trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Selmer K-modified
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Selmer K-modified
BerichtGeplaatst: 02 feb 2007 18:03 

Beste mensen,

Ik ga woensdag naar iemand die via Markplaats.nl met mij in contact is gekomen (de advertentie was: http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... ompet.html)
Nou had ik al een beetje zitten zoeken en heb best goede dingen gehoord over deze trompet maar dacht laten we het ook even hier vragen! Is het verstandig om een trompet te kopen die al een halve eeuw oud is? Hoe lang gaan trompetten eigenlijk mee? Tevens vroeg ik me af of iemand kan vaststellen of dit daadwerkelijk een K-modified is. Of misschien dat iemand iets meer over dit type kan vertellen of over Selmer trompetten (kan er niet zoveel over vinden via de zoekfunctie).

Bedankt!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2007 08:06 

Zelf weet ik weinig van deze trompet, maar ik kan je wel een beetje verder helpen.
Kijk voor meer informatie op Trumpetherald.com en gebruik de zoekfunctie daar (die werkt ook als je gast bent).
Voor informatie over Selmer serie nummers ed.: http://rouses.net/trumpet/selmer.htm

Algemene tips:

Het spelen van Vintage toeters kan zeker aantrekkelijk zijn, vooral als je een speciaal geluid zoekt. Verwacht alleen niet de perfekte intonatie van veel moderne trompetten. De mondstuk keuze kan hier erg belangrijk zijn, niet alleen voor de speler, maar vooral ook voor 't instrument. Vaak is bij echt oude trompetten (globaal van voor 1955) trouwens de derde ventielbuis aan de lange kant gemaakt om de lage D en Des zonder triggers of schuiven bereikbaar te maken. Soms is de eerste buis aan de korte kant en de tweede weer aan de lange kant...
Ik heb meerdere instrumenten die tussen de 35 en 50 jaar oud zijn en die ik nog regelmatig voor concerten gebruik. Mijn beste piccolo is bv een Selmer uit 1967/1968, de Es trompet die ik meestal voor solo gebruik is een Besson uit 1957/1959. Twee van mijn trompetten zijn zelfs van rond 1885; één daarvan is inderdaad behoorlijk versleten, maar de andere is gerestaureerd ("overhaul") en speelt écht nog fantastisch (hoewel te "ouderwets" voor modern concert gebruik).
Het komt er gewoon op aan hoeveel het instrument gebruikt is en hoe goed het onderhouden is, maar instrumenten die in slechte staat zijn kunnen meestal nog uitstekend gereviseerd worden. Dat is alleen wel vrij duur en loont dus alleen de moeite voor speciale trompetten die je echt voor concerten wilt gaan gebruiken (dus waarschijnlijk ook de trompet die jij op 't oog hebt).
Geen zin in dure ventiel revisies, maar wel in 't instrument? Met dikkere ventiel olie kom je ook een heel eind!

Een globale test voor woensdag als je dat instrument gaat uitproberen (waarschijnlijk weet je dit al, maar voor de zekerheid):
Om de dichtheid van de ventielen te testen kun je ventiel voor ventiel het volgende doen: blaas lucht door de trompet (zonder mondstuk), terwijl je een ventiel indrukt waar je het ventielbuisje van verwijderd hebt. Het buisje waar nu de lucht uitkomt sluit je af met je vinger. Is er nog bijna totale tegendruk te bespeuren dan is alles okay; merk je dat er veel lucht ontsnapt, dan is een ventiel revisie nodig.

Vergeet vooral niet naar de mondpijp te kijken!!! Zitten er kleine rode plekjes op de buitenkant? Is ie na schoonmaken met een borstel nog heel onregelmatig van binnen? Dit kun je testen met de achterkant van een potlood: glijdt ie gemakkelijk via de stembuis kant naar binnen of schuurt ie langs de wand? In dat geval zou ik er afblijven, omdat er dan waarschijnlijk een rottings-proces ("red-rot") gaande is. Dit is heel moeilijk te stoppen en je zult dan vrijwel zeker een andere mondpijp en stembuis moeten zoeken. (Moeilijk voor een vintage toeter.) Red-rot onstaat vooral door de zure adem/speeksel van de speler. Dit is erg afhankelijk van de persoon en z'n mond-hygiene.

Het instrument professioneel laten reinigen loont altijd de moeite, vooral bij aanschaf van oudere gebruikte instrumenten. Dat kan chemisch of ultra-soon. Dat laatste kan alleen niet met gelakte instrumenten, omdat de lak er als het ware af getrild wordt. Voor zilver/goud/kale instrumenten kan dat echter wel en is het de meest betrouwbare methode.
Een uitstekend adres bij jou in de buurt voor ultra-soon óf chemisch bad en reparaties is "Mark Maass" in Udenhout 013-5451025.

Lang antwoord met veel dingen waar je niet om vroeg, sorry.

Groeten & succes,
Maarten.

Edit: wat foutjes weggewerkt.

Laatst bijgewerkt door Maarten van Weverwijk op 03 feb 2007 17:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2007 12:20 

Haha bedankt voor de info. Die 'truc' met de ventielen wist ik eerlijk gezegd nog niet. Weet wel natuurlijk dat je er moet letten of er nergens lucht ontsnapt.
Nogmaals bedankt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2007 17:01 

Wauw Maarten, bedankt voor je interessante en deskundige verhalen op dit forum, vind ze erg interessant!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2007 17:37 

snader schreef:
Wauw Maarten, bedankt voor je interessante en deskundige verhalen op dit forum, vind ze erg interessant!

Dank je, da's leuk om te horen!
Ik ben trouwens meestal met dit soort verhalen (ook onder m'n eigen naam) op het
Trumpetherald forum te vinden, vaak ook als het over cylinder trompetten gaat.

Groeten,
MvW.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2007 18:02 

Ik heb vroeger ook een K-Modified gehad, dat was één van mijn fijnste (jazz)toeters.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2007 20:07 

Volgens mij speelde Harry James er ook op.

Profiel  

Berichttitel: passen & meten
BerichtGeplaatst: 05 feb 2007 12:21 

Rázend interessant! Even een vraagje aan Maarten. Wat voor effect heett het op de prestaties van het instrument als er een ventiel is dat nauwelijks compressie heeft? Wat is de tolerantie, m.a.w. wanneer moet je overgaan tot revisie?
Stel dat niet het ventiel is versleten, maar het ventielhuis. Is daar nog wat aan te doen?

Je hoort het wel zeker? Een gek kan meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur