Ik weet niet of dit onderwerp al eens eerder aanbod is gekomen op dit forum (anders hoor ik het graag), maar ik kon het nergens vinden:
Sinds een paar jaar speel ik op een Hub Van Laar B1 model met Schilke mondstukken. Nu heb ik het idee dat sinds die tijd mijn noten met deze combinatie lager geïntoneerd worden. Ik heb op trompetles een andere embouchure geleerd maar toch moet ik veel nog opdrijven. Op mijn andere trompet, Yamaha 6310, heb ik dit probleem veel minder en moet mijn stembuis veel verder uit. Vandaar dat ik in de richting van de combinatie zit te denken.
Ik denk dat de Hub van Laar iets anders is gestemd dan jouw Yamaha. Ik moet bij mijn van Laar de stembuis wat verder uitdoen dan bij mijn Bach. Dat komt doordat het mondstuk er 2mm verder ingaat dan bij mijn Bach. Dat compenseer je dan weer aan de stembuis.
Als je er problemen mee hebt kun je Hub dat makkelijk aan laten passen. Dan "schraapt" hij de receiver iets uit waardoor het mondstuk er verder ingaat. dat is in 2 tellen gebeurd. Hij kan ook de receiver iets verzetten.
In principe zijn de stiften van verschillende mondstukken redelijk gelijk.
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
Als ik mijn Monette mondstuk vergelijk met mijn Vincent Bach dan meet ik een verschil van 6mm(korter). De gap is gelijk. Ik kan jammergenoeg geen vergelijk met een Schilke doen.... Maar als jij ook een een verdwaalde Bach hebt liggen dan weet je het.
Het gaat niet om de lengte van het mondstuk maar om de inhoud. Als ik mijn Monette, Bach of Bob Reeves op mijn Hub van Laar zet dan blijft de stemming gelijk.
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
...je zegt net dat Hub de receiver wel iets uit kan schrapen zodat het mondstuk er verder in kan. Wat wil je daarmee bereiken dan?
Mijn Monette(en de jouwe waarschijnlijk ook) is korter waardoor het instrument in iedergeval 6mm dichter naar je gezicht toekomt. Maar dat schreef ik al omdat ik zei dat de gap gelijk was.
Ik geloof niet dat je het begrijpt. Het mondstuk heeft een bepaalde stemming, sla er met je handpalm op je hoort die. Als het goed is moet het plop geluid van verschillende mondstukken even hoog zijn, dus ook van de Monette. Zoals gezegd, de lengte is niet belangrijk maar de inhoud.
Een bastuba mondstuk is niet gigantisch veel korter dan een trompet mondstuk, toch is het plop geluid veel lager omdat de inhoud veel groter is.
Als het mondstuk verder de trompet in gaat omdat de receiver wijder is, dan wordt het instrument korter, dus hoger in stemming.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen