopende ventielen
BerichtGeplaatst: 20 mei 2007 19:30 

Sinds twee weken heb ik een andere trompet gekregen via de vereniging, een Bach Stradivarius 180 MLV. Instrument is een prachtig ding met een mooie klank, maar er is een probleem met de ventielen.

Dit bemerkte ik toen ik er de eerste keer op blies, het derde ventiel blijft af en toe hangen wanneer het gedurende langere tijd ingedrukt is geweest (lange noten). Het eerste ventiel heeft dit in mindere mate ook.

Nu heb ik gevraagd aan degene van wie het instrument eerst is geweest of hij er ook problemen mee heeft gehad. Dat bleek ook het geval te zijn, hoewel dit niet zo erg was als dat het nu is. Het instrument is destijds terug naar Adams gegaan, maar die konden niks vinden en het is daarom in dezelfde staat teruggekomen.

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand kan zijn met mijn instrument? Dan is dat tenminste aan te kaarten en komt de trompet niet wéér zonder reparatie ervan terug...

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2007 19:43 

Als het een 2ehands instrument betreft, bestaat er een reële kans dat de ventielen schuin ingesleten zijn. Ze zijn als het ware 'naar de hand' van de vorige eigenaar gaan staan. Aangezien niemand hetzelfde is, zal hij de ventielen een fractie anders ingedrukt hebben dan jij, en staan die ventielen voor jouw gevoel enigszins scheef. Dit is niet iets wat (behalve in extreme gevallen) na te meten is, maar tijdens het spelen merk je het wel degelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2007 19:44 
Moderator

Iedereen drukt z'n ventielen net weer iets anders in, sommigen zelfs een beetje schuin.
De ventielen zijn waarschijnlijk ingesleten aan de hand van de manier van indrukken van je voorganger. Ik zou iig zorgen dat ze goed schoon gemaakt worden (als dat al niet is gebeurd) en olie op silicoon basis gaan gebruiken. Deze olie heeft een licht polijstende werking waardoor de ventielen wellicht weer snel naar "jouw hand" zullen gaan staan.

Tip: tik bij de zoekfunctie "ventielen and hangen" en je krijgt 1001 tips, verdeeld onder diverse topics.

Ah: ik zie dat Mi Trompeta me al voor was...................... :wink:

Profiel  

Berichttitel: olie
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007 10:51 

Olie licht polijstende werking..... ik hoop het niet!!! :oops:

Profiel  

Berichttitel: Re: olie
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007 11:35 
Moderator

brassheavy schreef:
Olie licht polijstende werking..... ik hoop het niet!!! :oops:

Deze tip had ik een keer van Jeroen (Jongeling), staat ook meerdere keren op het forum:
o.a. http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... e&start=16

Maar goed, Marcel, jij bent de expert, ik geef mijn (en Jeroen's) mening graag voor jouw mening :wink:

Laatst bijgewerkt door diederik op 21 mei 2007 13:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007 12:59 

Idd ik mag hopen dat het niet polijst: polijsten is een verspanende berwerking (dat wil zeggen dat je materiaal weghaalt) net als veilen en schuren enz.

Voor olie lijkt dit me niet echt een gewenste eigenschap. Dat olie in een paar weken tijd verkleurt als er speeksel dat waarschijnlijk zuur is en enzymen en bacterrien bevat kan ik me heel goed voorstellen.

Profiel  

Berichttitel: olie
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007 13:56 

Wat een dikke olie kan doen is de ruimte een beetje opvullen(bv. bij een tweedehands instrument die anders is ingelopen). waardoor meestal problemen oplossen van slecht lopende ventielen.

Laatste nieuws is dat Yamaha nu ook met drie verschillende olien op de markt is.

Light(adviseren ze voor hun eigen instrumenten) - regular(normaal) en Vintage(oude toeters of groot koper)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2007 14:08 

martijn85 schreef:
Idd ik mag hopen dat het niet polijst: polijsten is een verspanende berwerking (dat wil zeggen dat je materiaal weghaalt) net als veilen en schuren enz.

Voor olie lijkt dit me niet echt een gewenste eigenschap. Dat olie in een paar weken tijd verkleurt als er speeksel dat waarschijnlijk zuur is en enzymen en bacterrien bevat kan ik me heel goed voorstellen.

motortolie verkleurt toch ook?
Het lijkt mij dat daar zit ook metaal in wat van de bewegende delen afkomt.
Ook lijkt het mij dat olie de functie heeft om te smeren en slijtage te verminderen. Slijtage voorkomen lijkt mij onmogelijk.
De bewegende delen van een brandstofmotor worden voortdurend gesmeerd door de olie die in de motot zit (vanuit het karter) en door de olie die brandstof bevat. Diesel en bezine hebben op zich ook een(beperkende) smeerfunctie heb ik wel eens gehoord.

Bij een trompet heb ik het idee dat de enige aanvoer van olie vanuit een flesje plaatsvindt. Er zit geen karterpan onder aan mijn trompet. Dus als je niet genoeg smeert lopen je ventielen op condens/water. En condens smeert niet voldoende, het zorgt er hooguit voor dat je ventielen niet vastlopen.
Ook lijkt mij dat olie op water drijft. Daar heb je bij een trompet dus ook mee te maken. Dus regelmatig droog maken van de ventielen en opnieuw olieen zorgt voor betere smering en minder slijtage.

Vanwaar de vegelijking met een brandstofmotor? omdat ik het principe van smering van bewegende delen met elkaar vergelijk.
Dit is natuurlijk niet helemaal correct omdat er bij een brandstof motor nog enkele andere factoren een rol spelen zoals o.a. de temperatuur en de krachten die op de bewegende delen plaatsvinden enzovoorts.

Volgens mij is scheef inslijten van ventielen niet of nauwelijks mogelijk. Voorwaarde is dan wel dat de ventiel past, dus de exacte afmetingen heeft.
Is de ventiel te klein (geworden) door bijvoorbeeld het poetsen met een koperpoetsmiddel dan onstaat er speling omdat de afmetinge veranderen doordat een dergelijk schoonmaakmiddel er steeds een klein laagje metaal afhaalt. Zo onstaat er er speling op de ventiel.
Past je ventiel daarentegen gewoon, dan kan volgens mij door de lengte van een ventiel het ventiel niet scheef in de cilinder zitten of glijden, of je ventiel moet van rubber zijn.

Ik ben een leek op dat gebied, maar dit verhaal lijkt mij niet onaannemelijk.
Nu hoop ik wel dat de echte experts zoals daar zijn o.a. de machinebankwerkers en natuurkundigen die op mijn krakkemikkige verhaal gaan schieten.

Nog even iets... als ze je bij een muziekwinkel wegsturen omdat ze dit probleem niet kunnen oplossen dan klopt dat niet lijkt mij.
Dit probleem lijkt mij namelijk prima op te lossen. En met de kennis en kunde van Adams lijkt me dit geen probleem voor hen. Was het niet een te dure reparatie?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur