Geregistreerd: 03 dec 2002 18:35 Berichten: 56 Woonplaats: Nijmegen
In het juni nummer van ITG Journal staat een als steeds heel leesbaar artikel van Thomas Moore, wetenschapsredacteur van ITG.
Kort samengevat:
Fysisch gezien is het uitgesloten dat in het (non ferro) metaal waarvan een trompet gemaakt is een blijvende structuurverandering ontstaat door deze behandeling.
Er is een dubbel blinde proef gedaan met 10 Bach Strads, 5 wel en 5 niet behandeld, en 10 vakkundige trompettisten merkten geen verschil en hadden dus geen voorkeur voor behandeld of onbehandeld. Het geluid werd bovendien geregistreerd en accoustisch geanayseerd, ook hierin werd geen verschil tussen behandelde en onbehandelde instrumeneten gevonden.
Hoe komt het dan dat gerenommeerde trompettisten met grote stelligheid beweren dat hun toeter door de behandeling verbeterd is?
Er is een minieme kans dat de stijfheid van de soldeerverbindingen verandert.
Waarschijnlijker is : het zit tussen de oren, maar dat geld natuurlijk voor veel meer bij muzikanten. In dit geval, als je er van overtuigd bent dat je toeter beter speelt dan speel je ook beter, een soort "self fulfilling prophecy" dus.
Als je je toeter laat invriezen is er dus niemand die met zekerheid kan vaststellen of het ook echt gebeurd is.
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
Mijn Bach silverbell is ook gemodifiseerd bij Adams, dat was ie al toen ik hem kocht via deze site. En niet eens van Erik V. Iedereen die er even op speelt zegt dat ie makkelijk speelt... voor een Bach.... de klank is m.i. perfect!!... maar inderdaad, ik heb nooit vergeleken met een andere, niet gemodificeerde silver bell, bijna niemand heeft em op voorraad.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen