trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Raar cornetje...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 04:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2004 21:39 

Ik weet dat FISKE ook Rotary Cornetten heeft gebouwd. Het verschil allleen met deze is dat bij deze de toetsen bove de beker zitten en Fiske had ze aan de zijkant.
Werd toen veel mee geëxpirimenteerd........

Zodra je wat meer weet hoor ik het wel. Ben wel erg nieuwsgierig!!!

http://www.cornetsite.tk

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2004 10:27 

Zijn de cilinderventielen niet omgezet tot "gewone" (ben effe de benaming kwijt) ventielen. Lijkt alsof de buis is vervangen waar vroeger de kleppen voor cilinderventiel hebben gezeten

't is maar een ideetje

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2006 23:29 

Heb het apparaat weer eens uit het stof gehaald.. ben eens begonnen met poetsen, uit elkaar gehaald, in elkaar gezet, smeren, en dat soort gein.. binnenkort een foto van het gepoetste ding (wat schetste mijn verbazing: er zit een prachtige mint goudlaklaag onder!!) en daarna mijn speelbevindingen :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2006 23:39 

Trouwens, als iemand nog een FLAUW idee heeft wat voor merk/type/leeftijd het kan zijn.. Ik hoor het graag!

op de beker staat in ieder geval:

N3513 1981
U80p

anybody? :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2006 14:09 

Het lijkt mij een Duitse cornet van Barth Stuttgart of van Scherzer Augsburg uit de vijftiger- of zestiger jaren. Beiden maakten in die periode vrij veel van deze "cross-over" achtige instrumenten. Scherzer Augsburg was vooral bekend vanwege de beroemde piccolo trompet van Scherbaum, die veel overtollige buizen gemonteerd had om het uit de verte op een gewone Bes trompet te laten lijken. (Zodat Scherbaum nog genialer leek toen hij Brandenburg 2 uitvoerde... :roll: ) Het merk Barth werd op een blauwe maandag ook door een trompettist uit de Wiener Filharmoniker gebruikt, maar dan wel uiteraard een "gewone" draaiveltiel trompet. Dillonmusic heeft een gebruikte Barth trompet te koop met vergelijkbare ventielen. Deze trompet van Dillon is een typisch fanfare/harmonie orkest instrument, dat nooit ergens professioneel ingezet werd, maar door sommige groepen in Oostenrijk gebruikt werd. http://www.dillonmusic.com/usedimages/0 ... 2504AM.jpg
Vreemd is in dit geval dat jouw instrument geen bouwers-naam heeft, omdat zowel Barth als Scherzer volgens mij altijd signeerden. (Anderen soms niet...)
Het totale serienummer lijkt mij niet orgineel, maar eerder een registratie/collectie/verzekerings nummer (gestempeld in 1981???) van een museum of zoiets dergelijks. De schroefjes op de draaiventielen lijken mij niet orgineel.

Het druk/draai ventiel mechanisme is niet zo ongebruikelijk als het lijkt. Er zijn zeer vroege voorbeelden bekend uit Engeland van bv. Joseph Higham (1818-1883). Een druk/draaiventiel Cornet van hem ligt in het Trompeten Museum Bad Säckingen (Ed Tarr).
Wil je zekerheid hebben? Google dan het museum en stuur ze fotos op. Vooral van details als de ventielen, ventielknopjes, de steuntjes, de pinkhaak, de waterklep en de mondpijp ingang. Een speciaal detail van jouw instrument: de waterklep lijkt de vorm van een insekten vleugel te hebben (is dat zo?); dat kan een belangrijke aanwijzing zijn!

In ieder geval ben ik er bijna zeker van dat het een Cornet is van Barth Stuttgart uit 1950-1970.

Groeten,
Maarten.

P.s.: Ik ben eigenlijk alleen lid geworden om deze vraag te beantwoorden en ik zal me in de toekomst ivm tijdgebrek hoofdzakelijk beperken tot het beantwoorden van draaiventiel/cylinder- trompet vragen. De rest van de onderwerpen worden altijd perfekt door anderen beantwoord en hebben mijn inbreng zeker niet nodig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2006 14:57 

Fantastisch!! Dit noem ik nou eens een post vol met kennis van zaken! :lol:

Hartstikke bedankt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2006 15:28 
Moderator

Als(zeer bescheiden) aanvulling op de idd prima bijdrage van Maarten aan dit topic hier foto's van de trompetten van Scherbaum:
http://www.asamnet.de/~bayerj/scherbe/p ... umpets.htm

als je trouwens "recordings" aanklikt kun je o.a. een stukje "Brandenburg" horen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2006 16:06 

Diederik, bedankt voor de link naar de Scherbaum trompet. Ik kon hem zo vlug niet vinden.

Misschien overbodige informatie, maar ik was nog vergeten te zeggen dat "Scherzer Augsburg" niets te maken heeft met de "Scherzer" (Rino-Scherzer uit Markneukirchen) die we allemaal oa. kennen van de veel verkochte 4-cylinder piccolo trompetten.
Jouw cornetje zal waarschijnlijk in geld uitgedrukt niet zo heel veel waard zijn omdat ie ongesigneerd is (max. 1000euro voor de verzamelaar, maar waarschijnlijk veel minder, rond de 400/500euro), maar is in mijn ogen ècht heel speciaal en als ik jou was zou ik zou hem NOOIT verkopen! (Niet alles is in geld uit te drukken...)
Zoals iemand al zei: een leuk hebbedingetje.

Nogmaals groeten,
Maarten.

Laatst bijgewerkt door Maarten van Weverwijk op 28 dec 2006 16:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur