inderdaad het joc is niet te vergelijken met het ajo. Maar niet alle concerten van het joc spetteren?! het hangt erg van het repertoire wat ze die avond/dag spelen.
De beste mensen in een band bepaald nog niet of het een leuke band is om naar te luisteren, en laten we eerlijk zijn wat de een mooi vindt vindt iemand anders weer niets.
de top 5 bands in Nederland hebben denk ik ieder voor zich goede mensen zitten met bijzondere kwaliteiten, sommige mensen spelen in meerdere bands, iedere band heeft ook een eigen gezicht/doel. Het is maar net wat je aanspreekt.
Mijn top 6 is denk ik:
1)Metropole Big band- beste collectief spelen vaak met elkaar.
2)JOC- iedere maand in het BIM huis, goede secties en solisten repertoire is niet altijd leuk.
3)New Cool Collective - een swingende machine - beperkt repertoire maar echt lekker.
4)Holland Bigband - spelen alles - waar dan ook - altijd spannend en vol energie - energieke bandleider.
5-6)Konrad Konselleck - bijzonder repertoire en solisten altijd een bijzondere verrassing / New Generation BB - fanatiek - jonge talenten - beetje eigenzinnig maar wel leuk.
Ik denk dat band zoals het AJO tot de absolute sub top behoren, maar is ook geen amateur bandje meer te noemen.
Alle bands zijn ook op cd te beluisteren, Holland big band neemt in februari hun eerste cd op en het AJO in Maart.
Ik speel wel eens in 4 van boven genoemde bands en ik vind ze allemaal bijzonder.
Kortom ga kijken en zoek die bands op, ze verdienen een publiek. Wat is er nog mooier dan live muziek.
bv. 14 Januari Toomler , Amsterdam met de Holland Big band.
Nou dit was weer een promotie rondje voor de big bands.