diederik schreef:
OK, hoewel ik eerder blijf denken dat het instrument waar we het eigenlijk over hebben een Barth cornet is uit Stuttgart, even over de Scherzer/Scherbaum piccolo.
De orginele had een sterling zilveren beker, deze die te koop is schijnt volgens de verkoper een verbeterde versie te zijn (.....). Ik heb vaak gehoord dat ze best wel goed spelen, er zijn er vrij weinig van gemaakt (waarschijnlijk minder dan 50 stuks), maar of $2700 een redelijke prijs is? Het is zoals altijd net wat de gek er voor geeft, ik zou er nooit meer dan $1500 voor geven en dat lijkt me al heel wat, maar er zijn mensen die al jaren op zoek zijn naar dit instrument en die betalen het er zo voor. Hoewel..... dit specifieke instrument is al diverse keren op E-bay voorbij gekomen en er heeft nog nooit iemand iets voor geboden.
Voor zover ik weet, kan de informatie van de verkoper inderdaad kloppen dat deze trompet uit de collectie van Mel Broils (geniale ex-trompettist van The Metropolitan Opera New York) komt. Voor sommige mensen is dat ook meer geld waard. Mel Broils stond bekend om zijn ongebruikelijke instrument-keuze. Zo speelde hij heel vaak in het orkest op D en Es trompet en een van zijn onlangs verkochte instrumenten was een oude, rijk versierde cylinder Es trompet/cornet van het Italiaanse merk (Rampone &) Cazzani. Tegenwoordig vooral bekend om hun saxofoons, maar vroeger (vooral voor 1920, toen Cazzani nog niet door Rampone was opgekocht) maakten ze ook cylinder trompetten en cornetten, die eigenlijk voor professioneel gebruik niet zo geschikt waren.
Terug naar Scherzer: over het algemeen wordt/werd Scherzer Augsburg bepaald niet als een hoogvlieger onder de Duitse trompetbouwers gezien en is alleen deze piccolo trompet van hem echt bekend geworden, maar voornamelijk door toedoen van Scherbaum. De gewone cylinder trompetten van Scherzer Augsburg zijn vaak op z´n best gezegd, niet meer dan redelijke instrumenten.
MvW.