marnix schreef:
Gerrit schreef:
Huug heeft wat alle grote trompettisten hebben. Je hoort geen trompet of cornet, maar je hoort Huug. Hij heeft een onderscheidende toon. Daarom vind ik hem meer een solist dan een orkest-trompettist (die vaak een minder onderscheidende klank hebben).
dit is op zich een mooie stelling,
toch ben ik het er niet mee eens.
Als je Huug, maar ook andere grootheden hoort, in orkest of daar buiten, denk ik dat ze ook in het orkest onderscheidend zijn.
Alleen orkestspel en soleren zijn 2 totaal verschillende dingen. Als je als trompettist in een orkest niet onderscheidend bent, denk ik, dat je iets niet goed doet.
Maar ik zou graag eerst willen weten hoe jij de term onderscheidend interpreteerd.
Want je kunt je als orkesttrompettist ook onderscheiden door erg goed te mengen, en als zodanig dus niet op te vallen.....
Oke, laten we eerst de term "onderscheidend" definieren, voordat je het er wel of niet mee eens bent.
Om een goede solist te zijn, moet je een onderscheidende klank hebben. Je moet kunnen horen dat jij het bent die bijvoorbeeld haydn speelt, en niet een andere willekeurige trompettist. Dat heeft natuurlijk met interpretatie te maken, maar vooral ook met toon. Als je een cdtje van Maurice Andre opzet, zeg je niet "he, een trompettist", maar "he, Maurice Andre". Dat is bij Huug ook zo. Hij onderscheid zijn toon met die van andere trompettisten. Ander vibrato en ander kleurgebruik. Dat vind ik knap en waardeer ik in zijn spel.
Niet alle orkest trompettisten kunnen dat, terwijl ze prima spelen. Ze hebben een andere functie. Uiteraard kan iemand als Huug zich aanpassen in het orkest, maar hij heeft dat beetje extra waarom hij als solist goed uitkomt, terwijl anderen dat niet hebben.
Kortom, mensen als Andre, Touvron, Hardenberger, Beetz, Guttler en dus Huug weten een eigen klank te presenteren. Anderen (en nu wordt het gevaarlijk) als Ketil Christensen, Nakariakov, Scheafer, Sauter en Brydenfelt doen dat wat mij betreft minder (zonder af te doen van wat ze doen). Toch soleren ook zij.
Kortom, je kunt je functie binnen het orkest wel goed vervullen, maar dat maakt je nog niet gelijk een solist.