Theo van Kampen schreef:
Rázend interessant! Even een vraagje aan Maarten. Wat voor effect heett het op de prestaties van het instrument als er een ventiel is dat nauwelijks compressie heeft? Wat is de tolerantie, m.a.w. wanneer moet je overgaan tot revisie?
Stel dat niet het ventiel is versleten, maar het ventielhuis. Is daar nog wat aan te doen?
Als er echt nauwelijks compressie is, dan zal het geluid vooral bij indrukken van een ventiel weinig definitie hebben en erg "stoffig" klinken (vooral in 't lage register en bij zacht spelen), iedere noot kan anders van karakter zijn. Ook het spelen van intervallen wordt er erg door bemoeilijkt (slechte "slotting", het raken van de noten is lastig).
Ook versleten ventielhuizen kunnen gereviseerd worden. Vaak wordt de zaak van een keiharde nikkel laag voorzien en opnieuw gehoond. De grootmeester hierin is "doctor valve" in de U.S. (google maar op, de zaak heet echt zo). Deze man maakt ook compleet nieuwe ventielen en ventielhuizen als dat nodig is.
Wat de precieze acceptabele toleranties zijn weet ik niet, maar je kunt het wel op laten meten als je twijfelt. Een hele globale huis tuin en keuken test: als je het ventielknopje beet pakt en het hele ventiel op z'n vertikale as in het ventielhuis heen en weer kunt wiebelen (dus niet de draaibeweging want dat is normaal!), dan is er duidelijk te veel speling. Maar nu heb ik het wel over een behoorlijk extreem voorbeeld. Een andere test heb ik in m'n eerste antwoord al gegeven.
Ik geloof dat Adams ook ventiel revisies uit kan voeren.
Zelf heb ik ook een oude draaiventiel trompet die zo lek is als een zeef (niet die ik van jou gekocht heb trouwens, die speelt nog steeds fantastisch). Echt een hele aparte ervaring om op te spelen!
Net als een lastig winkelwagentje dat iedere keer een andere kant op wil dan jij. Die gaat ook alleen maar de goede kant op als je hem erheen forceert.... Beter kan ik 't effekt niet beschrijven.
MvW.