trompet.nl > forum > Toon onderwerp - North Sea Jazz 2007
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2007 10:30 

Het leven van een Jazz-purist gaat niet over rozen! :P

Citaat:
Ik vind het al erg dat de poppy muziek van bv. Jamie Cullum tegenwoordig zonder meer jazz mag worden genoemd.

Jamie Cullum is inderdaad niet Jazz in de meest rigide opvatting van het woord. Maar ik persoonlijk zit niet te wachten op van zeer fragmentarisch geklooi wat jazz dan wel zou zijn. Op die manier sluit je alles uit wat onder de noemer easy listening en smooth jazz zou vallen. Toch wel Jazz naar mijn idee, maar goed andere discussie.

Het is inderdaad wel jammer dat het North Sea Jazz festival echte jazz-fanatics afschrikt.... :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2007 11:44 

Her is niet zo dat er geen jazz meer is op t nsjf. Er zijn alleen acts waarbij ik het gevoel heb dat het er niet echt thuis hoort. Voor de liefhebber zijn er echt nog genoeg hele vette concerten. (sommige 'puristen' weten ook niet wat de nieuwe garde doet en kennen het geweldige trio van Esbjörn Svensson bijv. niet, of MMW)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2007 12:13 

deputy_droopy schreef:
Het leven van een Jazz-purist gaat niet over rozen! :P
Oh, ik ben geen purist, echt niet. Ik ontvang nieuwe vormen van jazz met open armen. Maar ik vind dat er een verschil is tussen 'nieuwe soorten jazz' en 'popmuziek met jazzinvloeden'. Dat Snoop Doggs muziek in de verte misschien 'funky' genoemd kan worden maakt het nog geen jazz!

Wat ik dan wel goede ontwikkelingen vind? Zo werd er enkele jaren geleden een CD uitgebracht van het Miki N'Doye Orchestra: jazz met invloeden uit de Afrikaanse muziek.

Je hoeft geen purist te zijn om de ontwikkelingen van het North Sea Jazzfestival met een kritisch oog te bekijken.
Maar we geraken offtopic.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2007 15:09 

en buiten dat...het blijft idd wel een dure aangelegenheid als ik dat zo hoor :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2007 18:35 

Citaat:
Ik ben niet anti-Snoop Dogg, ik ben anti-Snoop-Dogg-op-een-jazzfestival. Laat hem zijn eigen concerten geven

dan is er dus geen probleem..je hoeft er niet naar te luisteren. Het is gewoon om een iets breder publiek te trekken (niet alleen jazz-freaks...maar ook mensen die houden van andere muziek...)...dit is alleen maar gunstig...En nogmaals, mocht je het niks vinden, je bent niets verplicht...
Ook als snoop-dogg er is komt iemand die echt voor de jazz komt ook wel aan zijn/haar trekken...

Laatst bijgewerkt door toet'n!! op 11 mei 2007 08:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2007 20:11 

Nou, dat is niet helemaal zo vind ik - ik vind persoonlijk dat de (ongetwijfeld astronomische) gage van Snoopy beter aan andere artiesten had kunnen worden uitgegeven. Natuurlijk ben je niet verplicht om er naar te gaan kijken, maar dan kan je het nog wel met de keuzes van de organisatie oneens zijn.

Waarschijnlijk is de redenering dat rap ook een fenomeen is dat is ontstaan uit de zwarte muziekcultuur waar jazz een belangrijk onderdeel van is ... misschien een experiment om hiphopfans met dit feit in aanraking te brengen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2007 07:05 

Misschien wel. En ik denk dat dit wel een goeie poging is.

Vaak als ik met mensen die van jazz houden praat dan bestaat er voor hen alleen jazz, andere stijlen zijn een soort van taboe. Als ik dan zeg dat ik ook van jazz houd en een paar dagen later zien ze me helemaal los gaan op trance/hardcore/schlagers/hiphop (etc.) dan kijken ze me heel raar aan...net of ik zondig ofzo (misschien beetje overdreven :P ). Ik hou nu eenmaal van veel verschillende stijlen (waaronder jazz)...
Dus ik denk eigenlijk dat de jazz-freaks nog meer kunnen leren van een jazz festival met niet alleen jazz...(dan de hiphoppers...als dat goed NL's is :P)
(voor mij is afwisseling juist ideaal :))

en ja, het is een jazz-festival....maar er is nog zeker veel (goeie) jazz te vinden....
Als je voor de jazz komt hoef je je dus zeker niet te vervelen...
En de mensen die voor de jazz komen, maar niet anti andere muziek zijn hebben ook de tijd van hun leven...
De mensen die jazz nog niet zo kennen, maar nieuwsgierig zijn hebben zo nog een soort van uitvalsroute..mochten ze het niks vinden hebben ze tenminste snoop-dogg nog :wink:
(en ja, die mensen ken ik.....)
Ik zie het probleem dus niet zo...

Laatst bijgewerkt door toet'n!! op 11 mei 2007 08:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2007 08:02 

Nu trek je het denk ik toch een beetje de verkeerde richting in, een jazz festival is voor mensen die van jazz houden en komen daar dan ook voor. Om dan te zeggen dat het goed is om de "jazz-freaks" meerdere soorten muziek laten horen is een beetje raar, je komt niet naar zo'n soort festival om je muziek smaak te verbreeden, je komt er om de dingen te zien die je graag wil zien.
Ook is het geen wat je zegt over jazz fanaten niet helemaal correct. Dat de mensen alleen naar dat soort muziek kunnen luisteren en dat jij een hele brede smaakt hebt. Das heel fijn voor jou, maar als je de jazz (verleden tijd) nu vergelijkt met HipHop en R&B. Zit daar toch wel een vergelijking in. Vroeger had je namelijk meerdere jazz stromen en dat heb je nu met de populaire muziek ook. Dus dat jazz fanaten alleen naar jazz luisteren is waar alleen de jeugd van tegenwoordig ;-) doen dat ook. (ik ben ook nog jong) Dit is ook wel weer een beetje van het onderwerp vandaan maar goed.
Ik ben trouwens wel anti-Snoop Dogg, ik kan zijn muziek niet waarderen en zijn verleden als crimineel vind ik nou ook niet echt iets om glorieus op terug te kijken. En ook tijdens pers conferentie's afspraken te maken welke vragen wel en welke niet gesteld mogen worden om zo maar positief mogelijk in beeld te komen vind ik erg zwak.
Ik denk dat Snoop Dogg naar andere festivals moet maar niet naar North Sea Jazz, je zend namelijk op Classic FM ook geen Marilyn Manson uit

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur