trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk proberen: schadelijk of niet??
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 18:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2007 17:13 

Ik speel nu al jaren op een Bach 3C maar het laatste half jaar heb ik een bandje erbij waar ik veel lichte muziek speel, en ook nog eens tot lead ben gebombardeerd. Daarom zoek ik dus nu een ander mondstuk voor dit werk. Las wel op mouthpiece express dat er veel mensen van een 3C naar een schilke 14a4a overstapte. Maar hier kan ik het antwoord natuurlijk al van geven, en dat is; dat het natuurljk aan persoonlijke voorkeur ligt :wink:

Binnenkort ga ik maar eens wat proberen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2007 15:36 

Is er een methodiek voor het uitproberen van mondstukken? Hoe maak je ergens een selectie?
1 we gaan ervan uit dat we amateur zijn (dus niet elke dag > bv 1 à 2 uur spelen)
2 we spelen meestal één à twee verschillende gengres: stel harmonie-orkest en/of koperkwintet én coverband en/of bigband-achtig.
3 we spelen maximaal op twee mondstukken (aangepast volgens de gengres)
4 na hoeveel tijd zijn je lippen (spieren, stand, ...) aangepast aan het uitgeprobeerde mondstuk en kan je een besluit trekken?
5 hoeveel en hoelang kun je wisselen en uitproberen, je lippen worden er gek van? en je hebt geen houvast meer...
6 help, want veel meer dan dooddoenders als: gewoon proberen, het zit hem in het hoofd, enz... heb ik nog niet gelezen
DUS: welke zoek-methodiek pas je toe???

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2007 15:53 

kdfl schreef:
Is er een methodiek voor het uitproberen van mondstukken? Hoe maak je ergens een selectie?
1 we gaan ervan uit dat we amateur zijn (dus niet elke dag > bv 1 à 2 uur spelen)
2 we spelen meestal één à twee verschillende gengres: stel harmonie-orkest en/of koperkwintet én coverband en/of bigband-achtig.
3 we spelen maximaal op twee mondstukken (aangepast volgens de gengres)
4 na hoeveel tijd zijn je lippen (spieren, stand, ...) aangepast aan het uitgeprobeerde mondstuk en kan je een besluit trekken?
5 hoeveel en hoelang kun je wisselen en uitproberen, je lippen worden er gek van? en je hebt geen houvast meer...
6 help, want veel meer dan dooddoenders als: gewoon proberen, het zit hem in het hoofd, enz... heb ik nog niet gelezen
DUS: welke zoek-methodiek pas je toe???

Ik heb al uitvoerig de zoekfunctie gebruikt hier dus heb al 't 1 en ander kunnen vinden hierover. Feit is dat je toch het beste naar een muziekszaak kunt gaan en daar uit gaat proberen. Met een btje deskundig advies kunnen ze je al een heel eind op weg helpen. Verder wordt er vaak voor orkest werk een groter mondstuk gebruikt vanwege de goede toon, en voor lichte muziek een wat kleiner mondstuk om het hogere register te kunnen raken.

Suc6 ermee :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2007 22:41 

[quote="

Wat ikzelf het belangrijkst aan een mondstuk vind is de rand.
Feit is wel dat de rand een erg belangrijke factor is in het wennen (of niet) aan een mondstuk. .[/quote]

Ja idd. de rim of rand is natuurlijk het belangrijkste. Bij een set met verwisselbare cups
houd je gewoon dezelfde rand.Daar gaat het om. Als je geen set wilt zal je dus een mondstuk moeten kiezen met dezelfde of ongeveer dezelfde rand,maar met b.v.andere
diepere of ondiepere cups.
Zodra je met een ander mondstuk blaast heb je ook het idee,dat het allemaal beter
gaat ,maar een tijdje later ben je weer op zoek naar een ander mondstuk,zodat je
als zo velen de vensterbank er mee kan vullen.

http://www.antoni-art.nl

Laatst bijgewerkt door Antoni Hopmann op 15 maart 2007 22:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2007 11:32 

De twee trompetmondstukken die ik gebruik zijn zeer verschillend van rand: het leadmondstuk heeft een kleinere cupdiameter en een dikkere rand. Dit werkt in de praktijk prima. Ik heb in het verleden ook wel eens dezelfde rand gebruikt op al mijn mondstukken, maar heb gemerkt dat een kleinere diameter voor lead een beter uithoudingsvermogen in het hoge register bewerkstelligt, en een grotere cupdiameter bij combo en (sporadisch) klassiek een wat donkerder en vetter geluid tot gevolg heeft.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2007 11:54 

Zo is iedereen verschillend, ik heb afgelopen jaar een Reeves 42C bij mijn 42ES besteld en vind dat een ideale combinatie omdat de randen hetzelfde blijven en alleen de cup wat dieper is bij de 42C.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2007 17:04 

RiXeL schreef:
Ik speel nu al jaren op een Bach 3C maar het laatste half jaar heb ik een bandje erbij waar ik veel lichte muziek speel, en ook nog eens tot lead ben gebombardeerd. Daarom zoek ik dus nu een ander mondstuk voor dit werk. Las wel op mouthpiece express dat er veel mensen van een 3C naar een schilke 14a4a overstapte. Maar hier kan ik het antwoord natuurlijk al van geven, en dat is; dat het natuurljk aan persoonlijke voorkeur ligt :wink:

Binnenkort ga ik maar eens wat proberen!

Ik kan je Curry aanbevelen, die uit de 600 serie. De "S" is wel erg ondiep, de "M" vind ik makkelijker te mannen. Ik heb ook jaren op Bach 3C gespeeld dus ik weet ongeveer wat je bedoelt. Ik zocht destijds iets kleiners en kwam uit op de 60M, voor jou de 70M dan maar?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2007 17:43 

Als die 3C je bevalt kan je er een 3E naast proberen. Ik speel klassiek (vnl. HAFABRA) op 3C en bigband (1e trpt) op 3E.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur