trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Selmer K-modified
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 03:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: passen & meten
BerichtGeplaatst: 05 feb 2007 14:00 

Theo van Kampen schreef:
Rázend interessant! Even een vraagje aan Maarten. Wat voor effect heett het op de prestaties van het instrument als er een ventiel is dat nauwelijks compressie heeft? Wat is de tolerantie, m.a.w. wanneer moet je overgaan tot revisie?
Stel dat niet het ventiel is versleten, maar het ventielhuis. Is daar nog wat aan te doen?

Als er echt nauwelijks compressie is, dan zal het geluid vooral bij indrukken van een ventiel weinig definitie hebben en erg "stoffig" klinken (vooral in 't lage register en bij zacht spelen), iedere noot kan anders van karakter zijn. Ook het spelen van intervallen wordt er erg door bemoeilijkt (slechte "slotting", het raken van de noten is lastig).

Ook versleten ventielhuizen kunnen gereviseerd worden. Vaak wordt de zaak van een keiharde nikkel laag voorzien en opnieuw gehoond. De grootmeester hierin is "doctor valve" in de U.S. (google maar op, de zaak heet echt zo). Deze man maakt ook compleet nieuwe ventielen en ventielhuizen als dat nodig is.

Wat de precieze acceptabele toleranties zijn weet ik niet, maar je kunt het wel op laten meten als je twijfelt. Een hele globale huis tuin en keuken test: als je het ventielknopje beet pakt en het hele ventiel op z'n vertikale as in het ventielhuis heen en weer kunt wiebelen (dus niet de draaibeweging want dat is normaal!), dan is er duidelijk te veel speling. Maar nu heb ik het wel over een behoorlijk extreem voorbeeld. Een andere test heb ik in m'n eerste antwoord al gegeven.
Ik geloof dat Adams ook ventiel revisies uit kan voeren.

Zelf heb ik ook een oude draaiventiel trompet die zo lek is als een zeef (niet die ik van jou gekocht heb trouwens, die speelt nog steeds fantastisch). Echt een hele aparte ervaring om op te spelen!
Net als een lastig winkelwagentje dat iedere keer een andere kant op wil dan jij. Die gaat ook alleen maar de goede kant op als je hem erheen forceert.... Beter kan ik 't effekt niet beschrijven.

MvW.

Laatst bijgewerkt door Maarten van Weverwijk op 05 feb 2007 17:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2007 17:06 

zojuist "Kream" op bezoek gehad.

De Selmer werd aan een aantal vakkundig uitgevoerde testen onderworpen (met dank aan Maarten). Het zweet brak me uit maar het instrument slaagde met succes!!! :lol: :D :!:

Veel plezier met je aanwinst :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2007 17:19 

theo schreef:
De Selmer werd aan een aantal vakkundig uitgevoerde testen onderworpen (met dank aan Maarten). Het zweet brak me uit maar het instrument slaagde met succes!!!

Blij toe, anders had je me voor 't gerecht gesleept.....

Groeten,
Maarten.

Laatst bijgewerkt door Maarten van Weverwijk op 05 feb 2007 17:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2007 17:30 

Je weet maar nooit :lol:

Ik wist natuurlijk wel dat íe in goede staat was maar het is natuurlijk prettig dat de koper dat ook zelf kan vaststellen. 'k vindt het ook leuk dat het instrument daar terecht komt waar iemand er echt iets aan en mee heeft . . .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2007 17:45 

Ik vind het om die reden altijd verschrikkelijk om een instrument te verkopen. Ik kan er erg moeilijk afstand van doen.
Ik heb meer toeters dan vingers en dan klopt er iets niet meer. Misschien moet ik eens professionele hulp zoeken.
Ach ja..... wel een leuke ziekte eigenlijk!

Maarten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2007 19:01 

Ik heb ook wel een dubbel gevoel. Vooral met oudere instrumenten "waar je wat mee hebt"

in mijn geval echter stond 'ie ongebruikt. Nu kan kream erop spelen en heb ik de mogelijkheid iets aan te schaffen wat beter bij mijn huidige situatie past. Toch leuk zo'n win-win situatie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2007 22:44 

Zeker Theo. Super bedankt voor de gastvrijheid en de oprechtheid. Heb nog niet echt kunnen toeteren aangezien het iets te laat was toen ik thuis kwam (en de 'gootsteenontstopper'-demper die ik nu heb is te groot voor de beker dus moet nog ff naar de Blokker morgen :P).
Enfin, een geslaagde aankoop en inderdaad een win-win situatie. Succes met je Getzen!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur