Jeroenpan schreef:
Bedoel je een flügelhorn, zoals gebruikt wordt in de Egerlander en Böhmische en Märische muziek, of heb je t over een bugel?
Een bugel in dit geval. Verwarrend die namen!
Jeroenpan schreef:
Ik weet uit ervaring dat een flügelhorn heel anders speelt en intoneert, en dat je daarbij goed moet letten op merk, bouw enz.
Persoonlijk vind ik het nog steeds een "gelegenheids"instrument om t zo maar te noemen.
Je maakt er vaak niet tijdens een optreden continu muziek op, maar meer in afwisseling met je trompet.
Precies, dat is ook de reden dat ik twijfel. Ik zal het instrument hooguit eens per jaar gebruiken op een uitvoering.
Jeroenpan schreef:
En wbt je King trompet....
Je schrijft dat je inmiddels weet dat t niet de beste toeter ter wereld is, maar waar baseer je die mening op ? Op dingen die je leest of van anderen hoort ??
Dat en het feit dat de ventielen nooit goed gelopen hebben en het eeuwen heeft geduurd voordat de ventielen redelijk liepen. Daarnaast heeft dat ding last van zogenaamde "red rot" en heb ik de stempomp en pomp op de 3e ventiel schuif moeten laten verstellen, omdat deze er vanzelf uitgleden tijdens het spelen.
Jeroenpan schreef:
Volgens mij bestaat er geen "beste toeter van de wereld" (alhoewel henry's Taylor in de buurt komt

)
De beste toeter van de wereld is de toeter waar je lekker op kunt spelen en op vertrouwen, dus zolang die nog aan die eisen voldoet, zou ik geen nieuwe trompet kopen, maar een Flügelhorn (of bugel??).
Voldoet je trompet niet (meer) aan die eis, ga dan eens kijken voor een nieuwe trompet..
Dat vraag ik me dus af.
Ik speel er liever op dan op lichtgewicht toeters, maar ik weet dus niet of er toeters zijn waar ik nóg beter op kan spelen simpelweg omdat ik op weinig andere toeters heb geblazen (behalve een lichtgewicht Yamaha en Bach).
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik blaas graag op mijn King en klink er goed op, maar kan het nog beter vraag ik me af.
Jeroenpan schreef:
Succes in ieder geval !
Je®oen
Bedankt voor je hulp