Pff, dat wordt wat lastig omschrijven.
Ik zocht inderdaad nog naar instrumenten die al het goede van wat ik hier heb liggen combineert. Voorbeeld, het model wat nu klaar is, is een alternatief voor de 1s/2 en 1s/7 van Kliko. Er zijn wel wat goede exemplaren van Calicchio natuurlijk, maar ik heb er al heel wat in handen gehad die niet alleen spontaan uit elkaar vielen, maar ook intoneerden als een natte krant met name in de hoogte. Alleen is er voor leadtrompetten weinig aanbod, de Kliko heeft namelijk een unieke projectie en focus. Nou die hebben we dus nog verder verbeterd en meteen ook de rest van het instrument aangepakt, intonatie, zuiverheid, speelcomfort, constructie (Bauerfeind-blok!) etc. Het is uiteindelijk een heel ander instrument geworden dan waar we mee begonnen, maar wel nog beter dan ik had durven dromen. Dat Andy Taylor de bekers maakt heeft daar ook mee te maken, die man kan dat als geen ander.
Het 2e (allround)model moest van mij iedereen aanspreken, maar das natuurlijk lastig. Vergelijk het maar met een Bach 37, iedereen die daar op speelt kan daar (ook hier weer uitzonderingen daargelaten) goed mee uit de voeten in elke muzieksoort. Franz heeft met dit model echt zichzelf overtroffen. Het uitgangspunt voor mij was de Destino van Doc Severinsen, echt een fantastische toeter. Alleen nog niet naar mijn zin, dus is ook die verder aangepast. Nu is het een instrument wat zo makkelijk aanspreekt op een manier die ik nog nooit in een trompet ben tegengekomen. Ik denk zelfs dat ik kan stellen dat wie het instrument ook pakt, hij/zij er beter door speelt en klinkt dan dat hij/zij gewend is. Moet nog wel verder getest worden.
Hetzelfde geldt voor het derde model. Deze hoeft niet te mengen met anderen, het is een solo-instrument, maar de klank zelf moet buitengewoon mooi zijn voor de jazz-solist. Daar zijn we echter nog druk mee bezig en zal dit jaar niet meer speelklaar zijn. Wordt dus nog vervolgd. Weet ook nog niet of we er de richting van de Committee mee uit moeten (de oude dan, niet die nieuwe kopie) of dat er een vette Taylor Chicago-beker op moet komen.
Al met al een hele onderneming, maar het begint nu vorm te krijgen met instrumenten die echt een aanvulling zijn op hetgeen nu leverbaar is op de markt. Het is zeker geen zoveelste nieuwe toeter
Wanneer ze in Nederland leverbaar worden weet ik nog niet, ik richt me in eerste instantie niet op de NL markt. We hebben hier namelijk al een hele goede trompetbouwer
Wat duidelijker zo?